HAN-Masterprogramma’s GGM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Leren voor en door het werk
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Activerende werkvorm (awv):
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Samenwerking werkveld - HAN
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Opleiden van medewerkers
Associate degree 26 november 2010
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Honoursonderwijs in HBO
Begeleiden Informatiseringsprocessen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Meer innovatieve professionals
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Met Minder Meer en Beter
De driehoeksverhouding
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Sieberdam/ROCS & KODOS
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Een lerende en adaptieve organisatie
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

HAN-Masterprogramma’s GGM

GGGG Positionering Masteropleidingen HAN en GGM Professional Master

20 Masteropleidingen bij de HAN Faculteit Gezondheid, Gedrag en Maatschappij (GGM): 9 Masters in Zorg en Dienstverlening

Masteropleiding Deeltijd Duaal EC Bekostigd Master Management & Innovation X 67,5 Nee Master Managing Human Resources Master Advanced Nursing Practice 120 Ja Master Physician Assistant 150 Master Pedagogiek 90 Master Bedrijfskunde in zorg en dienstverlening 70 Master Social Work Master Neurorevalidatie Master Begeleidingskunde 60

Post-experience masteropleidingen Op gebied van management en beroepsinhoudelijk Voor professionals of managers in zorg en dienstverlening Toelatingseisen: afgesloten hbo bacheloropleiding, meerdere jaren werkervaring, relevante werkplek

Sterke combinatie van opleiding en werken in de praktijk: deeltijd of duaal Gericht op eigen ontwikkeling én op verbetering/vernieuwing van de eigen beroepspraktijk Competentiegericht Belangrijke rol voor praktijkonderzoek Samenwerking lectoren HAN

Instroom per september van   2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 MMI 23 31 25 29 30 28 49 41 59 MHR 21 38 20 13 11 9 18 17 MBZD - 16 MBK 12 MNR Onbekostigd 44 69 45 43 39 58 87 142 PA 27 33 14 ANP 22 19 26 PED 42 SW 8 Bekostigd 55 61 104 113 Totaal 94 98 83 119 191 255

Professional Master Landelijk-beleid HAN-beleid GGM-beleid

Landelijk-beleid ‘Laat honderd bloemen bloeien’ Weinig sturing

HAN-beleid September 2008 notitie positionering Masteropleidingen: masteropleidingen zijn van substantieel belang voor de HAN inhoudelijke synergie tussen bachelor- en masteropleidingen neem nog geen besluit over zelfstandige positionering, maar wacht ontwikkelingen mbt omvang af

GGM-beleid Organisatorische bundeling (IHMP) Samenwerking (bijvoorbeeld kwaliteitszorg, internationalisering, onderzoek) Strategisch beleidsplan

HAN-Masterprogramma’s GGM Naamsbekendheid Gezamenlijke voorlichting Branding

De professional en zijn behoefte Werkveld De professional en zijn behoefte Ambitieuze professionals die willen doorgroeien naar een ander functioneringsniveau in de organisatie of buiten de organisatie als expert/senior of in een management rol, die de ‘linking pin kunnen zijn om richting te geven aan nieuwe ontwikkelingen, omdat ze beschikken over beroepsinhoudelijke ervaring en zo de vertaalslag kunnen maken tussen management en het primair proces, die nieuwsgierig zjin naar de kennis en ervaringen van docenten én medestudenten en deze direct willen toepassen in de praktijk en waarmee de student direct in eigen organisatie veranderingen in gang kan zetten. HMP GGM HAN

Het werkveld en de behoefte Professional Werkveld Het werkveld en de behoefte Organisaties hebben te maken met voortdurende complexe en onverwachte veranderingen. De markt stelt steeds hogere eisen op het gebied van klantgerichtheid en veiligheid. Maar ook aan efficiëntie en doelmatigheid. Verwachte personeelstekorten dwingen organisaties een aantrekkelijke werkgever te zijn en goed personeel aan zich te binden. Werknemers stellen steeds hogere eisen aan persoonlijke ontwikkeling. Dit hoort bij modern werknemer en werkgeverschap , zowel in horizontale als in verticale zin. Dit dwingt organisatie om zaken anders te organiseren (o.a. taakdifferentiatie en procesmatige / multidisciplinaire aanpak). De cliënt / patiënt komt centraal te staan, dat vraagt om een gekantelde / vraaggestuurde organisatie. En om werknemers die de verbinding kunnen leggen tussen het management en het primair proces (mensen met beroepsinhoudelijke ervaring) om de vertaalslag te maken naar de nieuwe gewenste situatie. In interactie met koepelorganisaties, andere belangenverenigingen en het onderwijs. HMP GGM HAN

Wat biedt HAN Masterprogramma’s GGM Professional Werkveld Wat biedt HAN Masterprogramma’s GGM 9 gerenommeerde masteropleidingen. kennis en ervaring in drie markten: zorg & Welzijn, Onderwijs en dienstverlening nonprofit / semi-profit. HAN Masters zijn opgezet vanuit een multi-disciplinaire aanpak. Stellen het vergroten van het innovatief vermogen van mensen en organisaties centraal, gericht op het zich positioneren t.o.v. de veranderende omgeving. HAN heeft een gerenommeerd didactisch onderwijsconcept. Onderbouwd door handelingsgericht onderzoek op master niveau. waarbij de beroepspraktijk en de beroepsproducten centraal staan. (opleiding, docenten en netwerkvorming). Dit betekent dat studenten vanaf de eerste dag bezig zijn met het oplossen van (complexe) problemen in hún dagelijkse praktijk. De werkgever heeft hier direct profijt van. Daarnaast leveren we door de continue wisselwerking met de praktijk een bijdrage aan de ontwikkeling van de beroepsgroep en ontwikkeling in generieke zin en sluiten we aan op reguliere bacheloropleidingen (BA/MA) ondersteund door de HAN lectoraten voor de benodigde ‘body of knowledge’, verdieping en generiek onderzoek. De masters leiden op voor een waardevol, geaccrediteerd diploma door de NVAO. Met jarenlange ervaring: Goede studentevaluaties, objectieve kwaliteit van hoog niveau en een uitstekend uitstroomniveau. Veel persoonlijke aandacht en begeleiding in een inspirerende setting. en altijd in verbinding met haar omgeving! HMP GGM HAN

samen willen leren, verbeteren én innoveren. Professional Werkveld De verbinding: samen willen leren, verbeteren én innoveren. Samen= studenten, docenten, werkveld, lectoraten, koepelorganisaties. Alle masteropleidingen zijn vraaggestuurd. Geen opleidingsplaats, geen opleiding… Hierdoor is er een zeer nauwe relatie met het werkveld. Er is intensief contact tussen de student, de HAN en de begeleiding van het werkveld/leerplaats. Vanaf het eerste moment profiteert de werkgever van de opgedane kennis van de student. Ontmoeting van docenten en mede-studenten, leren aan en van elkaar. (gestoeld op samenwerkend leren). (Alle docenten komen uit de praktijk.) Ook na afloop van de opleiding, door een actief alumnibeleid. Ook tussen de masteropleidingen zijn verbindingen aangebracht waardoor kruisbestuiving ontstaat , die bijdraagt aan de multi-disciplinaire visie op verandering. Een inspirerende broedplaats voor innovatie! HMP GGM HAN

Vragen Beleidsontwikkeling in de HBO-raad mbt professional master Status professional master: ontwikkelingen in de HAN