Plezier beleven aan het reviewen van onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop Handelingsgericht werken
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Welkom The Future State of Lean
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Integreren van onderzoek in onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Reflectievaardigheden en instrumenten
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Professionele ontwikkeling
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
HAN Faculteit Educatie.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Management development lectoren HRO
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Welkom op donderdag 22 januari 2015 Vanaf 17:00 tot 19:00 uur (incl
Klinisch redeneren en evidence based practice
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Leren van lastige kwesties
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Zonder context geen bewijs
Transcript van de presentatie:

Plezier beleven aan het reviewen van onderzoek Gertjan Schuiling Lector HAN

Resultaat Bijgepraat over: Het Forum voor Praktijkgericht Onderzoek en De prijs ‘Kennisproduct van het jaar’. Enthousiast voor reviewen van onderzoek in het hbo: Door studenten. Door docenten. Door onderzoekers en lectoren. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Reviewen Opnieuw bekijken Herzien (revisie) Terugblikken op (overzien, bezinnen) Parade houden(inspectie) Recenseren (boekbespreking) Gezamenlijk beoordelen van onderzoeksliteratuur met de intentie bruikbare begrippen, bevindingen en aanpakken in het eigen denken en handelen te integreren. Leidt tot reflectieve, lerende individuen en groep. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Introductie Zelfstandig adviseur. Lector HAN, Leren in veranderende organisaties. Docent VU, management consultancy. Redacteur Management & Organisatie en medeorganisator 5e M&O-congres Leren in organisaties (juni 2010). Lectorenkring Kwaliteit van praktijkgericht onderzoek. Juryvoorzitter Kennisproduct 2010. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Waarom onderzoek? ‘Studenten opleiden die met een kritische houding in de beroepspraktijk werkzaam zijn en kunnen bijdragen aan een vernieuwing van die beroepspraktijk.’ (Bron: Europese ministers, 2009) De redenering is dus: als studenten onderzoek doen ontwikkelen zij een kritische houding en dat leidt tot vernieuwing beroepspraktijk Hoe valide is die redenering? Evidence-based? Leidt beheersen van onderzoeksvaardigheden tot een kritische houding? Veel wetenschappelijk onderzoekers volgen de mainstream. Niet kritisch, niet vernieuwend. Neem Academy of Management: The Great Divide tussen onderzoek en praktijk in HRM. 2001. 2007. Kritische groep wetenschappers, maar niet vernieuwend. Men constateert telkens dat de kloof alleen maar groter wordt. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Hbo heeft ook een kloof Tussen wat we zeggen dat we willen / wat we doen en bereiken. Deze kloof is slecht bespreekbaar en maakt ongelukkig. Mijn ervaring: kleine vernieuwingen werken het best. Docenten schrijven reportages voor vaktijdschrift. Betaald. Geeft gezag en materiaal voor onderwijs. Reviewen van wetenschappelijke en professionele literatuur in kenniskring, 2 per bijeenkomst. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Reviewen Hoog ontwikkelde vaardigheid in wetenschappelijke journals: publiceren of niet? Research and development in de industrie Voorbeeld ZOR-F. Bijhouden van je literatuur is beslissend voor concurrentievoordeel bedrijf. Die urgentie en die spanning, hoe krijg je die in hbo, bij docenten en studenten? Gewoon doen: ieder beleeft er plezier aan. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Review als participatie Reviewen breidt zich uit: Via leden kk naar bachelor en masterprogramma’s. Via lectorenkring naar jury kennisproduct van het jaar. Via jury naar onderzoekseenheid HAN Educatie. Verklaring: Door literatuur te reviewen krijg je meer kennis en ontwikkel je een eigen oordeel. Je wordt deel van een kennisgemeenschap die veel groter is dan je afdeling of zelfs je hogeschool. Dat geeft empowerment. In die kennisgemeenschap gebeuren spannende dingen, reviewen is een instap om mee te gaan doen. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Leren via handelen (Argyris & Schön) Sturende variabelen Actiestrategieën Resultaten Double loop leren Single loop leren Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Interactiepatroon tijdens review Onderzoekende dialoog over concreet uitgevoerd onderzoek: Informatief Leidt tot reflectie op het eigen perspectief Verrijking en verbreding van taal en vaardigheden. Concrete oefening in Model II gedrag (Argyris): Valide (valideerbare) informatie Vrije (geïnformeerde) keuze Intern commitment. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Interactiepatroon in organisaties In organisaties is Model I dominant. Gedrag wordt gestuurd door waarden als: Beheers de situatie Win zoveel mogelijk, verlies zo min mogelijk Onderdruk negatieve gevoelens Wees rationeel. Dit model heeft ons veel gebracht. Maar het heeft als nadeel dat het antileren is. Model II waarden maken double loop leren mogelijk: ontdekken en corrigeren van fouten in je aannames. Dat vergt reflectie en een onderzoekende dialoog waarin Model II waarden leidend zijn. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Het Forum Landelijke netwerk van lectoren werkzaam aan hogescholen. Met klein budget van hbo-raad. De 1 oktober conferentie. Lectorenkringen (expertisekringen). Projecten zoals Open Access. http://www.lectoren.nl/ Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Kwaliteitsdiscours Peer reviews, ‘learning by doing’. Kritisch, collegiaal en multidisciplinair. Aan de hand van onderzoeken of onderzoeksvoorstellen in hbo. Zo ook zicht krijgen op kennisproducten buiten de eigen discipline. In een setting waar we van elkaar leren en samen een klimaat creëren waarin niet het beoordelen maar het uitwisselen van informatie voorop staat. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Planning 9 december 2010 de vakgebieden techniek en educatie/methodologie. 17 maart 2011 techniek en gamma (sociaal en bedrijfskundig). 16 juni 2011 alpha (kunst of recht) en gamma. Steeds vanaf 12.00 uur in het Walter Maashuis in Bilthoven. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Resultaat peer reviews Voor de gereviewde: nieuwe ideeën die zijn/haar onderzoek verrijken. Voor de reviewers: meer vaardigheid in reviewen. Voor hbo: een beproefde methode ontwikkelen voor een open en openbare dialoog over kennisproducten in het hbo. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Werkwijze Lector introduceert onderzoeker. Onderzoeker presenteert onderzoek. Reviewer 1. Reviewer 2. Antwoord onderzoeker: wat haal ik eruit; wat ziet reviewer over het hoofd Gesprek. Reflectie: Hoe is het reviewproces verlopen? Hoe ervaart de gereviewde dit? Wat zijn de observaties van anderen? Wat zou helpen om het reviewproces te verbeteren? Wat zegt deze review over onze kwaliteitscriteria voor kennisproducten? Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Criteria praktijkgericht onderzoek Jury 2010: Algemeen Praktijkforum Onderzoeksforum Onderwijsforum Elkaar versterkend. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Algemeen 1. Toegankelijk 2. Efficiënt Het onderzoek heeft een kennisproduct (rapport, video, of anderszins) opgeleverd dat toegankelijk is voor hbo-professionals in de beroepspraktijk, collega’s in het onderwijs en studenten.   2. Efficiënt Het onderzoek is efficiënt opgezet en uitgevoerd: de kwaliteit van het product staat in verhouding tot de ingezette middelen. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Praktijkforum 1. Vraaggericht Vraag die relevant is voor de beroepspraktijk Toont aan dat ‘iets’ in een bepaalde situatie werkt (of niet) en voor wie. 2. Wisselwerking theorie en praktijk Inventief en respectvol. 3. Overdraagbare kennis Werkt tijdens project aan kenniscirculatie. 4. Betrokkenen beoordelen de resultaten Bruikbaarheidvoor hun handelen. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Onderzoeksforum 5. Ingebed Bouwt voort op bestaande kennis. 6. Verklarend Verklaart waarom het onderzochte (niet) werkt. 7. Accuraat Dus herhaalbaar. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Onderwijsforum 8. Herkenbare praktijkmensen. Praktijkmensen herkenbaar voor professionals in opleiding. 9. Herkenbare onderzoeker. De onderzoeker met zijn lol, frustratie en begeestering dient zichtbaar te zijn opdat de ontvanger het kan verdisconteren als context en als stukje van de waarheid. Reflecteert op het eigen aandeel in wat werkt en wat niet werkt. 10.Het onderzoek brengt in beweging. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

