Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
NME: kiezen, leren, meedoen
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Administrateur-generaal
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Verkenning door werkgroep over de mogelijkheden van de brede school in Warmond.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Oudertevredenheidsonderzoek:
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Doelen behalen met activiteiten
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Op weg naar IKC Rijsbergen
Visie ontwikkeling les 4
Presentatie Rode Bosbes
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving

TOREN VAN BABEL versus DRIE PERSPECTIEVEN KINDER- PERSPECTIEF SAMENLEVINGS- PERSPECTIEF PERSPECTIEF OUDERS Onderwijs Integratie jeugd in sl Leren zelfbeschikking Welzijn kinderen

WHAT’S IN A NAME ? De Verlengde schooldag gaat over activiteiten -die aansluiten bij de schooldag en -die de ontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren. De activiteiten worden meestal ontwikkeld in samenwerking met instellingen voor sociaal-cultureel werk, sportverenigingen, centra voor kunstzinnige vormgeving, bibliotheken et cetera. De gemeente biedt vaak ondersteuning. Verlengde schooldag

WHAT’S IN A NAME ? Waarom een verlengde schooldag? Uitgangspunt is dat de ontwikkeling van kinderen niet ophoudt als de laatste bel gegaan is. Een ander uitgangspunt is dat leren beter en sneller gaat als kinderen dingen zelf ontdekken. Dit gebeurt niet alleen in de klas, maar vooral ook buiten schooltijd in het echte leven. Daarom zijn er na schooltijd voor leerlingen verschillende activiteiten die aansluiten bij de schooldag. Verlengde schooldag

WHAT’S IN A NAME ? In de Verlengde Schooldag leren kinderen op speelse wijze allerlei vaardigheden. Die kunnen hen ook op school, bij taal en rekenen, goed van pas komen, zoals bijvoorbeeld je goed concentreren, zelfstandig werken, naar elkaar luisteren en samenwerken. Daarnaast kunnen kinderen door de Verlengde Schooldag in aanraking komen met allerlei activiteiten waar in het gewone leerprogramma geen tijd voor is. Ook kunnen het activiteiten zijn waar kinderen niet altijd even makkelijk mee in aanraking komen zoals: techniek, dans, toneel, muziek, koken en nog veel meer. Verlengde schooldag

WHAT’S IN A NAME ? Een Brede School is een samenhangend netwerk van toegankelijke voorzieningen uit verschillende sectoren waarbij er gewerkt wordt aan lokale behoeften. Brede scholen bestaan er dan ook in vele soorten en maten. De brede school

WHAT’S IN A NAME ? De Community School staat voor een samenwerkingsverband van onderwijs en welzijn, in een gebouw waar tevens plaats is voor peuterspeelzalen, vrijetijdsclubs voor jong en oud, een sociaal raadsvrouw en ondersteuning bij de opvoeding. Ook tussenschoolse en naschoolse opvang maken er deel van uit.naschoolse opvang Community school

WHAT’S IN A NAME ? In de Verenigde Staten heten brede scholen community schools. Ze hebben over het algemeen drie doelen: -begeleiding en kansen voor leerlingen verbeteren; -gezinnen versterken; en -wijken gezonder maken. Samenwerken is er ook belangrijk, het motto is partnership for excellence, samenwerking voor topkwaliteit. Community school

WHAT’S IN A NAME ? −Brede school −Buitenschoolse kinderopvang −Voor- en naschoolse kinderopvang −Vakantie-speelpleinen −Wijkcentrum −Gemeenschapscentrum −………. Hier kan je ook nog tekst of foto

NAMEN NOEMEN -Onderwijs (instrueren) -Ontwikkeling van kinderen -Kinderopvang -Vrijetijdsbesteding kinderen -Georganiseerd -Zelfbeschikking -Integratie voorzieningen -Achterstelling wegwerken -Gemeenschapsopbouw (sociale cohesie) -Interculturele contacten -Intergenerationele contacten -Preventie criminaliteit -… Diverse functies / doelstellingen

NAMEN NOEMEN -Onderwijs -Jeugdwerk, jeugdzorg, jeugdwelzijn -Welzijn -Onderwijs -Jeugd- en jongerenwerk -Kinderopvang -Welzijnswerk -Cultuur -Samenlevingsopbouw Beleids- Domeinen Instellingen

DRIE PERSPECTIEVEN KINDER- PERSPECTIEF SAMENLEVINGS- PERSPECTIEF PERSPECTIEF OUDERS Onderwijs Integratie jeugd in sl Leren zelfbeschikking Welzijn kinderen Educatief systeem