Van, voor én door het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Advertisements

Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Hoe organiseer ik een PvB?
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2011 Wat? Hoe? Waar? Wanneer?
Werkveldtraining 26 september 2013
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
Waar staan we nu?.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Proeve van Bekwaamheid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Bijeenkomst niveau 4 Detailhandel
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
BEOORDELINGSPORTFOLIO: MEER DAN PLUSSEN EN MINNEN
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Workshop Exquise Online
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Centraal examen en Instellingsexamens
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Van, voor én door het onderwijs.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Robert Kamper Senior beleidsmedewerker Koning Willem 1 College, Den Bosch Afdeling Bedrijfsopleidingen.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Examinering WIN 17.
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Coaching.
De beoordelaar gewogen
Transcript van de presentatie:

van, voor én door het onderwijs

‘De praktijk’ van examenprojecten bedrijfsadministratie 11 november 2008 Marlies Kloppenburg (Stichting Praktijkleren) Henk van Valburg (ROC A12)

Programma Inleiding Kenmerken/verschillen Proeve van Bekwaamheid - examenprojecten Praktijkervaringen Beoordeling

Uitgangspunten Proeve van Bekwaamheid in leerbedrijf Examenproject in gesimuleerde context Uitvoering van kerntaak/werkprocessen in realistische context Beoordeling proces, resultaat en ontwikkelingsvermogen Beoordeling door (min.) 2 beoordelaars Beoordelingscriteria afgeleid van Kwalificatiedossier Nagesprek beoordelaars-kandidaat

Verschillen PvB - Examenproject Proeve van Bekwaamheid (leerbedrijf) Bedrijfsomgeving – Authentieke context Bedrijfsopdrachten Omstandigheden / opdrachten niet beïnvloedbaar Examenproject (onderwijsinstelling) Gesimuleerde beroepsomgeving – Realistische context ‘Geconstrueerde’ opdrachten Omstandigheden / opdrachten beïnvloedbaar

Inhoud examenproducten Proeve Examenproject Randvoorwaarden uitvoering Beroordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp) Richtlijnen nagesprek Stappenplan kandidaat Werkprocessen – resultaten Format logboek en reflectie Format reflectie Beschrijving situatie en opdracht Voorbereidingsactiviteiten Rolbeschrijving en bijlagen

Voorbeeld beoordelingsformulier

Voorbeeld waarderingshulp

Beschikbaar materiaal Bedrijfsadministratie Per kerntaak en uitstroom van niveau 3 + 4: 1 Proeven van bekwaamheid 1 Examenproject (KT3 BA is in ontwikkeling)

Beschikbaarheid toetsen www.toetscenter.nl www.stichtingpraktijkleren.nl

Toetsing in de school”praktijk” Inleiding Het examenproject

Inleiding Kerntaak 1. Houdt de dagboeken bij Inkoop / Verkoop / Kas / Bank Nabootsing van een kantoorsituatie opdrachten zijn in de vorm van boekingsdocumenten 2 rollen : Ina Tichelaar hoofd administratie de leerling parttime administrateur

Het examenproject Voorbereiding Afname Afronding

Voorbereiding Aanwezig dient te zijn: King c.q. Exact programma en dagdelen Ordner met tabbladen Kantoorbenodigdheden als nietmachine, stempel, perforator enz. Complete computerwerkplekken (aansluiting op printer enz.)

Voorbereiding van de kandidaat Kandidaat kent de BIT-simulatie Handleiding voor de kandidaat printen Voorgesprek houden (incl. uitdelen van deze handleiding)

Voorbereiding examenproject Uitdraaien alle boekingsdocumenten van de gekozen sessie Fysieke inrichting examenruimte Voorbereiding rol Ina Tichelaar

Afname examenproject Ontvangen kandidaten Instructie kandidaten: Afspraken tijdsduur, pauze, opstarten, printen, persoonlijke code bij omschrijving, archivering, enz. enz. Uitleg rapportageformulier (verschillen noteren) Reflectie Uitdelen boekingsdocumenten, lijsten, enz.

Rol Ina Tichelaar Het assessment soepel laten verlopen Logboekformulier wat/waarom Innemen alle assessmentmateriaal (ordner enz.)

Afronding Correctie Reflectiegesprek Beoordeling

Afronding : correctie Boekingsverslagen per werkproces Rapportageformulier

Afronding: Reflectiegesprek Basis is: Reflectieformulier leerling Logboekformulier rol Ina Tichelaar Bevindingen correctie

Afronding: Beoordeling Invullen formulieren Proces  correctie, logboekformulier Ina, verslag assessor Resultaat  correctie Ontwikkelingsvermogen  logboekformulier, verslag assessor, reflectieformulier en reflectiegesprek Student resultaat meedelen.