Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
De marketing-omgeving
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
culturen categoriseren: basiswaarden
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Les 4 M&O Organisatiecultuur
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Missie, visie & jaarplan
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
Ethnicity, gender and entrepreneurship
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Jannes Huisman Senior coach
Transcript van de presentatie:

Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering Management van gedrag Hoofdstuk 12 Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering 1

Organisatieontwikkeling (OO) Organisatieontwikkeling (OO) heeft te maken met het analyseren van de ‘gezondheid’ van de organisatie en het vermogen van de organisatie om te veranderen. OO omvat de toepassing van organisatiegedrag en sociale processen in de organisatie. 2

Belangrijke onderwerpen van organisatieontwikkeling 3 Figuur 12.1

Interventiestrategieën Enquêtes en feedback T-groepen (of gevoeligheidstraining) Teambuilding Rastertraining Rolanalyse Levens- en loopbaanplanning Quality of working life (QWL) Begeleiding 4

Typen organisatieculturen Machtscultuur Rollencultuur Taakcultuur Persoonscultuur Handy 9

Invloeden op de ontwikkeling van cultuur Geschiedenis Primaire functie en technologie Doelen en doelstellingen Omvang Locatie Management en staf De omgeving 11

Het culturele web van de organisatie 12 Figuur 12.2 Bron: Johnson, G., ‘Managing Strategic Change – Culture and Actions’, Long Range Planning, vol. 25, no. 1, blz. 31. © 1992, Elsevier Science. Overgenomen met toestemming van Elsevier.

Het Johari-venster 17 Figuur 12.3

Een cultuurmodel Figuur 12.4 18 Bron: uit Trompenaars, F. and Hampden-Turner, C., Riding the Waves of Culture, tweede editie, Nicholas Brealey (1999), blz. 22. Met toestemming overgenomen.

Invloeden op nationale cultuur 19 Figuur 12.6 Bron: Brooks, Ian, Organisational Behaviour: Individuals, Groups and Organisation, tweede editie, Financial Times Prentice Hall (2003), blz. 266. Overgenomen met toestemming van Pearson Education Ltd.

De vijf cultuurdimensies van Hofstede Machtsafstand Onzekerheidsvermijding Individualisme Masculiniteit Confuciaanse werkdynamiek 20

Conflict Is niet per definitie slecht. Indien goed beheerd, kan het positieve gevolgen hebben. Kan stimulerend werken in groepen. 35

Conflict (vervolg) Kan helpen met verbetering van het ontwerp en functioneren van organisaties of het besluitvormingsproces. Kan interne of externe veranderingen teweegbrengen. Indien goed beheerd, kan het de destructieve invloed van de win-verliessituatie minimaliseren. 36

Strategieën voor conflictbeheersing De gebruikte strategieën zijn afhankelijk van de aard en bron van het conflict, maar zouden kunnen inhouden: Verduidelijking van doelen en doelstellingen Verdeling van middelen HRM-beleid en -procedures Niet-monetaire beloningen 40

Strategieën voor conflictbeheersing (vervolg) Ontwikkeling van sociale en groepsvaardigheden Groepsactiviteiten Leiderschap en management Organisatieprocessen Sociaaltechnologische benadering 41

Fasen in een gepland veranderingsproces 43 Figuur 12.7 Bron: Overgenomen uit French, W. L., Kast, F. E. en Rosenzweig, J. E., Understanding Human Behaviour in Organizations, Harper & Row (1985), blz. 9.

Individuele weerstand tegen verandering Selectieve perceptie Gewoonte Ongemak of verlies van vrijheid Economische gevolgen Vasthouden aan het verleden Angst voor het onbekende 44