BO Zonnehart. nov 20062 Historiek 1957: Zusters van Liefde Kortemark – 2 klassen internaat 1967: Gemengde werking en semi-internaat 1988: Zonnehart: regionale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ALV 2006 Verenigingsafgevaardigden persoonlijke leden svp melden bij de secretaris Nieuwegein 17 juni juni 2006 ALV KNAS 2006.
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
algemene ouderavond 21 september 2010
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Basisschool “De Viertorre”
door: Ir. Theodoor Höngens
Behandeling en begeleiding
Wim DerksVertrouwenspact Structurele bevolkingsdaling Een urgente nieuwe invalshoek voor beleidsmakers Wim Derks, Universiteit Maastricht Peter.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
Welkom bij Leefstijl.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
TOTALE COMMUNICATIE.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
24/05/20061 Wijziging werkmethodes bij de invoering van “Paperless Douane en Accijnzen” Paul Raes, programma manager
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Jordi Casteleyn Softwarehandleidingen Een softwarehandleiding op een website.
Mondeling presenteren
Vermelding onderdeel organisatie 14 december Zoutconcentraties in grondwaterstroming Literatuurstudie Esther van Baaren Begeleiders: Prof. Dr. Ir.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
20061 Muziek:The last rose of sommer Eens één … altijd enig.
Inleiding TBK college 3 organisatiekunde
Ingenieurstechnieken I
Bevorderen van de taalvaardigheid
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
… de stap naar het eerste leerjaar
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Voorlichtingsdag 19 april april
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Autisme in de dagelijkse praktijk
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Zorgvisie van RP2.
Visie: rapport en portfolio
Begroting 2007 Sociaal en betrokken Presentatie raad begroting 2007 Positief beeld Bezuinigingsoperatie geslaagd Economie trekt weer aan Rijk.
Infoavond groep 4.
Welkom op de informatieavond!
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Fitheid en gezondheid.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Start module binnen CKG Lentekind vanaf 01/09/2009 Volgens de tuimelwerking die in 1990 opgericht werd in Berchem Psycho-socio-pedagogische en praktisch-materiële.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Hoe pedagogisch handelen?
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

BO Zonnehart

nov Historiek 1957: Zusters van Liefde Kortemark – 2 klassen internaat 1967: Gemengde werking en semi-internaat 1988: Zonnehart: regionale werking & busvervoer 1990: Externaat 1993: Overname door vzw De Rozenkrans 2001: Nieuwbouw Sportlaan

nov Samenwerkingsverbanden VOC Rozenweelde (internaat en semi-internaat) Revalidatiecentrum ‘t Veld CLB ouders

nov Doelgroepen hoofdcriterium mentale handicap (matig tot diep) Ook grensgevallen licht/matig Velen hebben bijkomende zorgvragen vanuit problematieken als –Beperkte visus, gehoor, pervasieve ontwikkelingsstoornis, motorische handicap, ADHD, syndroom van Down, epilepsie,….

nov Eigen accenten Welbevinden en betrokkenheid Totale ontwikkeling stimuleren Programma op maat van het kind (IHP) Participatie van ouders Pedagogische eenheden-overschrijdend werken Multidisciplinaire werking

DRIE CLUSTERS matig, ernstig tot diep basaal auti-werking

nov matig, ernstig tot diep Buitengewoon kleuteronderwijs voor kinderen met een matig, ernstig of diep mentale handicap met eventueel bijkomende handicaps matig, ernstig tot diep basaal auti-werking

nov BKO Communicatie Zindelijkheidstraining Gerichte aandacht

nov Kinderen met matig, ernstig tot diep mentale beperking 1 kleuterklas 1 oriëntatieklas 1 socialisatieklas met ondersteunde communicatiemiddelen (SMOG,Beta), functioneel lezen en huishoudelijke vaardigheden 2 klassen met technisch lees- en rekenprogramma matig, ernstig tot diep basaal auti-werking

nov Communicatie en taal Smog Beta technisch en begrijpend lezen (thema’s, stappenplan, vriendenboekje) Globaalwoorden (functioneel)

nov C en T: Schrijven Schrijfdans Naam, adres Script- lopend schrift- typen

nov Leren leren:Uitgangspunten Interactie kind-leerkracht-omgeving

nov Kind Cognitieve vaardigheden Aandachtsproblemen Motivatie

nov Leerkracht Weten wat (IHP) Waarom Waardering Planmatig Transfer

nov Omgeving Rijk houvast

nov Leren leren Veel hoekenwerk Speel-en leerhoeken; zelfstandig werken Keuzesysteem –planning hoekenwerk

nov Leren leren: Geen standaardmateriaal;grote materialen Aanpassen – eenvoudige layout Foto’s Doe-activiteiten

nov Motorische ontwikkeling en lich. opvoeding Psychomotoriek Vrijetijdsbesteding Zwemmen Fijne motoriek

nov Muzische vorming Ifv vrijetijdsbesteding Computer hanteren Handvaardigheid- fier op het resultaat

nov Wereldoriëntatie Persoonlijke redzaamheid Maatschappelijke redzaamheid Kloklezen

nov Sociaal-emotionele ontwikkeling Basisveiligheid: vertrekken vanuit noden kind Houvast: dagschema; visualisaties Nauwe samenwerking met ouders Ook feestvieren Verbondenheid hele school

nov Sociaal-emotionele opvoeding Veiligheid-houvast: dagoverzicht, speeltijdbegeleiding Aandacht voor gevoelens (gevoelsthermometer- onthaal-spec lessen) Ervaringsgericht werken rekening houden met elkaar (hoekenwerk, leren samenspelen, babbelspel)

nov Functioneel rekenen Te gebruiken in dagelijks leven: tafeldekken, fruitronde,… getallenkennis Koken : wegen Handvaardigheid: meten Uitz: hoofdrekenen machinerekenen

nov Basale klassen Cognitie: 4m - 1,5j Motorische handicap Medische problemen Visuele of auditieve handicap Totale afhankelijkheid 2. Kinderen op basaal niveau matig, ernstig tot diep basaal auti-werking

nov Basaal Noden : Positieve (lichamelijke) ervaringen Basisveiligheid en hechting:continuïteit Eigen inbreng Basale stimulatie matig, ernstig tot diep basaal auti-werking

nov Kinderen met uitgesproken nood aan duidelijkheid Diagnose ASS Cognitie: 6ma-6jaar Emotioneel< 3 jaar

nov Uitgesproken nood aan duidelijkheid: behoeften Vaste personen Individuele aanleersessies, werksessies en spelsessies