Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
De fundamenten van de organisatiestructuur
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Organisatietheorieën
Arbeidstevredenheid en prestaties
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
COMPETENTIEONTWIKKELING
The managment of innovation
Communicatieproces .
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
De fundamenten van groepsgedrag
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
BLOK3 VAN ‘’PSYCHOLOGIE’ NAAR ‘SOCIALE PSYCHOLOGIE:
Communicatie in organisaties Julia Reymond
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
Communicatie in organisaties
Strategische communciatie in organisaties
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Algemene Sociologie PA – B1
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Organisatie & Personeel
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties

Mensen, organisaties en management Management van gedrag Hoofdstuk 1 Mensen, organisaties en management 1

Het onderzoek naar organisatiegedrag omvat begrip van het volgende: Menselijk gedrag Managementproces Organisatiecontext Organisatieprocessen en taakuitvoering De interactie met de externe omgeving 2

Invloeden op organisatiegedrag Individuen Groepen De organisatie zelf De omgeving 6

De organisatie Individuen en groepen hebben een wisselwerking met de formele organisatiestructuur. De organisatiestructuur is ontwikkeld door het management om: Een bepaalde relatie tussen individuen en groepen te creëren Voor orde en vaste systemen te zorgen en de geleverde inspanningen op de doelen van de organisatie af te stemmen. 11

Gedragswetenschap – een multidisciplinaire benadering Een multidisciplinaire benadering van gedragswetenschap levert een belangrijke bijdrage aan onze kennis van organisatiegedrag. De drie voornaamste disciplines van gedragswetenschap zijn: Psychologie – persoonlijkheidssystemen Sociologie – sociaal gedrag Antropologie – wetenschap van de mensheid en het onderzoeken van menselijk gedrag als geheel (culturele systemen). 17

De organisatie als ijsberg 19 Figuur 1.3 Bron: Don Hellriegel, John W. Slocum, Jr. and Richard W. Woodman, Management, achtste editie, South-Western Publishing © (1998), blz. 6. Overgenomen met toestemming Thomson Learning: www.thomsonrights.com.

Management als integrerende activiteit 27 Figuur 1.4

Belangrijkste benaderingen op organisatie, structuur en management 31 Figuur 1.6

Algemene principes van de klassieke benadering van management Het coördinatieprincipe – De noodzaak van eendrachtig optreden, gezagsuitoefening en discipline. Het scalaire principe – De hiërarchie van de organisatie, het rangschikken van taken en het delegeringsproces. Het functionele principe – Specialisatie en het onderscheid tussen verschillende typen taken. Mooney & Reiley 33

Richtlijnen van wetenschappelijk management De ontwikkeling van een wetenschappelijke benadering op werk Het op wetenschappelijke basis selecteren, opleiden en bijscholen van werknemers Samenwerken met de werknemers, om ervoor te zorgen dat het werk op de beoogde manier wordt uitgevoerd Het verdelen van het werk en de verantwoordelijkheid tussen managers en werknemers. 36

Bureaucratie – de voornaamste kenmerken Specialisatie Hiërarchie van gezag Systeem van regels Onpersoonlijkheid Stewart 38

De sociale benadering Gebaseerd op aandacht voor de sociale factoren op de werkvloer en het gedrag van werknemers in de organisatie. Benadrukt het belang van de informele organisatie en het bevredigen van individuele sociale behoeften via werkgroepen. De Hawthorne-experimenten betekenden een ommekeer in de ontwikkeling van de sociale benadering. 40

De systeembenadering Probeert de klassieke en sociale benadering met elkaar te verenigen. De nadruk ligt op: de totale werkorganisatie de relatie tussen structuur en gedrag de verschillende organisatievariabelen. De organisatie wordt beschouwd als onderdeel van een grotere omgeving en benadrukt het belang van meerdere interactiekanalen. 42

De contingentiebenadering De structuur en het succes van een organisatie zijn afhankelijk van: de omgevingsinvloeden de aard van de uit te voeren taken. Er bestaat geen ‘optimale’ structuur of managementsysteem – deze zijn afhankelijk van de situationele en omgevingsfactoren. 43

Postmodernisme Een meer recente zienswijze op organisaties en management: Verwerpt een rationele systeembenadering en de geaccepteerde verklaringen van samenleving en gedrag. Legt de nadruk op het gebruik van taal en probeert een aantal aannames of versies van de ‘waarheid’ af te schilderen. 44