Hst 3: De wereld van de stad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Advertisements

Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Transport en Infrastructuur
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
1.
Brainport 2020 Gamaakt door: Quincy wezenberg Danique sabel Joris koolen.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Waar vestigen bedrijven zich
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Grote en middelgrote steden
Steden: van hier tot Tokyo
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Kies KLEUR in groen.
17 stadsgewesten in België
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Brugklas hoofdstuk 4.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
§ 20: Verkeer en inrichting
De leefbaarheid van het moderne platteland
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal?
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Leefbaarheid en betrokkenheid: het sociaal kapitaal van dorpen Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Lokale voorzieningen van twee kanten bezien Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Globalisering.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Hoofdstuk 2 De wereld, systeem van landen en relaties
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Stedelijk en landelijk gebied
2 th 1 Ontwikkeling § 2-3.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Programma Ruimte & Wonen
Presentatie bedrijf lob.
De leefbaarheid van het moderne platteland
Thema 5 “De Stad”.
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Over steden en verstedelijking
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 1-3
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Bijeenkomst Stedennetwerk Stadslandbouw 14 oktober 2014, Arnhem
Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Duitsland “Made in Germany’’
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Hst 3: De wereld van de stad Wonen in Nederland Hst 3: De wereld van de stad

Afbakening Wat zijn grote steden en wat zijn middelgrote steden? We hebben het vaak over de randstad. Maar wat is de randstad eigenlijk? En het groene hart?

De Randstad / groene hart

Nederlands economische hart?

Stad of dorp Wanneer spreek je van een stad (of dorp)? Vormkenmerken (zichtbaar uiterlijk) Inwoneraantal of adressendichtheid De grootte van een plaats (/agglomeratie) Dichtheid van bebouwing Bewonerskenmerken Kent een grotere sociale verscheidenheid Individualistischer/toleranter/groter verschil arm & rijk Functiekenmerken Steden zijn erg gericht op diensten (tertiaire sector).

Binnen de Randstad is er een (soort van) ruimtelijke taakverdeling Met andere woorden, waarin is elke stad gespecialiseerd; Amsterdam: Financiële hart van Nederland Den Haag: Bestuurlijke functies + rechterlijke macht Rotterdam: Havenfunctie + transportsector Utrecht: Verkeersknooppunt + vergader- en winkelstad

Verzorgingsgebied: Reikwijdte: De maximale afstand die de klant wil afleggen voor de dienst (mogelijke klanten) Draagvlak: Het gebied waar de klanten wonen Drempelwaarde: min. aantal klanten dat nodig is om je bedrijf te laten functioneren

(voorzieningen:) Dienstverlenende bedrijven ABC locatiebeleid Locatie A Optimale bereikbaarheid per openbaar vervoer op nationaal, regionaal, stadsgewestelijk en lokaal niveau Bereikbaarheid per auto van ondergeschikt belang Stringent parkeerbeleid Goede voorwaarden voor het gebruik van de fiets Aanwezigheid van voorzieningen draagt bij aan een aantrekkelijke verblijfs- en werkomgeving. Locatie B Goede bereikbaarheid per openbaar vervoer op regionaal of stadsgewestelijk en lokaal niveau Redelijke bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Beperking van parkeerfaciliteiten, vooral voor langparkeerders Goede bereikbaarheid per fiets Locatie C Optimale bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Geen eisen met betrekking tot het openbaar vervoer Parkeerfaciliteiten zijn afgestemd op het type bedrijven Congestievrije aansluiting op hoofdtransportassen bereikbaarheidsprofiel A. Bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening. Goede bereikbaarheid per auto en per openbaar vervoer waardoor B locaties worden gekenmerkt, is onder meer belangrijk voor ziekenhuizen en kantoren. goede bereikbaarheid per (vracht)auto komen in aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel C. Bijvoorbeeld productie- en distributiebedrijven.

Theorie van Christaller

Christaller Christaller is een wetenschapper die veel heeft nagedacht over de inrichting van het landschap zodat het zo gunstig mogelijk is voor de mens. Hij doet daarbij eerst het volgende: hij bekijkt wat mensen in hun leven nodig hebben en hij onderscheidt daarbij 3 verschillende niveaus. Als eerste heb je bepaalde zaken elke dag nodig, zoals school, bakker, supermarkt. Deze wil je dus heel dicht bij je huis hebben. Daarna heb je bepaalde diensten of zaken redelijk vaak nodig, bijvoorbeeld de bank, de Hema en de kaaswinkel. Tot slot zijn er bepaalde zaken die je veel minder vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de juwelier, kledingwinkels, ziekenhuis, universiteiten. etc. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag zijn de hoofdcentra (meest specialistisch, meeste hogeronderwijs etc.)

Deze theorie werkt niet (meer), waarom? Vanaf jaren 60, toename automobiel  reikwijdte groter Tegenwoordig: Digitalisering  reikwijdte groter

Voor nu: Maak van iedere paragraaf 3 opdrachten naar keuze over paragraaf 3.1 en 3.2 =Huiswerk voor maandag! Losse overgeslagen begrippen: Face-to-face contacten Non-profitsector Stadsgewest, stedelijke zone/stedelijk netwerk