eGovernment in Vlaamse gemeenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
situationeel leiderschap
Menno Karres Lead Auditor
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
De psychologie van communicatie
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Peter Warnez 24/02/2011 Voorstel samenaankoop groene energie.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Dean Schoemaker.  Oprichter en partner Designed Learning en Block Petrella Weisbord.  Al meer dan 30 jaar adviseur.  Members Choice Award  Feilloos.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Welkom 1.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Winkelmonitor… meet de polsslag van uw handelscentrum.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Kevin Lecossois Louis Massagé 28/03/2013
Facility management en inkoop
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Regioscreening Verkennende vergadering Brabantse Kouters 28 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Armoede en gezinszorg.
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
“De week van de ontdekking”
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
In de Vlaamse gemeenten
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Van actie naar interactie
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
De omgeving verandert; de overheid verandert
Beleid en regelgeving Les 1.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

eGovernment in Vlaamse gemeenten sabine.rotthier@hogent.be

eGovernment in kleine Vlaamse gemeenten Rapport “Diffusie van ICT in kleine Vlaamse gemeenten”. Rotthier, S., Boudry, E. & F. De Rynck (mei 2006). Opbouw onderzoek: Verkennende gesprekken met 4 gemeentesecretarissen Selectie van 2 gemeenten voor verdere verdieping + opstellen hypothesen Uitbreiding naar 10 gemeenten voor de toetsing van de hypothesen. Rondvraag bij Vlaamse gemeenten per mail gericht naar gemeentesecretaris met volgende vragen: Beschikt de gemeente over een voltijdse systeemverantwoordelijke? Tot welk niveau behoort de systeemverantwoordelijke (A, B, C of D)? Beschikt de gemeente over een afzonderlijke ICT-dienst? Hoeveel personen telt de ICT-dienst? Is er een schepen specifiek bevoegd voor ICT?

De omgeving

De omgeving Complexe omgeving: ICT-leveranciers: Andere gemeenten: aanbieden allerhande pakketten. Voorkeur voor vaste huisleverancier om problemen te vermijden Andere gemeenten: geen concrete samenwerking, wel over de eigen grenzen kijken, me-too Provincies: GIS, bibliotheek, gedeelde ICT-verantwoordelijke Vlaamse overheid: GIS, bibliotheek, Vlaanderen Online, diensten- en productencatalogus Federale overheid: eIK Kortom: Zelden toepassingen als antwoord op noden/ behoeften van de organisatie. Aanbeveling: ICT niet om externe redenen, maar als antwoord op de eigen behoeften en in overeenstemming met de eigen organisatorische doelstellingen.

Afstemming tussen ICT en organisatie Strategic Alignment Model:

Interne organisatie Linkerzijde model Gemeentesecretaris: speelt de rol van sleutelfiguur, ook al kent hij zelf niets van ICT Diensthoofden: Spelen een belangrijke rol in het detecteren van opportuniteiten en het stimuleren van de mensen van de eigen dienst. Nieuwe diensthoofdenfuncties met (jonge) enthousiaste personen. Rechterzijde model Systeemverantwoordelijke Voltijds/ deeltijds Niveau ICT-dienst Schepen ICT

(Voltijdse) Systeemverantwoordelijke Minder dan 10 000 inwoners Tussen 10 000 en 20 000 inwoners Tussen 20 000 en 30 000 inwoners Tussen 30 000 en 40 000 inwoners

Niveau Systeemverantwoordelijke Minder dan 10 000 inwoners Tussen 10 000 en 20 000 inwoners Tussen 20 000 en 30 000 inwoners Tussen 30 000 en 40 000 inwoners

Eigen ICT-dienst Minder dan 10 000 inwoners Tussen 10 000 en 20 000 inwoners Tussen 20 000 en 30 000 inwoners Tussen 30 000 en 40 000 inwoners

Schepen voor ICT Minder dan 10 000 inwoners Tussen 10 000 en 20 000 inwoners Tussen 20 000 en 30 000 inwoners Tussen 30 000 en 40 000 inwoners

Aandachtspunten interne organisatie Veranderende interne ICT-organisatie naargelang de schaalgrootte: Hoe groter de gemeente, hoe groter de kans op een voltijdse systeemverantwoordelijke van een hoger niveau, behorende tot een ICT-dienst met verschillende medewerkers, en een bevoegde schepen. Aanbeveling: Engageer het management! Overtuig hen dat ze ook zonder technologische kennis een belangrijke rol kunnen spelen. Maak gebruik van de komst van nieuwe diensthoofden Investeer in een ICT-verantwoordelijke op managementniveau Breng de bevoegdheid voor ICT onder bij een schepen

Twee soorten invloeden: Andere overheden Twee soorten invloeden: Beleid gericht op ICT-ontwikkelingen Sectorale initiatieven met ICT-implicaties Slecht zicht op ontwikkelingen van andere overheden Wat doen ze wel en wat doen ze niet? Wat komt er op de gemeenten af? Angst om stappen te zetten (met bijhorend prijskaartje) die achteraf niet de juiste blijken te zijn. Probleem bij zender en ontvanger van de boodschap Zender: gebrekkige informatie/ wacht soms te lang omdat zaken nog in een ontwikkelingsfase zitten Ontvanger: het is niet steeds duidelijk aan wie de boodschap binnen de organisatie moet verzonden worden. Geen eenduidig aanspreekpunt. Andere ontvanger naargelang de boodschap? Aanbeveling: COMMUNICATIE!

Aanbevelingen ICT niet om externe redenen, maar als antwoord op de eigen behoeften en in overeenstemming met de eigen organisatorische doelstellingen. Engageer het management! Overtuig hen dat ze ook zonder technologische kennis een belangrijke rol kunnen spelen. Maak gebruik van de komst van nieuwe diensthoofden Investeer in een ICT-verantwoordelijke op managementniveau Breng de bevoegdheid voor ICT onder bij een schepen Communicatie (en niet enkel met externen!)