Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Geheimzinnig en onzichtbaar
Leer de namen van de noten 1
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Risico’s en gevaren van techniek
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Leer de namen van de noten 2
H8: Distributie.
Destillatie.
Verandering & Weerstand
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Marketing Werkgroep 6.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Case 1 Kim en Justine Marketingcommunicatie ván en dóór sport.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Les 9 Gelijkstroomschakelingen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Marketing vandaag en morgen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
350€ WC -1.1 Huurprijzen excl. 50€ vaste kosten 350€ WC € WC € WC € WC € WC €
Zingen: Ps. 2: 4 en 5 Lezen Openbaring 12. vooroefening.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Promotie- en doelgroepanalyse
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 Hoofdstuk 2: Sportsponsoring. 2 Structuur hoofdstuk 2.
Maatschappijleer Maatschappelijke problemen Vmbo b/k Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm.
Anders kijken, anders doen
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Studieloopbaanbegeleiding
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring

Structuur hoofdstuk 7 Sluiksponsoring Zichtbaarheidmeting van communicatiedragers Communicatieve impact Commerciële impact en effect op merkwaarde

Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk: • kun je ambushmarketing detecteren en afblokken; • kun je de mediawaarde van sportsponsoring evalueren; • kun je de communicatieresultaten van sportsponsoring meten; • kun je evalueren of en hoe je de commerciële impact van sportsponsoring en het effect op de merkwaarde kunt meten.

Sluiksponsoring in de sport Ambushmarketing  sluikpromotie Nadelig voor echte sponsors Moeilijk juridisch kader Schemerzone Hit & run Disclaimer Inhaakactiviteiten

Schema 7.1

Schema 7.2

Afblokken sluiksponsoring Duidelijke logo/naamvermelding Duidelijke afspraken (sector)exclusiviteit Geïntegreerde sponsoringpakketten Mediacoverage Randevenementen Pooling aanmoedigen Sponsorbeschermingscomité

Schema 7.4

Zichtbaarheidmeting van communicatiedragers - Commerciële Tegenwaarde van Publiciteit Logozichtbaarheid meten op basis van advertentiekosten (advertising equivalent of free publicity) Vaak beperkt tot naam/logo = naar beneden toe corrigeren! Leesbaarheid (in multisponsoromgeving) Auditieve ondersteuning = belangrijk Diverse formules = geen consensus tussen de sportmarktonderzoeksbureaus

Communicatieve impact Merktracering (brand tracking)= effectmeting van de marketingcommunicatie op het merk zelf Bemoeilijkt door geïntegreerde marketingcommunicatie: wat is precies effect sponsoring?

Communicatieve impact Merktracering (brand tracking) bemoeilijkt door: impact overige marketingfactoren synergie sponsoring – overige instrumenten carry-over effect interrelatie tussen doelen indirect en impliciet karakter sponsoring

Communicatieve impact Meetbare doelen stellen Evolutie merkbekendheid Meting van sponsorbekendheid Evolutie merkimago Herkenning van sponsoringgerelateerde reclames Meting van hospitalityfeedback De overtuigende impact van sportsponsoring(exploitatie)

De overtuigende impact van sportsponsoring (exploitatie) sterkte verband x duur van het verband x (dankbaarheid + perceptuele verandering) ten gevolge van de associatie

Commerciële impact en effect op merkwaarde - Directe impact van sponsoring op verkoop: enkel meetbaar indien duidelijk afgebakend in tijd en ruimte (controleperiode en –regio!) - scannergegevens op POS en evolutie webhandel: indirecte indicaties van succes van sponsoring - meetmethodes voor websites worden meer accuraat en geavanceerd

Merkwaarde - Brand equity: toegevoegde waarde van het merk aan het product - Opbouw voor sportmerken via sportsponsoring  financiële merkwaarde  marketingmerkwaarde

Sterke merken - Kenmerken sterke merken: - Naambekendheid - Kwaliteitsperceptie - Karakter merkassociaties - Merkentrouw - Kwaliteit andere marketingfactoren - Merksterkte blijft echter subjectief gegeven!

Overzichtsvragen 1. Geef recente voorbeelden vanuit jouw sportomgeving van de diverse vormen van sluiksponsoring. 2. Welke communicatiedoelen probeert Rabobank na te streven via zijn wielerproject?

Overzichtsvragen (vervolg) 3. Het effect van sportsponsoring, en de communicatie ervan, valt moeilijk te isoleren. Illustreer dit aan de hand van het voorbeeld over de rol van Fidea in het veldrijden. 4. Geef commentaar op het volgende citaat: ‘Sportmarketers moeten bereid zijn om sportsponsoring op dezelfde manier te evalueren als de andere marketinginstrumenten.’