Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Advertisements

De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Instrumenten in het EVC-traject
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Van, voor én door het onderwijs.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
Proeve van Bekwaamheid
Een project van de Korengroep
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
WEB vzw - Steenweg Op Tielen Turnhout - www. webwerkt
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Werkveldconferentie 13 november 2014
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Hannah Wielenga januari 2017
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Hannah Wielenga februari 2017
Vervolgtraining masters 2017
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Betrouwbaarheid examinering
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Vervolgtraining masters 2018
Transcript van de presentatie:

Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van Berkel EVC Centrum Hogeschool van Amsterdam 12 februari 2009

Inhoud  Certificering »Waarom? »Wat houdt het in? »Wanneer starten? »‘Lessons learned’

Waarom certificering? Uit: ‘Het Hoogste Goed’, Strategische agenda voor het hoger onderwijs- onderzoek- en wetenschapsbeleid ( ), p 49 ‘Een opleiding krijgt pas accreditatie als het aspect ‘toetsen en beoordelen’ tenminste met een voldoende is beoordeeld’ ‘We hebben geanimeerde en interessante gesprekken, maar na afloop vragen we ons af: wat zullen we er eens van vinden?’ een assessor tijdens een assessorentraining in 2006

Certificeringsprogramma voorziet in  Basiskwaliteit »inzet beoordelingsinstrumenten, inclusief  uitwerking standaard, gespreks- en beoordelingsprotocollen  procedure bij uitvoering assessments »assessoren: deskundig en onafhankelijk  Transparantie en borging van kwaliteit  Vergroten kwaliteit competentiebeoordeling door »Inzet gecertificeerde assessoren  uitvoering assessments door experts  expertiseontwikkeling door meer ervaring met assessments  ondersteuning en begeleiding van aspirant-assessoren »Uitwisselen gecertificeerde assessoren  tussen opleidingen - hogescholen

Wat houdt certificering in?  Vier herkenbare fasen: 1. Aanmelding 2. Beoordeling 3. Kwaliteitsborging en certificering 4. Onderhoud

1. Aanmelding  Procedure »Wie bepaalt of een assessor mag deelnemen? »Wat levert een assessor daarvoor aan? »In welke vorm en bij wie? »Go / no go? Voorbeelden van criteria -minimaal X-assessments uitgevoerd -tenminste één maal feedback ontvangen op de standaard -gericht aan leerpunten gewerkt en hiervan bewijs verzameld

2. Beoordeling  Beoordelingsinstrumenten voor certificering »Criteria voor selectie:  congruentie  haalbaarheid in uitvoering  kosten  acceptatie  Beoordelaars »deskundig en onafhankelijk  Mogelijke uitslagen »en consequenties voor inzet assessoren »geldigheidsduur certificaat

2. Beoordeling (vervolg)  Beoordelingsstandaard »assessorprofiel »criteria: meetbaar, representatief, herkenbaar, transparant Voorbeeld standaard 1.gespreksstructuur 2.gesprekstechniek (START, turbo, LSD, metacommuniceren) 3.relatie bewijs, beroepshandelingen en beoordelingscriteria 4.beoordelingstechniek 5.feedback geven 6.omgaan met bezwaren (indien van toepassing)

3. Kwaliteitsborging en certificering  Beoordeling assessmentinstrumenten en -procedure »eenmalig  Per beoordeelde assessor »procedure »deskundigheid en onafhankelijkheid beoordelaar  Wie certificeert? »onafhankelijk en autoriteit Voorbeeld van criteria bij borging procedure -voldoet assessor aan deelnamecriteria -procedure en standaard adequaat gehanteerd -rapportage conform format -onderbouwd oordeel -eenduidige norm

4. Onderhoud  Richtlijnen  Aantonen na X-jaar »assessor verantwoordelijk »beoordeling Voorbeelden van richtlijnen voor onderhoud -werkzaam in domein -tenminste X-assessments op jaarbasis -feedback vragen en geven op functioneren als assessor -feedback geven op cq aanscherpen van beoordelings- instrumenten en -procedures -professionaliserings- en intervisiebijeenkomsten

Wanneer starten?  fasen 1 t/m 4 uitgewerkt  draagvlak »management, assessoren, beoordelaars  aanscherpen toetsbeleid »‘less is more, more is less’  voorbereiding assessoren »professionalisering op maat  basistraining, workshops, intervisie, feedback, etc.  standaard (assessorprofiel) »personeelsbeleid

‘Lessons learned’  grote verscheidenheid aan kwaliteit van assessoren »gemeenschappelijke valkuilen »ervaring vereist ivm diversiteit kandidaten  professionalisering is maatwerk »keuzemenu; voortdurende aanscherping en aanvulling  de cirkel is rond »Inzet gecertificeerde assessoren bij opleiden aspirant assessoren

‘Lessons learned’ Voorbeelden van gemeenschappelijke valkuilen - staRT: assessor blijft hangen in vragen over aanpak -regie: assessor heeft niet scherp wat hij wil weten óf durft niet in te grijpen (metacommuniceren) -beoordelen: oordeel is niet of onvoldoende onderbouwd -feedback: geen voorbeelden van ‘actueel gedrag’

Stelling ”Certificering is onmisbaar gezien ‘nieuwe’ eisen accreditatie” (‘Het Hoogste Goed’) Ja/nee