Op de pijnbank Datapresentatie Interactief taalgebruik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Honger, naar GOD. Het motief om te vasten..
Stichting Africlowns •In de kerstvakantie van ’05/’06 heeft de eerste “Africlowns-tour” plaatsgevonden, Billy the Clown heeft diverse townships, weeshuizen.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
naamwoordelijk gezegde
“Een reis naar Licht”.
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Anders omgaan met bewoners
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Mr. Guide Zoek, vind en vergelijk je avond uit… Human Technology – Hanzehogeschool Groningen.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Direct taalgebruik Taalhulp p
Dankdag 2013 “Denk je aan danken?”.
Godsdienst.
Zingen Vers 1 Wij zingen God ter ere in grote dankbaarheid
Zingen Vers 1 Uw woord omvat mijn leven en tilt het aan het licht.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Geloven en nu….
Echt of nep?.
WELKOM OP TOV!.
WELKOM OP TOV! Maak het verschil…….
Opvoeden van drukke kinderen
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
les 12 - tekstplan, wikispaces
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Samen werken aan een gezonde regio!
De waarden van sociaal-liberaal cultuurbeleid
Wat een haan deed om niet vervangen te worden door een jongere.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Als woorden....
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Doelgroep onderzoek.  Moeder met een vriendschappelijke relatie die nog niet uitgaat.  Moeder die al 10 jaar vrijgezel is en niet uitgaat.  Moeder.
Godsdienst.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Preek Jakobus 2:
Ik doe mijn presentatie over…
Uitleg persoonsvorm (pv)
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Vriendschap.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Wat een oude haan deed om niet vervangen te worden door een jongere...
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Denkbeelden van jongeren over democratie
Opdracht interview Doel
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Transcript van de presentatie:

Op de pijnbank Datapresentatie Interactief taalgebruik Martijn Kersten Roel Ophelders Mickey van Oss Ogroep 6

Overzicht presentatie Introductie fragmenten Fragment 1 Analyse institutionele setting, asymmetrie en toonzetting interview Fragment 2 Analyse verschuiving machtsrelaties Conclusie Discussie

Uitgangspunt analyse Machtsrelaties in interactie zijn niet noodzakelijk gefixeerd of gedetermineerd, maar verschuiven constant en worden op lokaal niveau steeds weer door de gespreksdeelnemer geherdefinieerd Joanna Thornborrow

Gekozen fragment Interview uit Bimbo's en boerka's NPS, 30 augustus 2007 Interviewers: Esmaa, Jihad en Hajar Alariachi Meiden van Halal) Geinterviewde: Hans Teeuwen Onderwerp: vrijheid van meningsuiting en recht op belediging Directe aanleiding: liedje van Teeuwen waarin Meiden van Halal worden ‘beledigd’

Fragment 1 http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0 [0:00-2:34]

Gesprekssetting Institutionele setting gesprek Interviewsetting, maar geen traditionele interviewsetting. Met publiek, Lichte interactie met de zaal Uitgangspunt: Teeuwen moet ter verantwoording worden geroepen

Asymmetrie Drie interviewers vs. een geinterviewde Geïnterviewde in een extra nederige setting: liggend op de pijnbank Gewaagde uitspraken geinterviewde vormen uitgangspunt voor gesprek Context van het interview: multiculturele thema-avond

Fragment 2 http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0 [4:22-5:28]

Analyse rolverdeling (1) Interviewers: Nemen slachtofferrol aan Beginnen het interviewer op een sarcastische, licht onvriendelijke manier (“Volgens mij bent u uw grappen verleerd hè”) Proberen Teeuwen in het nauw te drijven (“Hebben er veel mensen om moeten lachen? Inclusief uzelf?”)

Analyse rolverdeling (2) Interviewers: Nemen een assertieve houding aan (“We asked for the news, not for the weather”) Lijken zich geen raad te weten met de antwoorden en houding van Teeuwen (“Hoe lang heeft u gestudeerd voor deze oneliners?”, “Wacht even, ik doe mijn truc weer, ha ha ha”)

Analyse beurtwisselingen Interviewers zetten naarmate het gesprek vordert hun interrupties niet door Teeuwen voert het hoogste woord Interviewers praten door elkaar Interviewers praten gehaast

Analyse macht (1) Interviewers raken controle kwijt. Oorzaken: slachtofferrol, door elkaar heen praten, weinig gerichte vragen, niet doortastend genoeg in interrupties, haperen, veel herhaling Interviewers geven expliciet aan dat ze de rol van interviewer in het gesprek kwijt dreigen te raken (“Meneer Teeuwen, wij zijn hier de presentatoren”)

Analyse macht (2) Geïnterviewde neemt de macht in handen (“Wacht even, ik moet even iets zeggen”) Geïnterviewde stelt kwaliteit van vragen en formuleringen in twijfel (“Mensen warm maken en mensen laten koken? Daar kiezen ze toch zelf voor?”) Publiek kiest partij voor Teeuwen

Conclusie Meiden van Halal willen Hans Teeuwen voor het blok zetten, maar dit werk averechts Meiden van Halal zetten interrupties niet goed door en verliezen vrijwel direct controle Meiden van Halal gaan op gespreksrollen wijzen en maken grappen Machtsrelaties in interactie zijn niet noodzakelijk gefixeerd of gedetermineerd

Discussie Vinden jullie dat de machtswisseling te wijten is aan de manier waarop de meiden van Halal hun gespreksrol invullen? Waarom wel of waarom niet?