DIRECTE DEMOCRATIE naar ZWITSERS MODEL Aangevuld met aanbevelingen Initiative & Referendum Institute Europe IRI* v230308b
Zwitserland 26 Kantons waarvan 6 halve 2005 : 4,86 miljoen stemgerechtigden 2007 : inwoners
Drie instellingen Verplicht referendum Meerderheid der stemmen en Kantons Meerderheid der stemmen Optioneel (facultatief) referendum Referendum op volksinitiatief Met mogelijkheid van tegenvoorstel door het parlement (dubbel JA) Alle referenda zijn BINDEND
Verloop van een referendum INITIATIEF (burger, kanton,..) VOORSTEL (ontwerp) NAZICHT (vorm, onderwerp, bevoegdheid..) REFERENDUM TOEPASSING
INITIATOREN Individueel Belangengroepen Leden van het parlement Deel van de administratie Kantons Federale Raad
VERPLICHT REFERENDUM Grondwetswijzigingen - meerderheid der stemmen en kantons Internationale verdragen of toetredingen tot internationale organisaties - meerderheid stemmen
FACULTATIEF REFERENDUM Federale wetten Federale decreten Internationale verdragen handtekeningen binnen 100 dagen na de parlementaire beslissing. -Of 8 kantons -Automatische opschorting
REFERENDUM OP VOLKSINITIATIEF Volksinitiatief Kanton initiatief handtekeningen binnen 18 maanden Parlementair tegenvoorstel - dubbel JA Terugtrekking van het initiatief mogelijk
REFERENDUM OP VOLKSINITIATIEF Indirect initiatief -Het Zwitsers model verloopt via het parlement (tegenvoorstel en terugtrekking) Direct initiatief - Het Californisch referendum wordt direct aan de bevolking voorgelegd.
PROCEDURES Handtekeningdrempel kiesgerechtigden - meer dan 5% geeft daling van het gebruik - meer dan 10% is onbruikbaar Handtekening werving - volksinitiatief nationaal : 12 tot 18 maanden - optioneel : 2 tot 4 maanden
PROCEDURES Wijze van handtekeningwerving - vrij : ter aanmoediging van het debat De recente invoering, en het succes, van het stemmen per post heeft aangetoond dat dit een grote invloed heeft op de handtekening werving. Dit effect was niet voorzien.
PROCEDURES Bewoordingen - Kan mits advies van de overheid - de inhoud moet echter vrij zijn van tussenkomst van de overheid. - de tekst moet duidelijk zijn - De tekst bevat ook de titel van het referendum. - De vraag mag niet misleidend zijn - Nazicht kan bv door het grondwettelijk hof
VOORAFGAAND Nodige tijd tussen lancering en stemming Financiering moet transparant en desgevallend beperkt zijn (privaat en staat) Gelijke toegang tot media met een algemene publicatie voor alle kiesgerechtigden Toezicht door een onafhankelijke instelling
DE STEMMING Geen referendum op een verkiezingsdag (partijpolitieke beïnvloeding ) De “stemdag” uitbreiden naar een “stemperiode”. De stemming is geheim gedurende gans de stemmingsperiode
NA DE STEMMING Beslissing bij gewone meerderheid zonder opkomstquorum - Quorums boven 25% lokken boycot uit. Geen “niet bindende referenda”. Een vrije en eerlijke periode na het referendum met bv mogelijkheid klacht neer te leggen bij de bevoegde rechtbanken.
ECONOMISCHE EFFECTEN Zuiver representatieve systemen zijn minder efficient dan Directe Democratie - Directe Democratie presteert 5 tot 20 % beter dan de zuiver representatieve Democratie
CORRUPTIE In landen met Directe Democratie is de corruptie beduidend lager. - Het blijkt dat de corruptie zelfs gelijk loopt met de handtekeningdrempel. Hoe lager de handtekeningdrempel hoe minder corruptie.
MEERDERHEID EN OPKOMST Opkomst quorums hoger dan 25% moeten vermeden worden. In de praktijk geeft een hoger quorum altijd aanleiding tot boycotacties die in het voordeel zijn van de NEEN stemmers. De gewone meerderheid van de deelnemers is de rechtvaardigste regel (mandatering).
ONDERWERPEN Dezelfde dan de verkozenen in de Representatieve Democratie
TOEZICHT EN ADVIES Sommige landen hebben een onafhankelijke “referendum commissie”. - Raadgeving aan de initiatiefnemers - Bestudering van de voorstellen - Nazicht van de handtekeningen - Toezicht op het verloop van het referendum - Opstellen van de brochure
FINANCIERING Transparant en desgevallend beperkt Mogelijkheid tot subsidiering bij het behalen van de handtekening drempel
Algemene gegevens Sinds 1848 hebben de Zwitsers aan 540 referenda op nationaal niveau kunnen deelnemen Zij stemmen gemiddeld vier maal per jaar over een twintigtal onderwerpen op nationaal niveau. Ongeveer de helft van alle optionele referenda worden aanvaard en een tiende van de volksinitiatieven. Deelname is gemiddeld rond de 40%.
The Initiative & Referendum Institute Europe Guideboook to direct democracy in Switzerland and beyond Met dank aan DEMOCRATIE NU