Integriteit in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
‘Van moeten naar willen!’
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
5-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 5 Ethische richtlijnen ontwikkelen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright ©
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop OGW in de klas..
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Beperking van subjectiviteit
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
College 2 7 stappenplan.
‘Hulpbehoevende ouderen’
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO en analyse van dilemma’s
Competentieontwikkeling voor OR-leden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Kinderen en hun sociale talenten
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Tussen Peking en Londen…
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Een training over persoonlijke ethische keuzes op het werk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Heeft u het vermogen om met uw vermogen om te kunnen gaan? Jaap Koelewijn Mei/juni 2014.
Ethiek.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
College 2 7 stappenplan.
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
U TI LI TA RI A NIS ME. Zijn mensen van nature goed?
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Hoe verloopt een rechtszaak?. Dagvaarding of verzoekschrift Dagvaarding : een brief met wie de eiser is, wat hij wil en welk bewijs hij heeft. Wanneer.
Ethiek ,zorg en technologie
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Maatschappelijk vraagstuk
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Het 7-stappenplan.
Dilemma’s.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Integriteit Dilemmatraining.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Train je collega ‘Integer plaats- en tijdsonafhankelijk werken’
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
De Basis “Zieke mensen kunnen niet wachten”
SEL Les 2: normen en waarden.
Transcript van de presentatie:

Integriteit in de praktijk aan de slag met dilemma’s Analyseschema Agentschap voor Overheidspersoneel

Werkwijze: met een analyseschema Stap 1: wie is betrokken partij ? Stap 2: welke rechten/belangen spelen mee? Stap 3: mogelijke alternatieven ? Stap 4: conclusie : welke oplossing kiezen ? Stap 5: check: verantwoordelijkheid en verantwoording (t.o.v. uzelf en anderen) Agentschap voor Overheidspersoneel

Agentschap voor Overheidspersoneel 1. Betrokkenen Wie is er betrokken ? Wie heeft er belangen/rechten ?  Let op voor blinde vlekken… Gevaar van de nabijheid (in personen én in tijd) te bekijken dus ook lange termijn en verder af (van uzelf over collega’s, dienst, overheid, samenleving…) moreel standpunt als overlegmodel; rekening houden met belangen en rechten van alle betrokkenen dus zeer belangrijk ze allemaal in kaart te brengen Agentschap voor Overheidspersoneel

Agentschap voor Overheidspersoneel 2. Belangen in het geding Wat speelt er mee? Welke belangen? Welke waarden en normen? Mogelijke belangen: rechten, rechtvaardigheid (verdeling kosten en baten), welzijn van mensen of van samenleving als geheel, betrouwbaarheid van de medewerker – de entiteit – de overheid… Brillentest: bekijk het dilemma vanuit de bril van alle betrokkenen  wat is hun belang? Wat houdt het dilemma voor hen in ? Agentschap voor Overheidspersoneel

Agentschap voor Overheidspersoneel 3. Alternatieven IK DOE HET* ……………………………. IK DOE HET NIET* Wat kunt u doen? Wat zijn mogelijke oplossingen voor het dilemma? Zet de voor- en nadelen van elke mogelijkheid op een rij. Wat is de impact voor alle betrokkenen? Gevolgen vs beginselenethiek ? Is iets minder erg als niemand het weet? * PS : gun jezelf een adempauze. Bv. door “deze vraag overvalt me…” Agentschap voor Overheidspersoneel

Agentschap voor Overheidspersoneel 4. Afweging en conclusie Wat doet u uiteindelijk? Hoe kiest u? Hoe weegt u verantwoordelijkheid en verantwoording af? WAARDEN EEN JUISTE KEUZE ? MIJN KEUZE Agentschap voor Overheidspersoneel

Agentschap voor Overheidspersoneel 5. De proef op de som Onderstaande testen kunnen helpen: Hellingproef Komt u hierdoor op een hellend vlak terecht? Creëert u een precedent? Is uw objectiviteit in gevaar? Wat als iedereen zo handelt? Wat als u in elke situatie zo handelt? Voorpaginatest Stel dat uw beslissing op de voorpagina staat… (= verantwoording voor anderen) Schoudertest Doe ik dit ook wanneer een collega over mijn schouder kijkt? Spiegeltest Kan ik in de spiegel kijken? Is mijn gedrag in overeenstemming met wie ik zou willen zijn? (= verantwoording voor uzelf) Voorpaginatest: Stel dat uw beslissing op de voorpagina staat… (= vermijden van negatief gedrag) – vanuit anderen Variant: schoudertest = iemand kijkt over je schouder mee Spiegeltest = vanuit jezelf Achter de hand: Wie is er aanspreekbaar? Wie wordt er aangesproken? Van wie wordt een beslissing gevraagd? Maar iedere betrokkene heeft verantwoordelijkheid, geen paraplu maar open bespreken Agentschap voor Overheidspersoneel