GO! Denkdagen La Roche, 25 en 26 november 2011. Inleiding Dhr. Eddy Baldewijns, voorzitter Raad GO! Mevr. Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Informatieavond Petrus en Paulusschool
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Logical Framework Approach
1 Het overlegtraject MP 1.1. Aanpak vanuit ANB - PD Limburg 3 Juni 2014.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Grote uitdagingen voor het GO! in het scharnierjaar 2014 Raymonda Verdyck Afgevaardigd Bestuurder.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Prioriteiten op het spoor komen. Zelf aan de slag ONZE KIJK OP ONZE SCHOOL stap 1: Maak een webschema met als startvraag: Waar zijn we allemaal mee bezig?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Samen werken aan een gezonde regio!
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Congres Appreciative Inquiry
Handelingsgericht samenwerken
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Kinderrechten als brug
Project Proceshuis Road show
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.

De leerling of stagiaire in beweging!
Overleg Bestuurders BUG – Absenteïsme januari Welkom.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
AGE GROEP ENQUÊTE EN AGE GROEP PLAN Cees Vollaard Age Groep Triathleet.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Duurzaamheid in Gennep
Passend onderwijs.
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouders en school samen Maart 2016
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

GO! Denkdagen La Roche, 25 en 26 november 2011

Inleiding Dhr. Eddy Baldewijns, voorzitter Raad GO! Mevr. Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder

Welkom GO! Denkdagen Traditie van reflectie Intern en over de bestuursniveaus heen Vraag naar meer overleg, meer contact Meer kennis van noden en uitdagingen van de verschillende geledingen Respect voor ieders eigenheid en verantwoordelijkheid Concrete vraag Raden van bestuur – Ronde van Vlaanderen SPREKER - ONDERWERP - DATUM

GO! 2020 Dialoog over strategisch plan met 28 scholengroepen Presentatie en werksessies met 28 CvD’s Focus op vragen, lokale noden en bekommernissen Grote verschillen maar dezelfde uitgangspunten en dezelfde doelstellingen Gelijkgerichtheid rond 5 strategische doelstellingen Concrete vraag naar samenwerking, dialoog en overleg Nood aan uitwisseling expertise en good practices  spoor 2

Samen denken Werking en toekomst net bovenaan agenda Binnen verschillende geledingen: school, team, CvD, diensten … Algemeen directeurs n.a.v. 10 jaar scholengroepen Visietekst – focus BDGO Stof tot discussie Fundamenteel debat Open en participatief : met alle betrokkenen binnen het net

Basisprincipes Debat zonder inhoudelijke voorafnames Duidelijke basisprincipes en uitgangspunten Algemene Behoorlijk bestuur ‘Burgerperspectief’ Responsabilisering en partnerschap Subsidiariteit Transparantie Specifiek voor het GO! – PPGO Kwaliteit en competentieontwikkeling Gelijke kansen, democratische en participatief Onafhankelijkheid en integriteit

Participatief proces Dialoog en samenwerking Kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen en cursisten Belangrijke rol lokale niveau Inbreng in debat is essentieel Bevraging is hierin een stap Duidelijke tendensen: Gedeelde waarden en visie Zelfde bekommernissen

Programma Interactief en participatief  illustratief voor traject en voor resultaat Ingesteldheid eveneens een voorafspiegeling PPGO Waarden/Woordenboek  ‘spelregels’ Werksessies Voorbereidende sessies Samenstelling divers Facilitatoren voorbereidend comité Doelstelling is ambitieus Roadmap: mijlpalen

Samen bouwen GO! Denkdagen moeten fundamenten leggen om verder te bouwen Andere geledingen in steeds ruimere kring betrekken Oproep Samen te werken Openheid Toekomstgericht en voorbij de casuïstiek Samen bouwen is samen dromen vorm geven

Toelichting Workshop 1 Dhr. Pieter Haesbrouck, ARCH International

Algemeen Aanpak met ‘voorbeeldprocessen’ Focus op samenwerking Inhoud is opstap geen doel op zich Wel belangrijk om later op te nemen en te integreren in GO!2020 Samenstelling werkgroepen divers Alle thema’s zouden iedereen moeten aanspreken Geen experts Toewijzen van thema’s door het gelukkige toeval

Instructies Workshop 1

Workshop 1 Doelen: Workshop 1 heeft 2 doelen: 1.Benoemen van kritische punten die aangepakt moeten worden om tot een betere samenwerking over de netstructuren heen te komen. 2.Verzamelen van concrete voorstellen om de betere samenwerking te realiseren.

