Inleefweek Tordale
Inleefweek Toepassen aangeleerde vaardigheden Betrokkenheid bij een opdracht Houden aan afspraken Omgaan met opmerkingen Doorzetten Initiatief nemen tempo Orde en netheid Samenwerken met anderen Respect Veiligheid Stiptheid Sociaal gedrag
Inleefweek Tordale Visie Fase 1: vaardigheden aanleren en inoefenen Fase 2: toepassen vaardigheden Streefdoel: Inleefweek toepassen van aangeleerde vaardigheden in Tordale (zo zelfstandig mogelijk).
ASV en BGV Fase 2: projecten (openbaar vervoer, de bank, winkelen, huishoudkunde, koken, …) Praktische opdrachten waarbij sociale vaardigheden heel belangrijk zijn. Eerste twee jaar fase 2 toepassen Laatste jaar uitwerken
Hoe beginnen we eraan? September: eerste vergadering met alle betrokken leraars. Vastzetten data Plannen van vergaderingen Voorstellen inleefweek aan nieuwe leraars Budget vastleggen Leerlingenlijst opstellen van leerlingen die meegaan of in aanmerking komen Bespreken van resultaten enquête
Datum Einde van het schooljaar (meestal in mei) Voordeel: afsluit van schoolloopbaan Nadeel: leerlingen soms al aan het werk We kiezen bewust voor 4 dagen maandag gewone opgestart dinsdag tem vrijdag: inleefweek
vergaderingen drie grote vergaderingen per schooljaar (leerlingen zijn hierbij niet aanwezig). Daarnaast komen werkgroepen zoveel als nodig samen (minstens 1 maal per 2 maanden) Tijdens de lessen AVS krijgen de leerlingen de kans om verslagen te maken, dingen op te zoeken,…
startvergadering Opstellen dagschema’s voor de leraars Vervoerschema’s opstellen Vervangingen doorgeven en afspreken met collega’s Verwittigen leefgroepen en ondersteuningsdiensten Doorgeven data Samenstellen werkgroepen Vastleggen infomoment voor de leerlingen
budget Leerlingen betalen per dag 10 euro Leerlingen en leraars verzorgen een spaghettiavond om geld in te zamelen School springt bij waar nodig…
Schema’s Principe: iedere leraar kan mee op inleefweek Schema’s vervangingen Schema’s vervoer
locatie Huiselijke sfeer Betaalbaar Bereikbaar met openbaar vervoer Dichtbij winkels Ruime keuken Aparte slaapruimte jongens/ meisjes Voldoende sanitaire
evaluatie Na de inleefweek volgt er per leerling een individueel gesprek. Leerlingen krijgen aandenken Laatste jaars stellen hun inleefweek voor aan de voorlaatste jaars
Programma Programma wordt volledig ingevuld door de leerlingen. Iedere dag bepaalde taken Groepsmomenten Vrije tijd Keuzemomenten Alle activiteiten worden door leraars begeleid
auti Leerlingen met specifieke behoeften worden extra ondersteund en begeleid vooraf. Er wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met de speciale noden van iedere leerling.
werkgroepen Er zijn 7 werkgroepen. Per werkgroep zijn minstens 2 begeleidende leraars. De werkgroepen komen regelmatig samen en maken minstens 3 verslagen Leerlingen moeten initiatief nemen en zoveel mogelijk zelfstandig handelen Zowel leraars ASV als BGV
Verdeling groepen Activiteit leraars leerlingen Organisatie+bugdet Mr. Bram en mr.Stefaan Neil en Frederik-Jan Dagschema + communicatie Mr. Jochen en juf. Nadia Lien en Charline Boodschappen+ koken Mr. Steven en juf. Dina en juf. Trees en juf. Fabienne Saskia en Annelies en Kevin en Frederik-Jan en Diego vervoer Mr. Stefaan en mr. Jochen Lien, Nick en Björn Onderhoud Juf. Tine en Juf.Elijah en juf. Carmen Tatjana en Jolanda en Kevin Activiteiten Juf. Ine, Mr. Bram, Mr. Steven, Mr. Danny en Juf. Tamara Adiljan, Neil, Jessica, Tatjana en Jens Sponsorgeld inzamelen Mr. Stefaan en Mr. Danny Jens, Jessica, Diego en Jolanda
Organisatie en budget Vastleggen budget Werkgroepverslagen bijhouden Afspraken controleren Werkgroepen bij elkaar brengen Overleg met directeur Draaiboek bijhouden …
Dagschema en communicatie Opstellen dagschema’s Brieven opstellen Verspreiden brieven Leefgroepen contacteren Ouders verwittigen Werkschema’s opstellen …
Boodschappen en koken Maaltijden kiezen Menu opstellen Boodschappenlijstjes opstellen Inkopen doen …
vervoer Vervoersplan opstellen Vervoersmiddelen vooraf vastleggen Tickets kopen Voertuigen reserveren Plannetjes opzoeken Verplaatsingstijd inschatten …
onderhoud Onderhoudsproducten voorzien Poetsmateriaal voorzien Schema onderhoud opmaken en doorgeven aan werkgroep communicatie Vooraf opzoeken wat er allemaal aanwezig is en wat nog moet meegebracht worden
activiteiten Per dag 1 groepsactiviteit Leerlingen bepalen zelf hoe we de dag invullen Vrije tijd Telefoneren Reserveren Individuele activiteiten
Sponsorgeld verzamelen Spaghettiavond Werkgroep bereidt dit voor Iedereen helpt hieraan mee de avond zelf Leerlingen moeten die avond zoveel mogelijk zelf doen
groepsmomenten Leerlingen komen soms samen om info aan elkaar uit te wisselen of om groepsafspraken te maken. Op die momenten wordt er ook nuttige informatie meegegeven met de leerlingen.
draaiboek Er worden verslagen opgemaakt In het draaiboek worden alle afspraken ingevoegd in de loop van het schooljaar. Het draaiboek staat op docento en is steeds voor alle leraars bereikbaar.
medicatie Per leerling wordt een medische fiche opgesteld door de verpleegkundigen van school en MPI. Medicatie wordt vooraf klaargemaakt per dag (zit in enveloppe)
Infomoment ouders leefgroep In het begin van het schooljaar krijgen ze een brief Spaghettiavond is ook ons infomoment voor de ouders en leefgroepen Programmaboekje
Inleefweek 2009 Presentatie inleefweek vorig schooljaar