Taalontwikkeling in mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal in de BPV Werkveld UV
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Taalportfolio in Action
Presentatie introductie BGL
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Taal en rekenen in het mbo
Stage (th)at Work(s) together
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Examinering Conferentie BTG HTVF
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Van, voor én door het onderwijs.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Leercyclus Leercyclus Reflecteren Ervaren Verdiepen Verankeren
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Hands On: leren binnen handbereik
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Nieuw Nederlands 4e editie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Presentatie HSN-conferentie
Mijn opleidingsbeeld.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Uitleg Supersaas en regels examen
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Wat is het Europees raamwerk?
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkeling in mbo ITTA Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Anderstaligen Universiteit van Amsterdam Inge van Meelis i.j.vanmeelis@uva.nl www.itta.uva.nl

Landelijk project ‘Taalontwikkeling in het mbo’ Taalcoaches aan de slag in vakteams i.s.m. procesmanagement MBO 2010 In 1e en 2e ronde: 10 roc’s, tientallen teams Inzichten en voorbeelden verspreid: publicatie Taal is cruciaal Conferentie Taal is cruciaal III: 13 maart 2009 Taalcoach Academie, zie www.itta.uva.nl/mbotaalcoach

Nederlands in het kwalificatiedossier

Kaders Nederlands in het mbo Kwalificatiedossier taalcompetentieprofiel =Taalniveau-eisen in beroepscontext Brondocument LLB (Leren, Loopbaan, Burgerschap) = Taalniveau-eisen in maatschappelijk context in termen van Raamwerk NT2

Niveaus van taalvaardigheid onder 4.1. in kwalificatiedossier A1 en A2: beginnend gebruiker B1 en B2: onafhankelijke gebruiker C1 en C2: vaardige gebruiker

Kok (2) Brood- en Banketbakker (2)   Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1  

Leisure & Hospitality Assistant (2)   Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1  

Allround Brood- en Banketbakker (3)   Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

Leisure & Hospitality Executive (4) Luisteren Lezen Spreken (productie) Gesprekken (interactie) Schrijven C2 C1 B2 B1 A2 A1

Opdracht taaltaken Bekijk de opdracht en de kerntaak. Beschrijf een paar taaltaken volgens het voorbeeld.

Taaltaken beschrijven Mogelijke bronnen: Bekijk kerntaken en werkprocessen Vraag praktijkbegeleiders van de werkvloer naar belangrijke taaltaken en bekende (taal)struikelblokken Vraag leerlingen met stage-ervaringen Vraag (praktijk)docenten

Taaltaken als leidraad Alle belangrijke taaltaken moeten ergens in de opleiding aan bod komen (door oefening, instructie, feedback). Taalopdrachten kunnen direct aansluiten bij vakopdrachten. Taaltakenlijst als doellijst: maakt taal zichtbaar voor docenten, cursisten, stage-begeleiders. Bijvoorbeeld in een portfolio of stageboek. Taalniveau beoordelen in de context van het beroep door taaltaken te laten uitvoeren.

Taaltaken in de opleiding Taaltaak Instructiewie? wanneer? Oefening Feedback Beoor-deling Rapportage werkzaamheden Melden storingen, afwijkingen Deelnemen werkoverleg Klanten adviseren bij keuze

Taaltaken in portfolio Taaltaak Kan ik Ga ik leren Bewijsnr. .. Beoordeling dd. Rapportage werkzaamheden Melden storingen, afwijkingen Deelnemen werkoverleg Klanten adviseren bij keuze

Een leereenheid/opdracht bekijken Welke taaltaken kan de leerling ontwikkelen met deze opdracht? Kunnen er taaltaken worden toegevoegd? Leidraad feedback op taaltaak aanwezig? Niveau taaltaken passend? (raamwerk)

Beoordelingscyclus Nederlands Niveaubepaling   Producten/bewijzen Remedie/oefening verzamelen   Beoordeling/diagnose

Hoe organiseer je het? De 3-slag Taal is teamwork 1. Taal gebruiken in alle (vak)opdrachten Veel lezen, schrijven en spreken: ‘kilometers maken’ 2. Taalles door taalcoach of taaldocent Uitleg en oefening van gebruiksregels en tekstconventies van het Nederlands 3. Taalondersteuning en oefening individueel Werken aan ‘persoonlijke’ taalproblemen (uitspraak, spelling, NT2 problemen …)

Mogelijke vormen examinering Taaltoetsen (Taal)assessments Examenportfolio, evt. aangevuld met gesprek Taalportfolio, evt. aangevuld met gesprek Taal beoordelen in de proeven van bekwaamheid Taal in Proeve van bekwaamheid én gesprek Methodemix

Meer informatie ITTA www.itta.uva.nl i.j.vanmeelis@uva.nl Publicatie Taal is cruciaal http://www.mbo2010.nl/index.cfm/t/Overig/vid/8D8E0422-17A4-A597-D9F1E41E94B09616 MBO 2010 Tel: (0318) 648 565 Taalcoach Academie www.itta.uva.nl/mbotaalcoach