Workshop 1 Aanpak: We werken met voorbeeldprocessen: 1.Waarom? 2.Toewijzing 3.Uitwisseling

Workshop 1 Verwachte resultaten: 1.Een lijst met aandachtspunten. 2.Een lijst met concrete voorstellen.

Workshop 1 Stappenplan: Stap 1: Welkom en situering Stap 2: Verloop van de workshop Stap 3: Praktische afspraken Stap 4: Uitwerking van het voorbeeldproces Stap 5: Benoemen van de actoren Stap 6: Toewijzen van de rollen Stap 7: Evaluatie – wat valt op? Stap 8: Brainstorm – zijn er concrete voorstellen? Stap 9: Instructies voor de ideeënmarkt Stap 10: Afsluiten van de workshop

Workshop 1 Rollen: Deelnemers Moderatoren Saskia en Pieter

Workshop 1 Stappenplan: Stap 1: Welkom en situering Stap 2: Verloop van de workshop Stap 3: Praktische afspraken Stap 4: Uitwerking van het voorbeeldproces Stap 5: Benoemen van de actoren Stap 6: Toewijzen van de rollen Stap 7: Evaluatie – wat valt op? Stap 8: Brainstorm – zijn er concrete voorstellen? Stap 9: Instructies voor de ideeënmarkt Stap 10: Afsluiten van de workshop

Workshop 1 Taken benoemen

Workshop 1 Actoren toevoegen

Workshop 1 Verantwoordelijk- heden toewijzen

Workshop 1

Mogelijk resultaat

Workshop 1 Stappenplan: Stap 1: Welkom en situering Stap 2: Verloop van de workshop Stap 3: Praktische afspraken Stap 4: Uitwerking van het voorbeeldproces Stap 5: Benoemen van de actoren Stap 6: Toewijzen van de rollen Stap 7: Evaluatie – wat valt op? Stap 8: Brainstorm – zijn er concrete voorstellen? Stap 9: Instructies voor de ideeënmarkt Stap 10: Afsluiten van de workshop

Workshop 1 Stappenplan: Stap 1: Welkom en situering Stap 2: Verloop van de workshop Stap 3: Praktische afspraken Stap 4: Uitwerking van het voorbeeldproces Stap 5: Benoemen van de actoren Stap 6: Toewijzen van de rollen Stap 7: Evaluatie – wat valt op? Stap 8: Brainstorm – zijn er concrete voorstellen? Stap 9: Instructies voor de ideeënmarkt Stap 10: Afsluiten van de workshop

Workshop 1 Stappenplan: Stap 1: Welkom en situering Stap 2: Verloop van de workshop Stap 3: Praktische afspraken Stap 4: Uitwerking van het voorbeeldproces Stap 5: Benoemen van de actoren Stap 6: Toewijzen van de rollen Stap 7: Evaluatie – wat valt op? Stap 8: Brainstorm – zijn er concrete voorstellen? Stap 9: Instructies voor de ideeënmarkt Stap 10: Afsluiten van de workshop

Workshop 1 Praktisch: Pauze in functie van verloop. Start ideeënmarkt: 17u30 Einde workshop: 18u30 Thema’s verdelen over de moderatoren via lottrekking

Terugblik Workshop 1 Dhr. Pieter Haesbrouck, ARCH International

Terugblik op workshop 1 Het uitwerken van 8 voorbeeldprocessen heeft geleid tot resultaten: Lijst van aandachtspunten Lijst van voorstellen om die aan te pakken. De workshop had ook een aantal effecten: Samenwerking in een open en constructieve geest Expliciteren, benoemen en toelichten van alternatieven

Programma 26/11 09u00 – 09u15Plenair: welkom + toelichting bij workshops 09u15 – 10u45Workshop 2 10u45 – 11u00Pauze 11u00 – 12u30Workshop 3 12u30 – 12u45Uitwisseling 12u45 – 13u00Plenair: vervolgafspraken 13u00 – 14u00Lunch

