Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Oriëntatie 1-Zorgroute
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Seminarium voor Orthopedagogiek
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Handelingsgericht werken
Kunnen wij het samen Passend maken?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ontwikkelingsperspectief
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Agnes Braam & Frank van der Vooren
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs 13 oktober 2009 Herman van Hassel herman.vanhassel@hu.nl xxxxxxxxxxxxx

Programma: 9.30 Centrale inleiding door Herman van Hassel 10.15 Pauze “Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken” 10.15 Pauze 10.45 Workshopronde -Bestuursleden en directeuren -Ib-ers 12.15 Lunch 13.15 Het uitwerken van een “Actieplan HGW” voor de eigen school. 15.00 Afronding Programma:

Aanleiding voor Passend Onderwijs? Huidige situatie Complex, verschillende wetgeving Verantwoordelijkheid is niet altijd duidelijk Verkokerd po, vo, s(v)o, rec, swv wsns, Aanbodgericht Curatief Test-gericht Kwaliteit so Groei Cluster 4

Waar het om gaat: Passend onderwijs is de ontwikkeling die het voor elke leerling mogelijk gaat maken optimaal gebruik te maken van de onderwijsvoorzieningen en alle ondersteuning die daarbij geboden kan worden. “Geen kind meer tussen wal en schip”

Zorgplicht passend onderwijs (2011): Ieder schoolbestuur is verantwoordelijk voor het aanbieden van een passend onderwijszorg-arrangement Je redt het dus niet alleen, maar hebt de andere scholen hard nodig. Vandaar de keuze voor een regionaal netwerk met in ieder geval PO VO en cluster 3 en 4!

Wat is passend onderwijs niet? *Inclusief onderwijs *Opheffen Speciaal (basis)Onderwijs *Einde samenwerkingsverbanden *Ouders de baas

Hoe gaan we dat doen? *De overheid bepaalt wat, het werkveld hoe! *Samenvoegen expertise in regionale netwerken *Samenwerken binnen die netwerken *Veldinitiatieven en experimenten *Kwaliteitsagenda’s voor po, vo en (v)so *Samenvoegen zorgbudgetten *Integraal en handelingsgericht indiceren *Investeren in het primaire proces/de leerkracht

Waar beginnen en hoe verder? * Uitgaan van regio Passend Onderwijs * Gemeenschappelijke visie op niveau van jullie samenwerkingverband * Bepalen doelen voor de lange en korte termijn * Inventariseren van de gevolgen voor de professionalisering personeel op schoolniveau * Integraal personeelsbeleid bewust inzetten bij professionalisering/competentieontwikkeling personeel

Handelingsgericht werken (HGW) Op weg naar Passend Onderwijs Met behulp van: Handelingsgericht werken (HGW)

De uitgangspunten van HGW 1. Denken, kijken, praten, handelen in termen van onderwijsbehoeften; 2. Het is de leerkracht die het doet! Werkconcept en begeleidingsbehoeften centraal; 3. Handelingsgericht, gericht op haalbare bruikbare adviezen; 4. Voortdurende samenwerking van leerkracht, leerling, ouders en begeleiders; 5. Het referentiekader is gebaseerd op het systeemdenken; dit heeft invloed op dat; 6. Uitgaan van positieve factoren en mogelijkheden; 7. Systematische en transparante werkwijze.

Handelingsgericht werken en de 1-zorgroute 1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlinggegevens 6) Uitvoeren van het groepsplan 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften realiseren waarnemen 5) Opstellen van het groepsplan plannen begrijpen 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Intern handelen plannen Externe zorg Extern handelen waarnemen 1) Evalueren/ verzamelen 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften waarnemen 6) Uitvoeren groepsplan Groeps-bespreking leerlingen realiseren Oudergesprek 5) Opstellen groepsplan begrijpen leerkracht ouders 4) Clusteren leerlingen met gelijke onderwijs- behoeften Leerlingen-bespreking 3) Onderwijs- behoeften benoemen plannen Individueel handelingsplan Oudergesprek Externe zorg Extern handelen Verwijzing Handelingsgericht begeleiden Handelingsgerichte diagnostiek Oudergesprek

Handelingsgericht werken: -Stemt af op de onderwijsbehoeften; -Stemt af op de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht; -Realiseert planmatig werken; -Realiseert opbrengstgericht werken; -Draagt bij aan de kwaliteitszorg; -Draagt bij aan realisering van Passend Onderwijs in de regio

Hiërarchie van keuzes ACTIVITEITEN TACTIEK WELKE KEUZES MAKEN WE ?   ACTIVITEITEN TACTIEK WELKE KEUZES MAKEN WE ? STRATEGIE HOE GAAN WE DAT DOEN? VISIE WAT WILLEN WE CREËREN ? MISSIE WAAROM DOEN WE DIT? CENTRALE WAARDEN EN IDENTITEIT WIE ZIJN WIJ? Daniel Kim (1991)

Visie Samenwerkingsverband in relatie tot passend onderwijs Wat sluit in de visie van uw samenwerkingsverband aan bij de ontwikkeling van passend onderwijs? Wat zou toegevoegd of veranderd moeten worden aan de visie in verband met de ontwikkeling van passend onderwijs?

Visie van de school in relatie tot de visie van het samenwerkingsverband Wat sluit in de visie van uw school aan bij de ontwikkeling van passend onderwijs? Wat zou toegevoegd of veranderd moeten worden aan de visie van uw school in verband met de ontwikkeling van passend onderwijs?

Visie in relatie tot HGW * Past handelingsgericht werken bij de visie van het samenwerkingsverband en van de individuele school? * Kan uw school door handelingsgericht te werken bijdragen aan het realiseren van passend onderwijs in uw regio?

Hoe HGW als onderdeel van de 1 zorgroute invoeren? Het samenwerkingsverband bepaalt wat. De scholen bepalen hoe.