LOSse eindjes aan elkaar Voorzitter Namens het LOS-bestuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Inspectie van het Onderwijs
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
Workshop2. Binden door te boeien Workshop over vrijheid in leren en onderwijs Oliva Peeters.
Talentmanagement Een goudmijn Leiden 3 november 2011.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.
Gokverslaving.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Departement Onderwijs Europees Sociaal Fonds Sociale partners Vakbonden Werkgeversorganisaties Producenten en leveranciers A C T A Ondernemingen.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Inleiding Landelijk platform
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Praktijkonderwijs.
Een ambitieuze studiecultuur
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in een werkende omgeving
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
De basis van ADSL: het constructivisme
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
NOODZAAK Vragen personele vraagstukken binnen de sector om een betere profilering op de arbeidsmarkt? Bart de Zwart A&O-fonds Waterschappen.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Transformatie van Onderwijs met ICT Ad Schellekens Themadag VOR-ICT / Deventer.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Van actie naar interactie
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Besturen met Burgerkracht
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
aantrekkingskracht van informatica
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Organisatie structuur
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

LOSse eindjes aan elkaar Voorzitter Namens het LOS-bestuur

Maatschappelijke ontwikkelingen Technologische ontwikkelingen –Snelle kennisveroudering Democratisering –publieke domein wordt groter en beter toegankelijk voor iedereen Mondialisering –toenemende concurrentie –prestatiedruk

Consequenties voor het onderwijs ICT in het onderwijs invloed van instroom invloed van arbeidsmarkt veranderende onderwijsconcepten –constructivisme andere onderwijsvormen –probleemgestuurd –projectonderwijs –duaal onderwijs

Consequenties voor het vaardig studeren Van studievaardigheden als ‘remedial’ naar competenties als ‘elementair’ hele (studie-)loopbaantraject zelfstandig leren –meer en andere vaardigheden –oppassen voor butterfly-effect veranderende rol van student –manager van eigen leerproces –ondernemer/aandeelhouder

Consequenties voor het LOS Uitbreiding en andere accenten –studieloopbaantraject –stress-hantering LOS LOSPlannen van het LOS ‘00/’01LOS –platformdagen database met ULM’s professionalisering toetsing van zelfstandig leren onderzoek –studentgroeperingen

LOSse eindjes aan elkaar veel actie veel dynamiek veel interactie basisconcept structuur overzicht met: Combineer: