SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
De bevlogen leerkracht
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Kleuterschool De Zevensprong
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Huiswerktips.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Autisme en Mindmap Thuis en op School
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Pastoraal op school.
Adaptief onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
De kubus van CSPE succesfactoren!
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Jeannette van Nieuwkoop
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Opvoeden.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Groepsdynamiek 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Dalton op de Dorendal.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Mondzorg - persoonsgericht
Een tijdlijn maken met ICT
Wat is coöperatief leren?
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
De veranderende rol van de IB
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Naam onderwijsinstelling Datum
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert

Doelstelling van het project Het project heeft tot doel beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen op het gebied van wereldoriëntatie (werken met kernconcepten). De leerkrachten verwerven inzichten die hen informatie verschaffen voor hun vervolgaanpak. Door het leren van- en met elkaar en op basis van bewezen gegevens uit literatuur, komt er een professionele dialoog op gang tussen leerkrachten waardoor er meer kans is op een duurzame gedragsverandering.

Ambitie Aan het einde van het jaar is iedere leerkracht in staat om binnen een kernconcept activiteiten te ontwerpen die aansluiten bij de behoeften van kinderen waarbij er een evenwicht is tussen het bieden van structuur en het bieden van autonomie. Er wordt onderzocht wat het effect is van het bieden van structuur én autonomieondersteuning aan leerlingen.

Aanpak Leerkrachten ontwikkelen zelf interventies om het leerkracht handelen te verbeteren. Input en terugkoppeling in team/ bouwvergaderingen over autonomie en structuur Aan de hand van eigen leervragen Gedurende 4 themaperiodes in praktijk gebracht Coaching on the job Reflectie aan de hand van filmbeelden Er zijn drie meetmomenten om te kijken wat het effect is van het leerkracht handelen (specifiek het bieden van structuur en autonomie) op de motivatie van leerlingen. Er worden vragenlijsten bij leerkrachten én leerlingen afgenomen.

Structuur: wat houdt dit in? Verwachtingen duidelijk maken Leerdoel aangeven Wijze van beoordeling uitleggen Consequent opvolgen van richtlijnen Datgene wat is afgesproken wordt ook uitgevoerd Aansluiten bij niveau van de leerling Opdrachten aanbieden die als optimaal uitdagend worden ervaren en aansluiten bij wat de leerling (net) aankan. Op een andere manier de leerstof uitleggen/ aanbieden Hulp en ondersteuning Hulp bieden via tips (in plaats van oplossingen) als leerlingen in moeilijkheden zitten Aangeven van werkpunten Heldere procedures Stappenplan geven waarin de tussenliggende stappen naar het einddoel helder zijn. Voor leerlingen is duidelijk hoeveel tijd ze hebben Wat ze kunnen doen als ze klaar zijn

Autonomie: wat houdt dit in? Keuzemogelijkheden Leerlingen kunnen kiezen uit verschillende opdrachten / taken. De leerkracht biedt keuzes aan zodat leerlingen hun eigen interesses kunnen realiseren. Respect Leerlingen krijgen de ruimte om zelf problemen op te lossen/ een eigen aanpak te hanteren. De leerkracht luistert naar de inbreng van de leerlingen. De leerkracht peilt naar de interesses van leerlingen. Relevantie Een zinvolle uitleg voor het maken van een taak. Nut van een bepaalde taak of opdracht wordt uitgelegd.

Enkele voorbeelden Passende uitleg van de activiteit aan de hand van een stappenplan (structuur)

Groei en leven Duidelijke uitleg over de opdracht en het leerdoel (structuur)

Groei en leven Kiezen aan welk practicum je gaat werken (autonomie) Met de nodige begeleiding (structuur)

Leerervaringen leerkrachten Aangeven wat het doel is van de les, dat je kinderen daarin meeneemt” (leerkracht groep 6) “Meer verantwoording richting leerlingen leggen” (leerkracht groep 7) “Bewust aanbieden van autonomie” (leerkracht groep 3) “Blijf langer aan de zijlijn, laat leerlingen meer zelf ontdekken ipv meteen te helpen” (leerkracht groep 4) “Niveau van de presentaties van leerlingen is hoger dan voorheen” (leerkracht groep 5)

Ervaring van leerlingen

Opvallendheden Waargenomen structuur is significant toegenomen van meetmoment 1 naar 2 en van 1 naar 3 Waargenomen autonomie is niet significant toegenomen

Motivatie van leerlingen

Motivatie van leerlingen Motivatie neemt significant toe Van meet moment 1 naar meetmoment 3

Ervaringen van leerkrachten

Ervaringen leerkrachten Autonomieondersteunend handelen neemt significant toe van meetmoment 1 naar 3 Structurerend handelen neemt significant toe van meetmoment 1 naar 3

Uitgedrukt in percentages (indicator1) 65% 3,1 58% 2,9

Opvallendheden Zowel autonomieondersteuning als het bieden van structuur bij leerkrachten nemen toe Leerlingen ervaren alleen meer structuur (nog geen autonomieondersteuning) De motivatie van leerlingen is gestegen gedurende het schooljaar 58% van de leerkracht zit wat betreft autonomieondersteuning boven het gemiddelde van de beginmeting 65% van de leerkrachten zit wat betreft structuur boven het gemiddelde van de beginmeting

Doelstelling Tenminste 50% van de leerkrachten handelt autonomieondersteunend Tenminste 50% van de leerkrachten handelt structurerend