Fundament Informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Advertisements

Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Op het Zuyderzee College
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
No nonsense methode ICT vaardigheden
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Module II Hardware Dhr. C. Walters.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken1 INFORMATICA Tweede Fase VO (welke) stand van zaken (?) Vakdossiers 2000 en 2001 Nederlandse Antillen.
Frank Stalpers en Ad Baars
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Rekenmethodes.
Het nieuwe Picasso Lyceum
10e editie voor de Tweede Fase
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Rekenbeleid
Symposium Differentiatie
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Hands On: leren binnen handbereik
10e editie voor de Tweede Fase
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
I & I conferentie 21 november 2007 Michel van Ast Hans Reinders.
Babbage DRO Welkom!.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
1 Op het Zuyderzee College Informatica. 2 Informatica Wat is het niet ? Wat is het niet ? Wat is het wel ? Wat is het wel ? Is informatica wel iets voor.
7 Databases i&i-conferentie 25 november Databases i&i-conferentie 25 november 2015 Van boek naar interactief 2001: Turing (voorloper Enigma) twee.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
7 Databases Gebruikersdag Enigma / Informatica Actief 2016 – Valk Welding Alblasserdam.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Algemene ouderavond groep 7. In het kort… Speerpunten Vakgebieden en materialen Huiswerk Spreekbeurt ICT Sport Activiteiten en data.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Pré-NLT-module 3D-printen
Keuzedeel Verdieping Software
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Keuzedeel Verdieping Software
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transcript van de presentatie:

Fundament Informatica Voorlichtingsbijeenkomst AaBeeCee 9-5-2001 Fundament Informatica I&I Conferentie 28/29 november 2001 Ed Bosschaart Josien van der Laan Bodegraven: 09-05-2001

Onderwerpen Ontwikkelingen Redenen voor vernieuwing Zelfstandig leren als speerpunt Leerling en docent Opbouw van de methode Layout Verschillen met oude methode

Compliment In drie jaar tijd is Informatica een vak geworden dat niet meer is weg te denken uit het onderwijs.

Ontwikkelingen veld Begeleiding: CODI Cijfers: meer scholen, meer leerlingen Ervaring docenten Studiehuis Veel waardering voor vak, veel enthousiasme

Stand van zaken methode 3 boeken tweede druk module Visual Basic markt

Herziening n.a.v. gebruikerservaringen ontwikkelingen vakgebied ontwikkelingen didactiek ⇨ sterke en zwakke punten

Min Vormgeving en illustraties Theoretisch karakter Doorlopende case Verschil havo/vwo

Plus Veel (praktijk)opdrachten Zelfstandig werken Module Visual Basic Opbouw

Centraal in de vernieuwde methode Flexibiliteit Structuur Zelfstandig werken Vormgeving

Studiehuis Zelfstandigheid Aandacht voor verschillen Samen

Procesgericht onderwijs Activerend onderwijs Zelfstandig werken Zelfstandig leren Zelfverantwoordelijk leren

Hoe

De probleemoploscirkel voor zelfstandig leren

Ondersteuning naar leerling Bij het leren zelfstandig te leren Bij het uitvoeren van opdrachten

Ondersteuning zelfstandig leren

Ondersteuning leerkracht Studiewijzer PTA Examendossier enzovoort

Samenhang

Drie lesscenario’s 3x zelfstandig leren: Theoriegericht: vragen en opdrachten Praktijkgericht: praktijkopdrachten Projectgericht: projectopdrachten

De andere thema’s Differentiatie Verschillende profielen

Flexibel en modulair 2 boeken: 8 modules I Informatica II Hardware III Software IV Datacommunicatie en netwerken V Programmeren (+ keuzemodule) VI Projectmanagement VII Systeemontwikkeling VIII Schematechnieken en databases

Flexibel en modulair 3 keuzemodules Programmeren Java Visual Basic Pascal

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Algemeen Vragen/opdrachten Per module een projectopdracht Per hoofdstuk een praktijk-opdracht, een of meer korte opdrachten, open vragen en MC-vragen Geen doorlopende case

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Algemeen Overig Taalgebruik verbeterd Layout veel aantrekkelijker Uitstekende index

Nieuwe layout Smalle zetbreedte Steunkleur Gebruik van marges: Indexwoorden Pictogrammen

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 1 Enigszins aangepast in module I opgenomen en aangevuld met ‘De keerzijde van ICT’.  

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 1 Enigszins aangepast in module I opgenomen en aangevuld met ‘De keerzijde van ICT’.   Blok 2 Enigszins aangepast in module IV opgenomen en aangevuld met relevante passages uit hoofdstuk 6 van Informatica 2. Update.

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 3 Enigszins aangepast in module II opgenomen: ‘Randapparatuur’ en ‘Opbouw en werking van de computer’ omgedraaid. ‘Digitale opslag’ is naar module III verplaatst.  

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 3 Enigszins aangepast in module II opgenomen: ‘Randapparatuur’ en ‘Opbouw en werking van de computer’ omgedraaid. ‘Digitale opslag’ is naar module III verplaatst.   Blok 4 Verdeeld over de modules III en V.

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 2 De onderwerpen ‘projectmanagement’ en ‘systeemontwikkeling’ zijn gesplitst. Hoofdstuk 1, 2 en 4 zijn globaal opgenomen in module VII. Hoofdstuk 3 is globaal opgenomen in module VI. Hoofdstuk 5 komt, afgezien van de case LOLIS (cd-rom), niet terug. Hoofdstuk 6 is verwerkt in module IV.

Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 3 De onderwerpen ‘projectmanagement’ en ‘systeemontwikkeling’ zijn gesplitst. Hoofdstuk 1, 2 en 3 zijn globaal opgenomen in module VIII. Hoofdstuk 4 en verder komen niet terug, behalve in verdiepingsmateriaal.

De cd-rom Studiewijzer Extra vragen en opdrachten per hoofdstuk Diagnostische toets per module Verdiepingsstof Software Webadressen

Vragen