DIRECTE DEMOCRATIE naar ZWITSERS MODEL Aangevuld met aanbevelingen Initiative & Referendum Institute Europe IRI* v230308b.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het bestuur van België Wereldoriëntatie les 3
Advertisements

Organen van de Volksmacht Electoraal systeem Cuba
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Adviesaanvragen van wetgevende vergaderingen vanuit het perspectief van de Raad van State Jeroen Van Nieuwenhove
MOGELIJKE BEZWAREN TEGEN HET REFERENDUM
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale betrekkingen
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Hoe belangrijk zijn verkiezingen? Een historische terugblik E. Gerard Lerarendag Vlaams Parlement 28 februari 2014.
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Parlementaire democratie
Paragraaf 7. Zijn voor de Tweede Kamer om de 4 jaar. Dan kiezen we volksvertegenwoordigers. Zij nemen beslissingen namens ons. De leden van Eerste kamer.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
DIRECTE DEMOCRATIE STAATSHERVORMING volgens ZWITSERS MODEL v
DEMO-EX BELGIE HET DIRECT DEMOCRATISCH EXPERIMENT in BELGIE v
Een burgernetwerk door en voor de burger v ANALYSE burgers worden met de dag onverschilliger en tonen afkeer voor politiek en politici. De frustrerende.
6.2: Naar een Verenigde Staten van Europa
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Staatsinrichting van Nederland
Europese Samenwerking
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Verdragen en inleiding Europees Recht
De wetgevende macht Charles de Montesquieu Wetgevende macht
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Save Our Water Resources uit het “ Initiative & Referendum Institute Europe - Guidebook to Direct Democracy” - Zwitserland Het initiatief, dat voornamelijk.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Voorbereiding op toets H13 Klas: 4G
DEMO-EX BELGIE HET DIRECT DEMOCRATISCH EXPERIMENT in BELGIE v
Internetdag Journée Internet1 Rol en activiteiten van het Observatorium Thibault Verbiest Advocaat – Voorzitter van het Observatorium van de.
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Zwitserland - taalgebieden
Democratie.Nu Is de stad Leuven democratisch? Bert Penninckx Workshop Democratie.Nu Leuven, 8 december 2008 zoektocht naar waarheid
Het Europees Parlement: is er nog iemand geïnteresseerd?
Politiek.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Parlementaire Procedure Serge Goussaert Dag vd Verantwoordelijke 2014.
Evenwicht in de machtsindeling
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Evidence-Based Medicine
: de media & Europa Nakijken Lang HC Debatspel / begrotingsspel Huiswerk.
Antwoorden herhalingsopgaven
Rollenspel EU besluitvorming
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
Democratie in Nederland Ja, het werkt, maar zou het (nog) beter kunnen? 6 april 2016, Outger Baron.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Rollenspel EU besluitvorming
Democratie en Dictatuur
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Transcript van de presentatie:

DIRECTE DEMOCRATIE naar ZWITSERS MODEL Aangevuld met aanbevelingen Initiative & Referendum Institute Europe IRI* v230308b

Zwitserland  26 Kantons waarvan 6 halve  2005 : 4,86 miljoen stemgerechtigden  2007 : inwoners

Drie instellingen  Verplicht referendum Meerderheid der stemmen en Kantons Meerderheid der stemmen  Optioneel (facultatief) referendum  Referendum op volksinitiatief Met mogelijkheid van tegenvoorstel door het parlement (dubbel JA) Alle referenda zijn BINDEND

Verloop van een referendum  INITIATIEF (burger, kanton,..)  VOORSTEL (ontwerp)  NAZICHT (vorm, onderwerp, bevoegdheid..)  REFERENDUM  TOEPASSING

INITIATOREN  Individueel  Belangengroepen  Leden van het parlement  Deel van de administratie  Kantons  Federale Raad

VERPLICHT REFERENDUM  Grondwetswijzigingen - meerderheid der stemmen en kantons  Internationale verdragen of toetredingen tot internationale organisaties - meerderheid stemmen

FACULTATIEF REFERENDUM  Federale wetten  Federale decreten  Internationale verdragen handtekeningen binnen 100 dagen na de parlementaire beslissing. -Of 8 kantons -Automatische opschorting

REFERENDUM OP VOLKSINITIATIEF  Volksinitiatief  Kanton initiatief handtekeningen binnen 18 maanden  Parlementair tegenvoorstel - dubbel JA  Terugtrekking van het initiatief mogelijk

REFERENDUM OP VOLKSINITIATIEF  Indirect initiatief -Het Zwitsers model verloopt via het parlement (tegenvoorstel en terugtrekking)  Direct initiatief - Het Californisch referendum wordt direct aan de bevolking voorgelegd.

