De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal."— Transcript van de presentatie:

1 Naar een Digitale Klas SCW

2 Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal  Voorwaarden  Besluit

3 ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Anders omgaan met informatie: van distributie naar consultatie > interactiviteit  Omgaan met nieuwe technologieën > multimedia  Onderwijskundige consequenties: zelfsturend leren > halfopen leerruimte

4 Mogelijkheden van ICT  Hypertekst en hypermedia  Koppelen van verschillende informatiebronnen  Ook foto’s, geluid, video  Visualiseren  Aanschouwelijke informatie  Schema’s, tabellen, grafieken  Presenteren en publiceren  Ontwikkeling presentatievaardigheden  Studenten dragen bij tot uitbouw en actualisering van de leerstof

5 Leermodel: Instructie via CBT  Leren volgens eigen tempo  Minder begeleiding vereist  Continue voortgangsbewaking via vragen en toetsentoetsen  Minder doceren, meer tijd voor andere vormen van begeleiding

6 Leermodel: de lerende centraal  Leren leren: actief opzoeken, ordenen en integreren van kennis  Voordelen:  Sluit aan bij manier van omgaan met kennis in de informatiemaatschappij  Aanloop tot andere onderwijsvormen als projectonderwijs  Niet enkel kennis verwerven, maar ook kennis genereren

7 Leermodel: halfopen leerruimte

8 Voorwaarde 1 : Aangepaste PC-klas(sen)  Minimum 25 PC’s  Multimedia: beeld + geluid  Hoofdtelefoontjes  Opstelling

9 Voorwaarde 2 : Inschakeling in lessenrooster  Geleidelijke ontwikkeling van externe naar interne structuur  Vlotte toegang

10 Voorwaarde 3 : Vertikale integratie van lessenpakket  Verslaggeving eerste jaar: literatuurlijsten, abstracts etc. > multimediale databasemultimediale database  Practicum tweede jaar: organisatiefiches  Media derde jaar: fotoreportages en video- interviewsfotoreportages

11 Besluit  ICT = aanvulling, geen vervanging  Stapsgewijs implementeren  Scholing studenten en docenten  Materiële voorzieningen  meerjarenplanning  vanuit duidelijke visie


Download ppt "Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal."

Verwante presentaties


Ads door Google