Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Advertisements

Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Integraal onderwijs met ict
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Demo Selligent 2 november 2006 Robert Slagter, Peter Philipsen & Marc v/d Wijgaart (DBS)
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Inrichten van een dienst Weblectures
moderniseren van het curriculum.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
saMBO-ICT Conferentie
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Van zorgen voor naar zorgen dat
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Het jaar van de waarheid!
Een gezamenlijke uitdaging
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Vakmanschap en ondernemend gedrag
Zelf roosteren: regie naar de werkvloer
Bunnik,
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Transformatieve School in de praktijk
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Programma Digitale Leeromgeving
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid??? Monique van Bemmelen & Louis Friederichs ROC ID College 27 april 2012

Wie zijn wij? Regionaal opleidingscentrum met meer dan 300 opleidingen en diverse uitvoeringslocaties in Zuid-Holland Introductie Monique en Louis Introductie Flex-ID 4C/ID in onze instelling Mogelijkheden voor de workshop

Aanleiding voor herontwerp onderwijs Rendement Studenttevredenheid Inspectie Financiele situatie Focus op vakmanschap Wenkend perspectief Geschiedenis

Flex-ID als onderwijs- en organisatiemodel Ontwikkeling van student centraal (persoon en beroep) Noodzaak voor herontwerp onderwijs en inrichten catalogus Noodzaak voor standaardisering processen Onderwijslogistieke voordelen Best practices uit 6 domeinen & wenkend perspectief Maart 2011: programmaplan Juni 2011: identificatie twee projecten (Flex-ID en BV Flex-ID) Juli 2011: samenstelling centrale ontwerpgroep September 2011: scholing ontwerpgroep door OU Oktober 2011: ontwerpgroep aan de slag, domeinen betrokken Uitgangspunt: ontwerp op basis van het 4C/ID-model!

De grote vraag…. Hoe verhoudt het relatief “vaste” traject op basis van 4C/ID zich tot de gewenste flexibiliteit binnen Flex-ID?

Flex-ID en 4C/ID: kan dat wel? Hoe strict het model te hanteren? Wat is leidend in geval van conflicten? Grote verschillen tussen de opleidingen (concentrisch of gestapeld) Grote verschillen in werkvelden Wie bepaalt bij “conflicten”? Hoe de overlap te organiseren? Formats, formats, formats? Hoe leg je het uit aan de organisatie? JIT-scholing of eerst de hele organisatie scholen en dan pas doen?

Ontwerpmodel of didactisch model? Wat moet een docent minimaal weten? Wat moet een team weten? Wat moet een teamleider weten? Waar moet het management op sturen? Onze keuzes

Ontwerpaanpak Blauwdruk Overlap identificeren Overlap organiseren Bouwen crebotrajecten Bouwen opleidingsplanningen Identificeren leereenheden en maken leereenheden Maken onderwijsproducten = alles wat in de praktijk zichtbaar is Onze keuze: een leereenheid kan leiden tot meerdere onderwijsproducten. Zo zijn varianten mogelijk om meerdere doelgroepen te bedienen.

Ontwerporganisatie Centrale ontwerpgroep met 2 ontwerpers/vaststellers per domein; samenwerking tussen domeinen 1 projectleider, ondersteund door projectleider Taal & Rekenen Linking pins in de ontwerpgroep naar het project BV Flex-ID (processen) De leereenheden en onderwijsproducten worden mede ontwikkeld door leerplancommissies of projectgroepen vanuit de domeinen

Implementatie Vanaf 1 januari 2012 implementatieplannen per domein op basis van document “Kaders & Spelregels”. Daarin staan 59 punten benoemd die het domein moet realiseren voor 1 augustus 2012 Monitoring via monitorinstrument Ondersteuning van domeinen vanuit procesgroepen en programmamanagement Reorganisatie per 1 augustus 2012! (o.a. kleinere teams) Domeindirectieleden in stelling brengen Teamleiders scholen: cruciale rol begeleiden uitvoering! Werkvloer “verleiden” met eigen inbreng het onderwijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken

4C/ID in de klas Sturen op beroepsbeeld Didactische begeleiding staat centraal Keuzes maken m.b.t. ontwikkeling student Flexibel zijn in de ALA’s Feedback teamleiders essentieel: leren door dialoog voor docenten en studenten

Stand van zaken nu Alle medewerkers aan de slag met de voorbereiding nieuwe schooljaar Niet-lineair ontwikkelproces waar bij betrokkenheid docenten veel enthousiasme vrijkomt Angst en waanbeelden wegnemen Recht doen aan delen van onderwijs die al “goed” zijn en die herijken Vertrouwen, ondersteunen, organiseren, communiceren Succes = lerend ontwikkelen met goede ondersteuning 4C/ID daarin inspirerende houvast

4C/ID bruikbaar? Focus op het beroepsgerichte Didactische impuls voor docenten Goed bruikbaar bij ontwikkeling curriculum en catalogus Bewezen model Biedt op den duur samen met Flex-ID meer mogelijkheden voor student Biedt mogelijkheid om regelmatig ontwikkeling te meten en te reflecteren op die ontwikkeling

Meer weten? Programmamanagers: Monique van Bemmelen – mbemmelen@idcollege.nl Louis Friederichs – lfriederichs@idcollege.nl Projectleider “Onderwijscatalogus en Onderwijsuitvoering: Sander van Hecke – shecke@idcollege.nl Expert 4C/ID dienst Onderwijs: Nelleke Kikkert – nkikkert@idcollege.nl