1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Moeders Informeren Moeders
‘t Schrijverke Zoetermeer
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Brede school in Berkenbos
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
Brede school: Spelen in verbondenheid
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Klimop! - project Projectcoördinator: Karin Goosen Partners: CVO SOPRO, CVO Horito, Universiteit Antwerpen.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Van Kroon naar ViP.
NME: kiezen, leren, meedoen
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
1zorg-route.
Welkom.
LOB De VO-school als regisseur
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Het opleidingsprofiel:
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Herstructurering Sociaal Domein
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
#EBJ16.
MEE maakt meedoen mogelijk
RTC Oost-Vlaanderen vzw
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
AMIF Project OCMW Antwerpen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

1 SISO 2 MARCO POLO

2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse partners Doel –Bredere kijk krijgen op de maatschappij. –Emancipatorisch werken –verwerven van sociale en beroepscompetenties –uitwisseling knowhow, ideeën,ervaring, materiaal …. –samenwerkingsverband ts diverse partners

3 Partners Kansenplein

4 OUDERS GEZIN SCHOOL VRIJE TIJD VRIENDEN BUURT MAATSCHAPPIJ leerling

5 Leerling - School 3 de graad gezinsmanagement. Schakelklassen OKAN sociaal, technisch 2 de en 3 de graad mode en verzorging betrokken vanuit eigen opleiding aangepaste leer- en evaluatiemethoden

6 Leerlijnen 1.De ontwikkelingslijn Talenten ontdekken Talenten ontwikkelen Talenten ontplooien Talenten inzetten 2.De zorglijn Voorkomen Herstellen Genezen Begeleiden 3.De leerlijn Levensecht – levensgericht Levenslang – levensbreed Formeel – informeel Complementair 4.De dagstructuur Schoolinterne initiaties Na -schoolse initiatieven Middagactiviteiten

7 Leerling - Ouder- Gezin mini -opleiding voor moeders klusjesatelier interculturele projecten ouderparticipatie administratieve en logistieke ondersteuning

8 Leerling - Vrije Tijd Vrijetijdsproject Gezondheidsproject MP XS samenwerking MAS

9 Leerling - Buurt - Maatschappij kleuterwerking retouche-atelier Marco Polo doet goed soep bedeling bejaardenwerking interculturele projecten Mytyl-filmproject

10 Leerkrachten Krachtige leeromgeving Verantwoordelijk voor 1 deelproject Huisbezoeken Aangepaste navorming Didactische materialen Infrastructuur

11 Financiële Ondersteuning Extern: Vlaams Ministerie van onderwijs School van de Hoop Koningin Paola Projectenfonds Stad Antwerpen Provant Provincie Antwerpen Intern Benefiet concert Quiz …

12 Zelfevaluatie Team staat open voor vernieuwing. Team is bereid de theorie BS te concretiseren in de praktijk. Openstaan voor mogelijkheden van brede bevraging  Bewaken beheersbaarheid Communicatie Hoe alle partners elkaar leren kennen en aan elkaar linken?

13 actieve zelfontplooiing zelfbewustzijn, zelfkritiek, zelfredzaamheid en zelfconceptverheldering. integratie in het maatschappelijk weefsel. participatie aan het maatschappelijke gebeuren.