Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Advertisements

Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
Rechtshandelingen van de Unie
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Introductie in het recht
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
ABBB Algemene rechtsbeginselen als een bron van administratief recht als materiële (beginselen sensu lato) en formele bron (beginselen sensu stricto) van.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
ARBEIDSRECHT HRM-DT 1e JAAR LES 1
Bestuursrecht Klas MED1 LES 1.
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Staatsinrichting van Nederland
Faculty of Law Gelaagdheid van de vreemdelingenregelgeving Prof.mr. Sjoerd Zijlstra Nijmegen, 27 september 2013.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
1 Artikel 1. Begripsbepalingen 1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: a. Koninklijke Bibliotheek: Koninklijke Bibliotheek.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Beginselen van behoorlijk bestuur
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Staatsrecht van het Koninkrijk
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
De staatsinrichting van
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Thema: Macht.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Handhaving onder de vierde tranche Awb
Persoonsgegevens en de Wbp
Bestuursprocesrecht Dag 1 © 2012 (versie N12), Nederlandse Orde van Advocaten, namens Dhr. mr. R.J.B. Caderius van Veen. Behoudens de in of krachtens de.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Hoe wordt ons land bestuurd?
Het omgevingsplan.
Introductie Staatsrecht. MR. A.J. te Veldhuis.. Trias politica Wetgevende macht. Uitvoerende macht. Rechterlijke macht. De machtenscheiding in de praktijk.
Wet revitalisering generiek toezicht
Recht in Gedwongen Kader
Wet gemeenschappelijke regelingen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Sturing op verbonden partijen
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Van beleid tot regelgeving
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Les 12 De regelscontroleren
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Milieu wet- en regelgeving
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Milieu wet en regelgeving
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Grondslagen uitvoeringsregels Wet natuurbescherming
Milieu wet- en regelgeving
Krachtenveld gemeente & provincie Overijssel
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Democratie en Dictatuur
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Wat is de waterschapsverordening?
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Transcript van de presentatie:

Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid Gelijkheid als gegeven Gelijke gevallen gelijk houden Rechtszekerheid Normstelling voltooid in de abstracte fase Eenduidig Goedkoop Weinig politieke sturing Verdelende gerechtigheid Gelijkheid als eis Ongelijke gevallen gelijk maken Rechtvaardigheid Normstelling afmaken naar concrete geval toe Veel uitzonderingen Duur Veel politieke sturing

Bestuursorganen Op grond van definitie in art. 1:1 Awb twee soorten bestuursorganen: A. Organen van rechtspersonen ingesteld krachtens publiekrecht (organen van openbare lichamen) Krachtens art.2:1, lid 1 BW: Staat, provincies, gemeenten, waterschappen En andere openbare lichamen met verordenende bevoegdheden, zoals pbo Krachtens art. 2:1, lid 2 BW Andere openbare lichamen waaraan bij wet rechtspersoonlijkheid is verleend B. Andere personen of colleges met enig openbaar gezag bekleed

Bestuursorganen van openbare lichamen A-ORGANEN BESTUURS- ORGANEN OPENBAAR LICHAAM Alle handelingen van A-organen vallen onder Awb (besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen)

Andere personen of colleges (b-organen) Bestuur wordt soms opgedragen aan organen “die op afstand” van de overheid staan: Zelfstandige bestuursorganen (bv commissariaat voor de media) Privaatrechtelijke rechtspersonen (Stichting CBR, Apk-station) Criterium is: met enig openbaar gezag bekleed B-organen zijn alleen maar bestuursorgaan voor zover zij openbaar gezag uitoefenen Van besluiten B-organen staat beroep op bestuursrechter open

Zbo’s Vorm van functionele decentralisatie Beschikken over bestuurlijke bevoegdheden en functioneren wordt overwegend beheerst door het publiekrecht Vallen buiten ministeriele verantwoordelijkheid Voordelen Scheiding beleid en uitvoering Geeft verantwoordelijkheid minister duidelijker aan Voorkomt machtsconcentratie Mogelijkheid inzetten specifieke deskundigheid Mogelijkheid inzetten belanghebbenden bij beleidsuitvoering Nadelen Vermindering overzichtelijkheid bestuur Wegvallen politieke controle (via minister)

