Arbeidsmarkt voor finance professionals: trends & ontwikkelingen Seminar: Best Employer to Work for In Finance 2011 Sector Advisory Han Mesters 19 april 2011
2 Inhoudsopgave 1 Wereldwijde trends en Macro plaatje 2 Arbeidsmarkt voor Finance professionals 3 Veranderingen aan de vraagkant van arbeid 4 Veranderingen aan de aanbodkant van arbeid 5 Marktontwikkelingen m.b.t. ZZP’ers 6 Conclusies
3 4. Veranderingen aan de aanbod-kant van arbeid (werknemers)
4 Generatie Einstein: Maslov 2.0 Van geld verdienen naar een zinvol leven Het Gucci-kapitalisme heeft afgedaan en maakt plaats voor het zogenaamde coop- kapitalisme, waar samenwerking voor het collectieve belang, de leidraad is Lichamelijke behoeften Behoefte aan veiligheid en zekerheid Behoefte aan sociaal contact Behoefte aan waardering & erkenning Zelf- ontplooiing Talenten inzetten ten dienste van anderen ?
5 Voor de eerste keer in de geschiedenis 4 generaties in de BB Bron: 1 Howe, Neil; Life Course Associates, New Paradigm – Net Generation Strategic Investigation; 2007; co-sponsored by Accenture Entrée in beroepsbevolking Pensioen Generatie Einstein (1982 – 1998) Generation Y Generation X (1961 – 1981) Baby Boomers 1 (1943 – 1960) Silent Gen 1 (1925 – 1942)
6 Van de jongste generatie zijn er gewoon veel minder! Bron: CBS
7 Employee engagement wordt dus cruciaal
8 5. Marktontwikkelingen m.b.t. ZZP’ers in NL
9 Structurele veranderingen in werken (VS) Ons voorland? Bronnen: IRS, BLS, Census Bureau, SIA, ASA en anderen –interpretatie door BOTH Beroepsbevolking 110 miljoen Beroepsbevolking 150 miljoen Gemiddelde duur per baan 15 jaar 4 jaar
10 De markt voor flexibel werk in Nederland Approx. 20% Het aandeel van flexibel werk in de totale beroeps- bevolking is ~20% (EUR 20mld) Stretch Uitzenden en detacheren 3-4% Contract & interim management 1,5-2,5% Freelance & ZZP 8,5-10% Afroepkracht & thuiswerker 2,5-3,5% Bron: Randstad 0% 5% 10% 15% 20% Temporary workerInterimOther flexible workerZZP
11 Business modellen in het bemiddelen van interim managers en professionals FocusBedieningsconceptVerdienmodel Gericht op de kandidaat of ZZP’er Gericht op de Inlener (Traditioneel) Technologie gedomineerd arbeidsintensief ‘Freemium’ subscriptions (free vs. premium) Matching fee Advertisements/kickback- fees/lead generation Traditionele bureaus richten zich op de eind-klant. Er is een toenemende behoefte aan bedrijven die zich richten op de kandidaat De Nieuwe Werknemer word gedreven door passie en specialisatie en is schaars. Dit rechtvaardigt een meer maatwerk-achtige benadering
12 Back to the future: Self-employment NL, USA and UK 1880 – 2002 (%) Bron: Economic structure and self-employment during the twentieth century, 2004 USA NL UK
13 Social media en de terugkeer van de ‘Sippe’
14 6. Conclusies
15 Gegijzeld door regelgeving of meester van het lot? De crisis laat diepe sporen achter in de financiële sector en geeft aanleiding tot strategieën m.b.t. herpositionering na de recessie Economisch herstel blijft cruciaal voor het herstel van de financiële sector Bedrijven richten zich meer en meer op kernactiviteiten en zijn van plan de flexibele schil te vergroten De ‘verwende’ Generatie Y past haar eisen aan de realiteit van vandaag de dag De Generatie Z (Einstein) zal ook in periode van economische groei geen voorkeur hebben voor een vaste baan bij een grote organisatie De financiële sector krijgt het moeilijk in de wereld na de recessie als zij de slag naar on-line en social media missen Mogelijk zullen bedrijven na de recessie weer overgaan tot het in vaste dienst nemen van schaarse werknemers Het aantal ZZP’ers zal op termijn trendmatig toenemen en ZP’ers zullen de aanjagers zijn van de netwerkeconomie De Nederlandse cultuur sluit goed aan bij de cultuur die gewenst is in een netwerkeconomie