Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Hoofdstuk 17 Leiderschap © Pearson Education Benelux,
Deel 3 Groepen en teams.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IX
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Arbeidstevredenheid en prestaties
COMPETENTIEONTWIKKELING
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Inleiding tot management en organisaties
Management Hoofdstuk 16 Leiderschap.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Workshop teamvorming en leiderschap
PLATO™-Intensief- Leadership
Leiderschap en vertrouwen
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 - Style Verschillende invalshoeken (o.a. stijl van leidinggeven) autocratisch (autoritair) leiderschap democratisch leiderschap participatief.
Leidinggeven en coachen
AFZONDERLIJK BLOK: - Er zijn mensen - Er is een organisatie
Transactionele analyse en sociale rollen
De verschillende stijlen
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Dossier Empowerment.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Marcel Seijner Mmed.hro.nl\data\presentaties\
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Beslissen managen en macht
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
LEIDERSCHAP Jorieke Kamp Kees in ’t Veld. AAN DE LEIDING Laat dát maar aan mij over!
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1

Definities van leiderschap Leiderschap gaat over verschil maken. Het omvat het veranderen van een organisatie en het kiezen voor een bepaald alternatief. Het is afhankelijk van de ontwikkeling van anderen en de inspanningen die men levert om bepaalde taken uit te voeren. Useem Leiderschap is een combinatie van voorbeeldfunctie, overtuiging en dwang, zodat mensen dingen gaan doen die ze anders niet hadden gedaan. Adair 3

Onderscheid tussen management en leiderschap Een manager stuurt aan onderhoudt is gericht op systemen en structuren vertrouwt op controle let op het bedrijfsresultaat doet dingen op de juiste wijze Hollingsworth Een leider vernieuwt ontwikkelt is gericht op mensen wekt vertrouwen kijkt naar de toekomst doet de juiste dingen 7

Interactie van behoeften in groepen 10 Figuur 8.2 Bron: Adair, J., Action-Centred Leadership, Goewe Press (1979), blz.10.

Belangrijke dimensies van leiderschap 15 Figuur 8.3

Algemene classificatie van leiderschapsstijlen Autoritaire (of autocratische) stijl Democratische stijl Laissez-fairestijl 16

Invloeden op de leiderschapskeuze Krachten in de manager Krachten in de ondergeschikte Krachten in de situatie Tannenbaum en Schmidt 17

Contingentiemodellen van leiderschap Enkele van de belangrijkste modellen: Gunstigheid van de leiderschapssituatie (Fiedler) Kwaliteit en acceptatie van het besluit van de leider (Vroom en Yetton) De pad-doeltheorie (House) Taakbereidheid van ondergeschikten (Hersey en Blanchard) 21

De pad-doeltheorie 25 Figuur 8.6

Transactioneel leiderschap Gebaseerd op legitiem gezag binnen de bureaucratische structuur van de organisatie De nadruk ligt op het verduidelijken van doelen en doelstellingen, taken en resultaten, en beloningen en sancties Gericht op het eigenbelang van ondergeschikten Gebaseerd op een uitwisselingsproces en relaties van wederzijdse afhankelijkheid: ‘Ik geef jou dit, als jij dat voor mij doet’ 26

Transformationeel leiderschap Een proces waarmee men ondergeschikten extra probeert te motiveren De nadruk ligt op het ontwikkelen van een visie voor de organisatie en het vermogen van de leider om de hogere idealen en waarden van ondergeschikten aan te spreken, en een gevoel van rechtvaardigheid, loyaliteit en vertrouwen te wekken Het transformeren of veranderen van de prestaties of resultaten van de organisatie 27

Macht en invloed Beloningsmacht Referentiemacht Afgedwongen macht Legitieme macht Referentiemacht Expertisemacht 31 French en Raven

De leiderschapsrelatie Welke benadering op leiderschap we ook nemen, het belangrijkste blijft de leiderschapsrelatie en de manier waarop de leider het gedrag en handelen van anderen beïnvloedt. 32