Examinering Conferentie BTG HTVF

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Werkveldtraining 26 september 2013
Beoordelen om te beslissen
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Begeleiden van het B-leerproces
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Portfoliowaardering: model & praktijk
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Van, voor én door het onderwijs.
Ex Examenprofiel als maatvoering
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Competentiecatalogus Mechatronica
Bewust toetsen met Groen Proeven
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Waar staan we nu?.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Werkgroep Examinering
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Van, voor én door het onderwijs.
Workshop “Beoordelen”
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Mijn opleidingsbeeld.
Van, voor én door het onderwijs.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Hannah Wielenga januari 2017
Hannah Wielenga februari 2017
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Hoe te werken met de oefenopdrachten
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Betrouwbaarheid examinering
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding 4-4-2017 Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding

Examinering Conferentie BTG HTVF 4-4-2017 Wat zijn uw vragen of prioriteiten in het kader van Examinering? Wat kan uw examenstichting voor u betekenen?

Examinering Conferentie BTG HTVF 4-4-2017 Wat is de stand van zaken?

Samenwerkingstichting 4-4-2017 Samenwerkingstichting Akte van oprichting getekend op 3 juni 2008. Nieuwe naam. Nieuwe website. Het platform voor examineren voor onze sectoren. Per 1 september vernieuwd.

Advies en ondersteuning 4-4-2017 Advies en ondersteuning Onderwerpen: -informatie aanbod van instrumenten CGO en eindtermen -inzetten van de instrumenten -deskundigheid beoordelaars -tevredenheidmeting ROC -ontwikkelnetwerk -valideren van instrumenten ROC -werken met TSSBVE of Toetscenter -inzetten van een pilot -examenscan -actuele zaken zoals regiobijeenkomsten, themadagen, klankbordgroep ed.

Deskundige beoordelaar 4-4-2017 Competentie profiel beoordelaar Handboek training beoordelaar Train de trainer of training laten uitvoeren Certificering? Onafhankelijkheid?

Deskundige beoordelaar 4-4-2017 Kerntaak 1: Beoordelen de deelnemer tijdens een Proeve van bekwaamheid Werkprocessen: Bereidt de beoordeling voor Voert de observatie uit Overlegt en bereikt overeenstemming over het resultaat Rapporteert de beoordeling Benodigde kennis en vaardigheden: - kennis van de instructie en procedure van beoordelen - vakinhoudelijke kennis van de betreffende uitstroom

Deskundige beoordelaar 4-4-2017 Kerntaak 2: Beoordeelt bewijslast van de deelnemer Werkprocessen: Bereidt de beoordeling voor Beoordeelt de bewijslast Overlegt en bereikt overeenstemming over het resultaat Rapporteert de beoordeling Benodigde kennis en vaardigheden: - kennis van de instructie en procedure van beoordelen - vakinhoudelijke kennis van de betreffende uitstroom

Deskundige beoordelaar 4-4-2017 Kerntaak 3: Beoordeelt de deelnemer tijdens het panelgesprek Werkprocessen: Bereidt de beoordeling voor Voert het panelgesprek uit Overlegt en bereikt overeenstemming over het resultaat Rapporteert de beoordeling Benodigde kennis en vaardigheden: - kennis van de STARR-methode - kennis van de instructie en procedure van beoordelen - vakinhoudelijke kennis van de betreffende uitstroom - gespreksvaardigheden

Beschikbare instrumenten 4-4-2017 Ontwikkelingsgerichte beoordeling van het leerproces Kwalificerende beoordeling voor het examendossier Zie bij productaanbod op de website > Toetscenter > TSSBVE

Instrumenten voor ontwikkelingsgerichte beoordeling 4-4-2017 Startassessment Beeldvorming beroep Praktijkmap zie voorbeeld Leisure & Hospitality op de website LTTR ontwikkelingsgericht deel en kwalficerend deel Comscan Observatie toets Kennis toets

Examenmix 4-4-2017 Proeve van Bekwaamheid Kwalificatiedossier Observatietoets Opdracht Praktijkvorming Verzameling Bewijsmateriaal (Portfolio) Examendossier Panelgesprek Diploma Andere exameninstrumenten

Instrumenten voor beoordelen 4-4-2017 Instrumenten voor beoordelen Inhoud: Instructie deelnemer Opdrachten deelnemer Instructie beoordelaar Beoordeling > competent ja/nee Verantwoording opdrachten-beoordeling-KD

Instrumenten voor beoordelen Proeve van bekwaamheid 4-4-2017 Is een beoordelingsvorm waarbij de deelnemer in -een reële beroepssituatie -een set van samenhangende beroepsactiviteiten uitvoert gericht op het waarneembare gedrag dat de deelnemer laat zien Beoordelen of de kandidaat de kerntaak of de werkprocessen in voldoende mate beheerst en weet toe te passen: redelijk gecontroleerde omstandigheden, waarin de complexiteit van de opdrachten vooraf kan worden bepaald. Voorbeeld andere sectoren beoordelen

Instrumenten voor beoordeling Observatie 4-4-2017 Instrumenten voor beoordeling Observatie Het streven van een observatie is om zo natuurgetrouw en realistisch te beoordelen, bij voorkeur op meerdere momenten in een reële praktijksituatie. De beoordelaar moet het geobserveerde gedrag kunnen vertalen naar de beoordelingscriteria en uiteindelijk naar de kerntaak of werkprocessen.

Instrumenten voor beoordeling Praktijkopdracht 4-4-2017 De deelnemer voert tijdens reële beroepssituaties een opdracht uit die relevant is voor het betreffende beroep op basis van kerntaak of werkproces(sen) Voor de beoordeling verzamelt de deelnemer beroepsproducten die bewijzen dat hij competent handelt in de praktijk. De praktijkbeoordelaar geeft hier een beoordeling over vaak in combinatie met een eindgesprek door beoordelaar van school

Instrumenten voor beoordeling Panelgesprek 4-4-2017 Is een gesprek tussen deelnemer en deskundigen, waarin wordt beoordeeld of de deelnemer de te beoordelen competenties, werkprocessen of kerntaak beheerst. In het panelgesprek wordt beoordeeld of de deelnemer het juiste antwoord geeft op de vooraf vastgestelde vragen. Het panelgesprek kan worden ingezet als onderdeel van een Proeve, Praktijkopdracht of Observatie. Daarmee heeft het als functie om toelichting op het handelen te verkrijgen.