Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Een transnationaal huwelijk tegen alle verwachtingen in?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Door goede gesprekken groeien
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Over consumenten, gedrag en marketing
SUBROGATIE Aon Risk Services.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ergonomeijs - Korpus Habitus
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Positieve psychologie
Observeren en rapporteren
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Inleiding tot marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Een theoretische verkenning
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Probleemoplossingstechnieken
HS 3 Het verkoopgesprek.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken van Onderzoek
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Observeren Les 3.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Inleiding tot marktonderzoek
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Een vergadering organiseren
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Methodiek Observeren.
Onderzoeksstrategie: survey
Observeren Les 2.
Drie vormen van gedrag:
Observeren Les 2.
Transcript van de presentatie:

Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve Hoofdstuk 6 Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve methoden

Onderzoek Kwantitatief onderzoek: onderzoek waarbij met behulp van gestructureerde vragen de antwoord-mogelijkheden van tevoren bepaald zijn en waarbij een groot aantal respondenten is betrokken. Kwalitatief onderzoek: data die verzameld, geanalyseerd en verklaard worden, zijn verkregen door het observeren van wat mensen doen en zeggen. Pluralistisch onderzoek: een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden met de voordelen van beide.

Observatietechnieken Observatietechnieken: bij observatietechnieken vertrouwt de onderzoeker niet op iemands feedback, maar op zijn observatievermogen teneinde informatie te verkrijgen. Soorten observatie: Direct versus indirect Verborgen versus openlijk Gestructureerd versus ongestructureerd Menselijk versus geautomatiseerd

Observatietechnieken Directe versus indirecte Directe observatie: het observeren van gedrag op het moment dat het zich voordoet. Indirecte observatie: bij indirecte observatie observeert de onderzoeker de gevolgen of resultaten van het gedrag en niet het gedrag zelf.

Observatietechnieken Verborgen versus openlijk Verborgen observatie: de geobserveerde is zich er niet van bewust dat hij of zij wordt geobserveerd. Openlijke observatie: de geobserveerde is zich er van bewust dat hij of zij wordt geobserveerd.

Observatietechnieken Gestructureerd versus ongestructureerd Gestructureerde observatie: bij gestructureerde observatie legt de onderzoeker van tevoren vast welk gedrag hij zal observeren en registreren; alle andere gedragingen worden ‘genegeerd’. Ongestructureerde observatie: bij ongestructureerde observatie bestaat er geen beperking voor wat de waarnemer vastlegt: alle gedragingen ten tijde van het onderzoek worden gevolgd en eventueel vastgelegd.

Observatietechnieken Menselijk versus geautomatiseerd Menselijke observatie: bij menselijke observatie is de waarnemer een persoon die door de onderzoeker is ingehuurd of de onderzoeker zelf. Geautomatiseerde observatie: menselijke waarnemer wordt vervangen door een statische vorm van observatie (bijv. scanningapparatuur, geautomatiseerde verkeerstellingen).

Observatietechnieken Geschikte omstandigheden voor observatie Kort tijdbestek Publiek gedrag Gebrekkige herinnering

Observatietechnieken Voordelen van observatiegegevens Inzicht in daadwerkelijk en niet in sociaal gewenst gedrag. Risico van herinneringsfouten vermijden. Accurate informatie tegen geringere kosten.

Observatietechnieken Beperkingen van observatiegegevens Kleine aantallen eenheden worden bestudeerd. Subjectieve interpretatie. Onderzoeker kan de geobserveerde persoon niet ondervragen over motieven, opvattingen en alle andere onzichtbare aspecten van het waarom van het geobserveerde.

Focusgroepen Focusgroep: een kleine groep mensen die bijeengebracht is en wordt begeleid door een moderator tijdens een ongestructureerde, spontane discussie over een bepaald onderwerp. Doelstellingen: Het genereren van ideeën. Het begrijpen van de taal van de consument. Het onthullen van behoeften, motieven, percepties en attitudes over producten of diensten van de consument. Het begrijpen van de bevindingen van kwantitatief onderzoek.

Focusgroepen Procedurele vragen Het is belangrijk te bepalen: Uit hoeveel mensen de focusgroep moet bestaan. Wie dat moeten zijn. Hoe ze geselecteerd en geworven zullen worden. Waar ze bij elkaar moeten komen.

Online focusgroepen Online focusgroep: is een focusgroep waarbij de respondenten en/of de opdrachtgevers via internet communiceren en/of observeren. Voordelen: Je hoeft er geen speciale ruimte voor in te richten. Transcripties komen meteen tot stand. De deelnemers kunnen zich op ver van elkaar gelegen plaatsen bevinden. Deelnemers voelen zich thuis of op hun werk op hun gemak. De moderator kan persoonlijke boodschappen uitwisselen met individuele deelnemers.

Online focusgroepen Nadelen: Je kunt de lichaamstaal van de deelnemers niet observeren. De deelnemers kunnen de producten niet in het echt bekijken of proeven. De deelnemers kunnen hun belangstelling verliezen of afgeleid worden.

Focusgroepen Voordelen: Ze leveren nieuwe ideeën op. Opdrachtgevers kunnen de groep in actie zien. Ze zijn vaak flexibel. Ze werken goed met speciale respondenten. Nadelen: Mogelijk is de focusgroep niet representatief voor de hele doelpopulatie. De interpretatie is subjectief. De kosten per deelnemer zijn hoog.

Andere kwalitatieve onderzoekstechnieken Diepte-interview: een verzameling indringende vragen die in een een-op-eensituatie aan een onderzoekssubject worden gesteld door een getrainde interviewer om een idee te krijgen hoe het subject over iets denkt of waarom hij/zij zich op een bepaalde manier gedraagt. Protocolanalyse: bij protocolanalyse plaats je een persoon in een situatie waarin hij beslissingen moet nemen en vraag je hem om alles onder woorden te brengen waaraan hij denkt als hij een beslissing neemt.

Andere kwalitatieve onderzoekstechnieken Projectietechnieken: impliceren situaties waarin de deelnemers worden geplaatst (geprojecteerd) in een context van gesimuleerde activiteiten, in de hoop dat ze dingen over zichzelf onthullen die ze niet zouden loslaten bij rechtstreekse vragen. Woordassociatietest Zinsvoltooiingtest Plaatjestest Strip- of tekstballontest Rollenspelen

Fysiologische metingen Fysiologische metingen: bij fysiologische metingen worden de onwillekeurige reacties op marketingstimuli via elektroden en andere apparatuur gemeten. Pupilometer Galvanometer