BO Zonnehart
nov Historiek 1957: Zusters van Liefde Kortemark – 2 klassen internaat 1967: Gemengde werking en semi-internaat 1988: Zonnehart: regionale werking & busvervoer 1990: Externaat 1993: Overname door vzw De Rozenkrans 2001: Nieuwbouw Sportlaan
nov Samenwerkingsverbanden VOC Rozenweelde (internaat en semi-internaat) Revalidatiecentrum ‘t Veld CLB ouders
nov Doelgroepen hoofdcriterium mentale handicap (matig tot diep) Ook grensgevallen licht/matig Velen hebben bijkomende zorgvragen vanuit problematieken als –Beperkte visus, gehoor, pervasieve ontwikkelingsstoornis, motorische handicap, ADHD, syndroom van Down, epilepsie,….
nov Eigen accenten Welbevinden en betrokkenheid Totale ontwikkeling stimuleren Programma op maat van het kind (IHP) Participatie van ouders Pedagogische eenheden-overschrijdend werken Multidisciplinaire werking
DRIE CLUSTERS matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
nov matig, ernstig tot diep Buitengewoon kleuteronderwijs voor kinderen met een matig, ernstig of diep mentale handicap met eventueel bijkomende handicaps matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
nov BKO Communicatie Zindelijkheidstraining Gerichte aandacht
nov Kinderen met matig, ernstig tot diep mentale beperking 1 kleuterklas 1 oriëntatieklas 1 socialisatieklas met ondersteunde communicatiemiddelen (SMOG,Beta), functioneel lezen en huishoudelijke vaardigheden 2 klassen met technisch lees- en rekenprogramma matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
nov Communicatie en taal Smog Beta technisch en begrijpend lezen (thema’s, stappenplan, vriendenboekje) Globaalwoorden (functioneel)
nov C en T: Schrijven Schrijfdans Naam, adres Script- lopend schrift- typen
nov Leren leren:Uitgangspunten Interactie kind-leerkracht-omgeving
nov Kind Cognitieve vaardigheden Aandachtsproblemen Motivatie
nov Leerkracht Weten wat (IHP) Waarom Waardering Planmatig Transfer
nov Omgeving Rijk houvast
nov Leren leren Veel hoekenwerk Speel-en leerhoeken; zelfstandig werken Keuzesysteem –planning hoekenwerk
nov Leren leren: Geen standaardmateriaal;grote materialen Aanpassen – eenvoudige layout Foto’s Doe-activiteiten
nov Motorische ontwikkeling en lich. opvoeding Psychomotoriek Vrijetijdsbesteding Zwemmen Fijne motoriek
nov Muzische vorming Ifv vrijetijdsbesteding Computer hanteren Handvaardigheid- fier op het resultaat
nov Wereldoriëntatie Persoonlijke redzaamheid Maatschappelijke redzaamheid Kloklezen
nov Sociaal-emotionele ontwikkeling Basisveiligheid: vertrekken vanuit noden kind Houvast: dagschema; visualisaties Nauwe samenwerking met ouders Ook feestvieren Verbondenheid hele school
nov Sociaal-emotionele opvoeding Veiligheid-houvast: dagoverzicht, speeltijdbegeleiding Aandacht voor gevoelens (gevoelsthermometer- onthaal-spec lessen) Ervaringsgericht werken rekening houden met elkaar (hoekenwerk, leren samenspelen, babbelspel)
nov Functioneel rekenen Te gebruiken in dagelijks leven: tafeldekken, fruitronde,… getallenkennis Koken : wegen Handvaardigheid: meten Uitz: hoofdrekenen machinerekenen
nov Basale klassen Cognitie: 4m - 1,5j Motorische handicap Medische problemen Visuele of auditieve handicap Totale afhankelijkheid 2. Kinderen op basaal niveau matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
nov Basaal Noden : Positieve (lichamelijke) ervaringen Basisveiligheid en hechting:continuïteit Eigen inbreng Basale stimulatie matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
nov Kinderen met uitgesproken nood aan duidelijkheid Diagnose ASS Cognitie: 6ma-6jaar Emotioneel< 3 jaar
nov Uitgesproken nood aan duidelijkheid: behoeften Vaste personen Individuele aanleersessies, werksessies en spelsessies