Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
EDO in de lerarenopleiding
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Informatieavond 22 april 2013
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Werken met de BaSO-fiche
Welkom 19 februari 2014.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Iedereen gelijke kansen op school
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Technische geletterdheid en onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Mag ik u voorstellen ....
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Van idee tot digitaal materiaal
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Samenwerken in burgerschap
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Welkom Studiedag leermeesters LBV Samen anders anders samen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen.
Voorstelling 6de leerjaar
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Personeelsvergadering
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
1. Levensbeschouwing en communicatie
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Kinderen en hun sociale talenten
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Hervorming langdurige zorg
Marjan van Hof & Lineke Bos
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Leerlijn Actief Burgerschap
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking. september2013

Samenwerking LBV Inspectie-begeleiding LBV Commissie levensbeschouwelijke vakken vanaf 1994 vzw Nascholingsinstituut levensbeschouwelijke vakken vanaf 1998

Samenwerking LBV Erkende Instanties en vereniging (decreet 1993) Gezamenlijk overleg vanaf 1999 Overleg overheid (SOLO) vanaf 2007

Samenwerking LBV School Leraren: onderlinge waardering Vakgroepen LBV Onderwijsspiegel 2004 Vakgroepen LBV Gezamenlijke projecten

Voorgeschiedenis ILBC Onderwijsspiegel 2004-2005 Opvoeden tot tolerantie Respect voor levensbeschouwelijke identiteit Vanuit eigen identiteit anderen ontmoeten Visietekst september 2006 Leraren LBV worden gevraagd schoolprojecten rond respect voor anderen te ontwikkelen

Voorgeschiedenis ILBC Memorandum Vlaamse regering 2009: Interlevensbeschouwelijke module Erkende instanties en vereniging LBV: Voorstel tot project aan de Minister van Onderwijs

Voorgeschiedenis ILBC opdracht EI/V aan: Commissie levensbeschouwelijke vakken Uitschrijven competenties ILD en ILS Nascholingsinstituut Uitwerken projecten ILD en ILS

Voorstel - uitgangspunten Start vanuit eigen levensbeschouwelijke identiteit Respect voor identiteit maakt dialoog mogelijk Tolerantie onmogelijk door wegduwen verschillen Maatschappelijke taak van de school

Implementatie Erkende instanties en vereniging Engagementsverklaring Competenties en leerplannen

Implementatie Nascholingsinstituut Gemeenschappelijke studiedag lager onderwijs resulteert in werkgroepen en modules Gemeenschappelijke studiedag secundair onderwijs resulteert in pilootscholen

Implementatie Inspecteurs-adviseurs LBV Studiedagen leraren/leermeesters LBV Begeleiding uitwerken gezamenlijke projecten

Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking. Toelichting

Inleidend Competenties interlevensbeschouwelijke dialoog en interlevensbeschouwelijk samenleven Competentie 24 competenties op 12 jaar (LO en SO) = bril ≠ thema Kennis – vaardigheden en attitudes ILB-dialoog: open – gezonde interesse & nieuwsgierigheid – ontmoeting – realisme – geen relativisme ILB-samenleven: maatschappelijke relevantie

Inleidend Twee kolommen – Drie terreinen Kennis – vaardigheden & attitudes Ik en mijn LB Ik, mijn LB en de LB van de ander Ik, mijn LB en de samenleving Te onderscheiden, niet te scheiden

Ik en mijn levensbeschouwing

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… Nieuwsgierigheid - verwondering – taal De LB kenmerken van de eigen ontwikkelende identiteit. ~ leeftijdsfase - respecteren diffuse - waarderen zoekende De eigenheid van de LB waarin hij/zij les volgt. Aanbieden referentiepunt, ‘wrijfpaal’ De interne pluraliteit van de LB waarin zij/hij les volgt Belangrijke opstap

Vaardigheden en attitudes – De leerling… Verwoordt open en bedachtzaam gedachten, gevoelens, ervaringen, normen en waarden vanuit de eigen LB. Gaat respectvol en open om met de eigenheid van de eigen LB. Gaat respectvol en open om met de diversiteit binnen de eigen LB. Ontwikkelt een positief zelfbeeld en neemt initiatief gebaseerd op de beleving van de eigen LB.

Ik, mijn levensbeschouwing en deze van de ander

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… De eigenheid van andere LB. Ontmoeting - realisme De eigenheid van een LB zoals een bevoorrechte getuige of een relevante vertegenwoordiger van een LB ze voorstelt. Gelijkenissen en verschillen tussen LB. ↔ on-verschil-ligheid De interne pluraliteit in verschillende LB. Openstaan voor betekenis van verschillen

Vaardigheden en attitudes – de leerling… Herkent en benoemt de LB kleuring van gedachten, gevoelens, ervaringen, waarden en normen bij zichzelf en de anderen. Respecteert het bestaan van LB. Luistert empathisch naar leeftijdsgenoten met een andere LB. Verplaatst zich in het LB perspectief van anderen. Is constructief kritisch over eigen en andere LB. Gaat respectvol en open om met de eigenheid van andere LB.

Ik, mijn levensbeschouwing en de samenleving

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… De verschillen tussen stereotyperingen over een LB en de binnenkant van een LB Moeilijkheden en kansen voor ILD en ILS De rol van LB voor zichzelf en de samenleving

Vaardigheden en attitudes – de leerling… Onderscheidt levensbeschouwelijke stereotypering van levensbeschouwelijke identiteit. Gaat constructief om met moeilijkheden en kansen voor ILD en ILS Oefent ILS en ILS als noodzakelijke vaardigheid voor het leven in de realiteit van een multilevensbeschouwelijke samenleving Herkent afspraken en regels nodig voor het interlevensbeschouwelijke samenleven en past deze toe.

Werkkader realisatie ILBC

Werkkader Leerkrachten Voorafgaand aan projecten: onderling overleg over competenties Onderlinge dialoog en samenwerking uitgangspunt om leerlingen hierin te begeleiden.

Werkkader Beginsituatie Respect voor tempo leerlingen, leerkrachten en scholen niet alle scholen/leraren hebben traditie van samenwerken werkkader van leerkrachten in niet overal dezelfde Inspanningsverplichting door leraren/scholen Opvolging en ondersteuning door inspecteurs-adviseurs

Werkkader Gradueel werken Geleidelijkheid in keuze projecten: vanuit gemeenschappelijk en algemeen menselijke thema’s als feesten, gevoelens, verdriet, rouwen, lijden,… Methode en werkvormen: aanpassen aan mogelijkheden van de leerlingen Groeien in dialoog: informatie uitwisselen, luisteren, in gesprek gaan,…

Werkkader Frequentie Per schooljaar: minimum 1 gezamenlijk IL-project maximum 6 lestijden Langere projecten vragen verantwoording kwaliteit belangrijker dan kwantiteit zorg voor leerplan realisatie Frequentie wordt geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd

Werkkader Projecten en eigen vak Projecten kunnen: volledig gezamenlijk vanuit gemeenschappelijke aanzet en verwerking in eigen vak Binnen het eigen vak: blijven ILBC aandachtspunt ILBC = bril om naar het bestaande te kijken

http://ilbc-op-school.weebly.com/ september 2013