Gedragingen overheid = Besluit volgens awb; mits schriftelijk

Legaliteitsbeginsel Onderworpenheid aan algemene regel Iedere bevoegdheid moet op algemene regel berusten (slechts in hoogst uitzonderlijke gevallen is “publieke taak” voldoende) Awb gaat verder dan “traditionele” formulering (verplichtingen burger); zie art. 4:23 lid 1 awb Fluorideringsarrest vormt bevestiging van uitgangspunt dat belangrijke besluiten voor burgers moeten berusten op wettelijke grondslag Onderworpenheid aan ander (hoger) orgaan, waarvan volksvertegenwoordiging deel uitmaakt Algemene regel en besluit moeten niet afkomstig zijn van hetzelfde orgaan Democratische legitimatie vereist betrokkenheid volksvertegenwoordiging

Wetten Wetten in materiële zin Wetten in formele zin Er zijn een beperkt aantal wetten in formele zin die niet tevens wet in materiële zin zijn: begrotingswet, naturalisatie, goedkeuring huwelijk troonopvolger Meeste wetten in formele zin zijn ook wet in materiële zin Wetten in materiële zin, die niet tevens wet in formele zin zijn, zijn de lagere regelingen uit de Stufenbau, zoals AMvB, Ministeriele regeling, Provinciale Verordening, Gemeenteverordening

(Algemeen) wettelijk voorschrift Awb gebruikt term “wettelijk voorschrift” als bedoeld wordt “algemeen verbindend voorschrift” (= avv; = wet in materiële zin) Algemeen verbindend voorschrift is publiekrechtelijke rechtshandeling Algemeen verbindend voorschrift is besluit van algemene strekking

Besluit van algemene strekking (BAS) Algemeen verbindend voorschift Beleidsregels (Sommige) plannen = BAS niet zijnde AVV

Normstelling bestuursrecht Formele wet Algemene regels (= wetten in materiele zin) Normstelling wordt steeds concreter AMvB Ministeriele regeling Verordening lagere overheid Algemene regels kunnen ruimte bieden voor beleidsafweging bij beslissing: freies ermessen Beslissing in concreet geval Beschikking Gelede normstelling (= normstelling die in gedeelten tot stand komt en pas naar het concrete geval toe wordt afgerond) is kenmerk van bestuursrecht Overheid kan voorspelbaarheid voor beslissingen in concrete gevallen vergroten door het maken van beleidsregels

Normstelling bestuursrecht Als een lagere regeling in strijd is met een hogere regeling, verklaart de rechter de lagere regeling onverbindend. Dit is ook het geval als de lagere regeling wordt overruled door een later vastgestelde hogere regeling (bv een verordening van de gemeente door een verordening van de provincie) Bestuursbevoegdheid lagere overheden op basis van autonomie (eigen huishouding) en medebewind (medewerking aan hogere regelingen) WIE STELT VAST FORMELE WET REGERING EN STATEN GENERAAL ALGEMENE REGELS (= WETTEN IN MATERIELE ZIN OF ALGEMEEN VERBINDENDE VOORSCHRIFTEN (AVV)) AMvB KROON (= MINISTER + KONINGIN) MINISTERIELE REGELING MINISTER VERORDENING LAGERE OVERHEID PROVINCIALE STATEN OF GEMEENTERAAD ALGEMENE REGELS KUNNEN RUIMTE BIEDEN VOOR BELEIDSAFWEGING BIJ BESLISSING: FREIES ERMESSEN WIE STELT VAST BIJ RIJK: DE MINISTER BESLISSING IN CONCREET GEVAL BESCHIKKING BIJ PROVINCIE: GEDEPUTEERDE STATEN BIJ GEMEENTE: COLLEGE BURGEMEESTER EN WETHOUDERS OF DE BURGEMEESTER HOE KUN JE BEOORDELEN OF EEN BESTUURSORGAAN NETJES OMGAAT MET HET FREIES ERMESSEN? TOETSING AAN DE WET EN AAN DE RECHTSBEGINSELEN (A.B.B.B.) HOE KAN DE OVERHEID VOORSPELBAARHEID EIGEN GEDRAG VERGROTEN BIJ GEBRUIK FREIES ERMESSEN? GEBRUIK BELEIDSREGELS EN PLANNEN

Soorten beschikkingen Gebonden Vrij Onderscheid relevant voor: * Mogelijkheid stellen voorschriften * Intrekken/wijzigen beschikking * Toetsing rechtsbeginselen * Betrekken belangen van derden Begunstigend Belastend Onderscheid relevant voor: * Intrekken/wijzigen beschikking * Terugwerkende kracht