Marketing theorie Week 1
To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1
Opzet periode 1: Bestuderen Verhage Hoorcollege marketing theorie Zelfwerkzaamheid oefentoets & marketingcase via site www.verhage.wolters.nl Werkcollege marketing toepassing Nabespreken oefencase, stellen van vragen Uitwerken nieuwe case
Doelstellingen Je kent de relevante macro-, meso- en micro-omgevingsfactoren en kan deze voor een sportorganisatie benoemen. Je kent de verschillende marketinginstrumenten globaal en kan deze in beperkte mate inzetten. Je kent de verschillende werkvelden waarbinnen je als afgestudeerde zou kunnen functioneren
Beoordeling Marketing theorie: Marketing toepassing: schriftelijk tentamen Marketing toepassing: inleveren uitgewerkte cases Voorbereiding op marketingtoepassing in periode 2: retailplan
Marketing theorie week 1 Wat is marketing? Hfd 1 De marketing omgeving Hfd 3
Wat is Marketing? Marketing omvat de - op de markt afgestemde - ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën, en alle andere activiteiten om planmatig de afzet te verhogen of transacties te bevorderen, een goede reputatie te creëren en duurzame relaties met klanten op te bouwen, zodat alle partijen hun doelstellingen bereiken.
De marketing mix: de 4 p’s
De 3 R’s
Het ruilproces
Marketing door de bedrijfskolom
Ontwikkeling van de marketinggedachte
Het marketing concept
Marketing in de organisatie
Taak van marketing
De Marketingomgeving
Concurrentie
Demografisch Economisch Sociaal/cultureel Technologisch Ecologisch/natuurlijk Politiek/juridisch
Marketing ethiek
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Afsluiting Basisbegrippen marketing & complexe omgeving Zelfstandig oefenen Toepassen in case Volgende week: bestuderen hoofdstuk 7 & 8 Product