CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
werken met zorg werk maken van zorg
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Passend Onderwijs en Leerlingenvervoer
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Een initiatief van.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Implementatie HGD/ HGW
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Voorstelling : Communicatieschrift GDT MDO (niet-GDT) OMDO
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
Beschermd en beschut wonen
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Augusta van Oene en Hilda Visser
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
COT SWV VO februari 2015.
Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.
1 Vlaamse Volleybalbond vzw Dagelijkse werking Gerrit De Loose Hoofd medische cel Bram Wuyts Dimitri Waeyenberg Coördinatie AZ JP Dr. Marc Vangrinsven.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Bekostiging residentiële leerlingen
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg

Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische doelgroepen’ In conventie wordt overleg met school/ CLB opgelegd

Evoluties binnen de C.A.R. 2 Via conventie een vorm van erkenning vanuit het RIZIV dat overleg met school en/of CLB een noodzaak is. Artikel 7. § 1. Voor elke rechthebbende die school loopt, dient er, vooraleer een aanvraag tot terugbetaling voor gewone revalidatiezittingen wordt ingediend, een beraadslaging te hebben plaatsgevonden tussen de equipe van de inrichting enerzijds en anderzijds de school en/of het C.L.B.

Evoluties binnen C.L.B.’s ontwikkeling van diagnostische protocollen in onderwijscontext, gekaderd binnen een continuüm van zorg op school en handelingsgerichte samenwerking met alle betrokkenen (lln, ouders, school, CLB, ev. externen)

Evoluties binnen onderwijs Aanpassing regelgeving i.v.m. afwezigheden van leerlingen omwille van revalidatie tijdens de lestijden – na ziekte of ongeval – voor behandeling van een stoornis – in het buitengewoon onderwijs Verplicht advies van CLB aan school: – revalidatie noodzakelijk tijdens de lestijden? – (bij stoornis:) problematiek van leerling overstijgt wettelijk voorziene zorgbeleid school? – (bij stoornis:) revalidatietussenkomsten geen schoolgebonden karakter?

Formele erkenning Belangrijke actoren vernoemen elkaar formeel als belangrijke partners.

Het logische gevolg … overleg Federatie van Centra voor Ambulante Revalidatie vzw

Met resultaat Engagementsverklaring

Inhoudelijk 1 Algemeen kader van de overeenkomst. Opdracht en hulpverleningsaanbod van de CAR Opdracht en hulpverleningsaanbod van het CLB

Inhoudelijk 2 Samenwerkingsmodaliteiten – Taken en engagementen van het CLB. – Taken en engagementen van het CAR Verantwoordelijkheid en uitwisseling van informatie Verwijzingsmodaliteiten Opvolging en evaluatie

Verdere aanpak…. Dit is een engagementsverklaring van Federatie CAR en van ISC, een generiek sjabloon om samenwerking te beschrijven Federatie CAR en ISC rekenen erop dat dit sjabloon als basis zal gebruikt worden voor regionale samenwerkingsovereenkomsten