PROCEDURES  Handtekeningdrempel kiesgerechtigden - meer dan 5% geeft daling van het gebruik - meer dan 10% is onbruikbaar  Handtekening werving - volksinitiatief nationaal : 12 tot 18 maanden - optioneel : 2 tot 4 maanden

PROCEDURES  Wijze van handtekeningwerving - vrij : ter aanmoediging van het debat De recente invoering, en het succes, van het stemmen per post heeft aangetoond dat dit een grote invloed heeft op de handtekening werving. Dit effect was niet voorzien.

PROCEDURES  Bewoordingen - Kan mits advies van de overheid - de inhoud moet echter vrij zijn van tussenkomst van de overheid. - de tekst moet duidelijk zijn - De tekst bevat ook de titel van het referendum. - De vraag mag niet misleidend zijn - Nazicht kan bv door het grondwettelijk hof

VOORAFGAAND  Nodige tijd tussen lancering en stemming  Financiering moet transparant en desgevallend beperkt zijn (privaat en staat)  Gelijke toegang tot media met een algemene publicatie voor alle kiesgerechtigden  Toezicht door een onafhankelijke instelling

DE STEMMING  Geen referendum op een verkiezingsdag (partijpolitieke beïnvloeding )  De “stemdag” uitbreiden naar een “stemperiode”.  De stemming is geheim gedurende gans de stemmingsperiode

NA DE STEMMING  Beslissing bij gewone meerderheid zonder opkomstquorum - Quorums boven 25% lokken boycot uit.  Geen “niet bindende referenda”.  Een vrije en eerlijke periode na het referendum met bv mogelijkheid klacht neer te leggen bij de bevoegde rechtbanken.

ECONOMISCHE EFFECTEN  Zuiver representatieve systemen zijn minder efficient dan Directe Democratie - Directe Democratie presteert 5 tot 20 % beter dan de zuiver representatieve Democratie

CORRUPTIE  In landen met Directe Democratie is de corruptie beduidend lager. - Het blijkt dat de corruptie zelfs gelijk loopt met de handtekeningdrempel. Hoe lager de handtekeningdrempel hoe minder corruptie.

MEERDERHEID EN OPKOMST  Opkomst quorums hoger dan 25% moeten vermeden worden. In de praktijk geeft een hoger quorum altijd aanleiding tot boycotacties die in het voordeel zijn van de NEEN stemmers. De gewone meerderheid van de deelnemers is de rechtvaardigste regel (mandatering).

ONDERWERPEN  Dezelfde dan de verkozenen in de Representatieve Democratie

TOEZICHT EN ADVIES  Sommige landen hebben een onafhankelijke “referendum commissie”. - Raadgeving aan de initiatiefnemers - Bestudering van de voorstellen - Nazicht van de handtekeningen - Toezicht op het verloop van het referendum - Opstellen van de brochure

FINANCIERING  Transparant en desgevallend beperkt  Mogelijkheid tot subsidiering bij het behalen van de handtekening drempel

Algemene gegevens  Sinds 1848 hebben de Zwitsers aan 540 referenda op nationaal niveau kunnen deelnemen  Zij stemmen gemiddeld vier maal per jaar over een twintigtal onderwerpen op nationaal niveau.  Ongeveer de helft van alle optionele referenda worden aanvaard en een tiende van de volksinitiatieven.  Deelname is gemiddeld rond de 40%.

The Initiative & Referendum Institute Europe  Guideboook to direct democracy in Switzerland and beyond Met dank aan DEMOCRATIE NU