Rode draad Workshop 1: Met de uitwerking van voorbeeldprocessen benoemen we concrete aandachtspunten in de huidige manier van samenwerken. Workshop 2: De samenwerking binnen het GO! gebeurt in een gegeven context. Welke contextelementen helpen ons om samenwerking te optimaliseren? Welke contextelementen bemoeilijken de optimalisatie van de samenwerking? Workshop 3: Als we de aandachtspunten willen aanpakken, en als we weten wat ons daarbij vooruit kan helpen en wat ons tegenwerkt, Wat zou u dan concreet doen?

Toelichting Workshop 2 Dhr. Pieter Haesbrouck, ARCH International

Workshop 2 Twee centrale vragen: Wat helpt ons? Wat remt ons? bij het optimaliseren van de samenwerking binnen het Net?

Workshop 2 Stapsgewijze aanpak: Stap 1: Lees de aandachtspunten en voorstellen uit workshop 1. Stap 2: Benoem elementen uit de huidige context die helpen om de samenwerking te optimaliseren. Schrijf elk element op een A5 post-it. Kleef die onderaan het werkblad. Geef met een pijl naar boven het relatieve gewicht van dat element aan. Stap 3: Benoem elementen uit de huidige context die verhinderen dat de samenwerking geoptimaliseerd wordt. Schrijf elke element op een A5 post-it. Kleef die bovenaan het werkblad. Geef met een pijl naar beneden het relatieve gewicht van dat element aan.

Workshop 2: klad Samenwerking optimaliseren Wat helpt ons? Wat remt ons?

Workshop 2 Stapsgewijze aanpak: Stap 4: Prioritiseer individueel Verdeel 3 bollen over de elementen. Stap 5: Synthetiseer in groep Maak een witte flap met daarop de top 3 van stuwende contextelementen, en de top 3 van remmende contextelementen.

Workshop 2: net Wat helptWat verhindert onsom beter samen te werken? 1.aaa1. xxx 2.bbb2. yyy 3.ccc3. zzz

Workshop 2 Aandachtspunten: Centrale vraag: Wat helpt ons en wat remt ons om beter samen te werken? Wees concreet! Niet: “engagement” Wel: “hoge participatie in niveau-overschrijdende werkgroepen”

Toelichting Workshop Dhr. Pieter Haesbrouck, ARCH International

Workshop 3 Eén centrale vraag: Wat zou u concreet doen om de samenwerking binnen het Net te optimaliseren?

Workshop 3 Stapsgewijze aanpak: Stap 1: Lees de stuwende en remmende krachten uit workshop 2. Stap 2: Formuleer concrete acties die u zou ondernemen. Schrijf elke actie op een A5 post-it. Kleef die in de marge van het werkblad.

Workshop 3: klad Wat kunnen we doen?

Workshop 3 Stapsgewijze aanpak: Stap 3: Evalueer de acties Kleef de post-its in een impact-inspanningsmatrix Weinig inspanning, grote impact Veel inspanning, grote impact Veel inspanning, kleine impact Weinig inspanning, kleine impact. Stap 4: Synthetiseer in groep 1.Links bovenaan: “quick wins” 2.Rechts bovenaan: “goeie investeringen” 3.Rechts onderaan: “te mijden acties” 4.Links onderaan: “mogelijks mee te nemen”

Workshop 3 Wat kunnen we doen? WeinigVeel Groot Klein Benodigde inspanning Impact van de actie

Workshop 3 Aandachtspunten: Centrale vraag: Wat zou ik doen om de samenwerking binnen het Net te optimaliseren? Wees concreet! Niet: “we zouden moeten weten wie welke expertise heeft” Wel: “op elke intranetpagina een naam, foto en telefoonnummer voorzien van minstens één betrokken expert”

Uitwisseling

Om 12u30 in plenaire zaal: Matrix wordt opgehangen Informeer elkaar Voeg suggesties toe met extra post-its Om 12u45: Plenum: vervolgafspraken

Succes!

Slotwoord Dhr. Eddy Baldewijns, voorzitter Raad GO! Mevr. Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder