Fundament Informatica Voorlichtingsbijeenkomst AaBeeCee 9-5-2001 Fundament Informatica I&I Conferentie 28/29 november 2001 Ed Bosschaart Josien van der Laan Bodegraven: 09-05-2001
Onderwerpen Ontwikkelingen Redenen voor vernieuwing Zelfstandig leren als speerpunt Leerling en docent Opbouw van de methode Layout Verschillen met oude methode
Compliment In drie jaar tijd is Informatica een vak geworden dat niet meer is weg te denken uit het onderwijs.
Ontwikkelingen veld Begeleiding: CODI Cijfers: meer scholen, meer leerlingen Ervaring docenten Studiehuis Veel waardering voor vak, veel enthousiasme
Stand van zaken methode 3 boeken tweede druk module Visual Basic markt
Herziening n.a.v. gebruikerservaringen ontwikkelingen vakgebied ontwikkelingen didactiek ⇨ sterke en zwakke punten
Min Vormgeving en illustraties Theoretisch karakter Doorlopende case Verschil havo/vwo
Plus Veel (praktijk)opdrachten Zelfstandig werken Module Visual Basic Opbouw
Centraal in de vernieuwde methode Flexibiliteit Structuur Zelfstandig werken Vormgeving
Studiehuis Zelfstandigheid Aandacht voor verschillen Samen
Procesgericht onderwijs Activerend onderwijs Zelfstandig werken Zelfstandig leren Zelfverantwoordelijk leren
Hoe
De probleemoploscirkel voor zelfstandig leren
Ondersteuning naar leerling Bij het leren zelfstandig te leren Bij het uitvoeren van opdrachten
Ondersteuning zelfstandig leren
Ondersteuning leerkracht Studiewijzer PTA Examendossier enzovoort
Samenhang
Drie lesscenario’s 3x zelfstandig leren: Theoriegericht: vragen en opdrachten Praktijkgericht: praktijkopdrachten Projectgericht: projectopdrachten
De andere thema’s Differentiatie Verschillende profielen
Flexibel en modulair 2 boeken: 8 modules I Informatica II Hardware III Software IV Datacommunicatie en netwerken V Programmeren (+ keuzemodule) VI Projectmanagement VII Systeemontwikkeling VIII Schematechnieken en databases
Flexibel en modulair 3 keuzemodules Programmeren Java Visual Basic Pascal
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Algemeen Vragen/opdrachten Per module een projectopdracht Per hoofdstuk een praktijk-opdracht, een of meer korte opdrachten, open vragen en MC-vragen Geen doorlopende case
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Algemeen Overig Taalgebruik verbeterd Layout veel aantrekkelijker Uitstekende index
Nieuwe layout Smalle zetbreedte Steunkleur Gebruik van marges: Indexwoorden Pictogrammen
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 1 Enigszins aangepast in module I opgenomen en aangevuld met ‘De keerzijde van ICT’.
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 1 Enigszins aangepast in module I opgenomen en aangevuld met ‘De keerzijde van ICT’. Blok 2 Enigszins aangepast in module IV opgenomen en aangevuld met relevante passages uit hoofdstuk 6 van Informatica 2. Update.
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 3 Enigszins aangepast in module II opgenomen: ‘Randapparatuur’ en ‘Opbouw en werking van de computer’ omgedraaid. ‘Digitale opslag’ is naar module III verplaatst.
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 3 Enigszins aangepast in module II opgenomen: ‘Randapparatuur’ en ‘Opbouw en werking van de computer’ omgedraaid. ‘Digitale opslag’ is naar module III verplaatst. Blok 4 Verdeeld over de modules III en V.
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 2 De onderwerpen ‘projectmanagement’ en ‘systeemontwikkeling’ zijn gesplitst. Hoofdstuk 1, 2 en 4 zijn globaal opgenomen in module VII. Hoofdstuk 3 is globaal opgenomen in module VI. Hoofdstuk 5 komt, afgezien van de case LOLIS (cd-rom), niet terug. Hoofdstuk 6 is verwerkt in module IV.
Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 3 De onderwerpen ‘projectmanagement’ en ‘systeemontwikkeling’ zijn gesplitst. Hoofdstuk 1, 2 en 3 zijn globaal opgenomen in module VIII. Hoofdstuk 4 en verder komen niet terug, behalve in verdiepingsmateriaal.
De cd-rom Studiewijzer Extra vragen en opdrachten per hoofdstuk Diagnostische toets per module Verdiepingsstof Software Webadressen
Vragen