5 nominaties uit 15 inzendingen 1. Verpleegkundige Revalidatie Richtlijn (VRB) Hogeschool Utrecht, lector prof. dr. Marieke Schuurmans, onderzoekers dr. T.Hafsteinsdottir en drs. M. Rensink. 2. Sneller & Beter Thuis Hogeschool Utrecht, lector prof. dr. Marieke Schuurmans, onderzoeker drs. Jita Hoogerduijn. 3. Richtlijn "Omgaan met afweergedrag bij eten en drinken van bewoners met dementie” Hogeschool Rotterdam, lector dr. Jacomine de Lange, onderzoekers J.H. Groenewoud, dr. J. de Lange. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

5 nominaties uit 15 inzendingen 4. KOOS kwaliteitsontwikkeling opleidingsscholen Hogeschool Arnhem en Nijmegen, lector dr. Ruud Klarus, onderzoekster drs. Miranda Timmermans. 5. Inspirerende docenten Hogeschool Windesheim,lector dr. Yvonne Leeman, onderzoekster Edith Roefs. Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

Sterke punten Zeer concrete en relevante praktijkvraag. Methodisch stap voor stap verantwoord Evidence based. Beroepskrachten die mee ontwikkelen, mee uitproberen, zelfs de journals reviewen. Men weet hiervoor veel middelen te verkrijgen. Legitimering van de uitkomsten als bindend voor het handelen van beroepskrachten (‘richtlijn’). Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling

http://www.lectoren.nl/ Themadag Onderzoek 2010 Gertjan Schuiling