Het opstellen van vragenlijsten PGZ WVL 2008-2009 Bron: VIG Ria Wouters PGZ 2008-2009
Het opstellen van vragenlijsten Hoe beter dit gebeurt, hoe hoger de kwaliteit van antwoorden Meestal te weinig tijd aan besteed door inhoudelijk enthousiasme komt men dikwijls slechts tot het achter elkaar plaatsen van de interessante vragen
Het opstellen van vragenlijsten Vraaginhoud Vraagvorm Vraagvolgorde Lay-out Uitproberen van vragenlijst
Vraaginhoud Alle facetten van de objectieven moeten aan bod komen Abstracte begrippen moeten geconcretiseerd worden Vragen mogen de competentie van de ondervraagde niet overschrijden Soorten antwoorden: Negatieve pool eerst, gebalanceerde categorieën, 5-7 ratingschalen – neutraal antwoord ?……
Vraagvorm De vorm van de vraag mag het antwoord niet beïnvloeden Korte en enkelvoudig geformuleerde vragen Vermijd vaste antwoordmogelijkheden Alle antwoordmogelijkheden zonder te overlappen Filtervragen gebruiken
Vraagvorm: open vragen Voordelen Spontaan Genuanceerd Alle antwoorden zijn bruikbaar Eigen woorden Nadelen Moeilijker te beantwoorden (moeilijker te verwerken)
Vraagvorm: gesloten Voordelen: Nadelen: Gemakkelijk te beantwoorden (gemakkelijk te verwerken) Nadelen: Suggestief (SWA) Willekeurige antwoorden
Vraagvolgorde Inleiding Eerste vragen: terrein effenen Later specifiekere, moeilijke vragen (Afsluiten met demografische vragen)
Lay-out Voldoende witruimte Lengte vragenlijst niet beperken door opeenhopen van vragen Aangename, maar professioneel ogende opmaak Nummeren van vragen Duidelijke titels, overgangen, groepering van vragen
Uitproberen van vragenlijst Is je vragenlijst begrijpbaar? Kan iedereen een geschikt antwoord terugvinden tussen de antwoordmogelijkheden? Worden er vragen systematisch overgeslaan Zijn er vragen waarvan de antwoorden steeds moeilijk te interpreteren zijn Verkrijg je de info die je nodig hebt? Komen alle relevante elementen van het onderwerp aan bod?