van, voor én door het onderwijs
‘De praktijk’ van examenprojecten bedrijfsadministratie 11 november 2008 Marlies Kloppenburg (Stichting Praktijkleren) Henk van Valburg (ROC A12)
Programma Inleiding Kenmerken/verschillen Proeve van Bekwaamheid - examenprojecten Praktijkervaringen Beoordeling
Uitgangspunten Proeve van Bekwaamheid in leerbedrijf Examenproject in gesimuleerde context Uitvoering van kerntaak/werkprocessen in realistische context Beoordeling proces, resultaat en ontwikkelingsvermogen Beoordeling door (min.) 2 beoordelaars Beoordelingscriteria afgeleid van Kwalificatiedossier Nagesprek beoordelaars-kandidaat
Verschillen PvB - Examenproject Proeve van Bekwaamheid (leerbedrijf) Bedrijfsomgeving – Authentieke context Bedrijfsopdrachten Omstandigheden / opdrachten niet beïnvloedbaar Examenproject (onderwijsinstelling) Gesimuleerde beroepsomgeving – Realistische context ‘Geconstrueerde’ opdrachten Omstandigheden / opdrachten beïnvloedbaar
Inhoud examenproducten Proeve Examenproject Randvoorwaarden uitvoering Beroordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp) Richtlijnen nagesprek Stappenplan kandidaat Werkprocessen – resultaten Format logboek en reflectie Format reflectie Beschrijving situatie en opdracht Voorbereidingsactiviteiten Rolbeschrijving en bijlagen
Voorbeeld beoordelingsformulier
Voorbeeld waarderingshulp
Beschikbaar materiaal Bedrijfsadministratie Per kerntaak en uitstroom van niveau 3 + 4: 1 Proeven van bekwaamheid 1 Examenproject (KT3 BA is in ontwikkeling)
Beschikbaarheid toetsen www.toetscenter.nl www.stichtingpraktijkleren.nl
Toetsing in de school”praktijk” Inleiding Het examenproject
Inleiding Kerntaak 1. Houdt de dagboeken bij Inkoop / Verkoop / Kas / Bank Nabootsing van een kantoorsituatie opdrachten zijn in de vorm van boekingsdocumenten 2 rollen : Ina Tichelaar hoofd administratie de leerling parttime administrateur
Het examenproject Voorbereiding Afname Afronding
Voorbereiding Aanwezig dient te zijn: King c.q. Exact programma en dagdelen Ordner met tabbladen Kantoorbenodigdheden als nietmachine, stempel, perforator enz. Complete computerwerkplekken (aansluiting op printer enz.)
Voorbereiding van de kandidaat Kandidaat kent de BIT-simulatie Handleiding voor de kandidaat printen Voorgesprek houden (incl. uitdelen van deze handleiding)
Voorbereiding examenproject Uitdraaien alle boekingsdocumenten van de gekozen sessie Fysieke inrichting examenruimte Voorbereiding rol Ina Tichelaar
Afname examenproject Ontvangen kandidaten Instructie kandidaten: Afspraken tijdsduur, pauze, opstarten, printen, persoonlijke code bij omschrijving, archivering, enz. enz. Uitleg rapportageformulier (verschillen noteren) Reflectie Uitdelen boekingsdocumenten, lijsten, enz.
Rol Ina Tichelaar Het assessment soepel laten verlopen Logboekformulier wat/waarom Innemen alle assessmentmateriaal (ordner enz.)
Afronding Correctie Reflectiegesprek Beoordeling
Afronding : correctie Boekingsverslagen per werkproces Rapportageformulier
Afronding: Reflectiegesprek Basis is: Reflectieformulier leerling Logboekformulier rol Ina Tichelaar Bevindingen correctie
Afronding: Beoordeling Invullen formulieren Proces correctie, logboekformulier Ina, verslag assessor Resultaat correctie Ontwikkelingsvermogen logboekformulier, verslag assessor, reflectieformulier en reflectiegesprek Student resultaat meedelen.