Behaviorisme Calista Roy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Visie op verplegen  .
Marjolein Willemse Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Gemeenschappelijk wonen op leeftijd Sociale netwerken en zorgposities van ouderen in woongemeenschappen.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Welkom bij Leefstijl.
De “ leraar” als rolmodel
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Doelstellingen formuleren
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezonde Relaties
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mind-bodytherapie Mirjam Vervaeke
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
De VOA en schuldhulpverlening
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Pedagogische interventie PEP-poli
Model-leren.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Persoonlijkheidsstoornissen
Opvoeden.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Groepsdynamica.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologieles 11 lesweek 1
De juiste route naar het juiste doel
Agressie Les 2.
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Loopbaan en burgerschap les 3
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Behaviorisme Calista Roy Gedragsmodificatie Behaviorisme Calista Roy

Behaviorisme Skinner gaat er van uit dat wat een mens doet, bepaald wordt door datgene wat volgt op het gedrag. Mensen doen uitsluitend iets als dat op de een of andere manier winst oplevert of als ze denken dat ze kans hebben op winst. Gedrag wordt uitgelokt door een bepaalde situatie. Er gaat iets aan vooraf en er volgt iets, mogelijk winst. B.F Skinner Ben de Geus Maart 2012

Behaviorisme 3 vertegenwoordigers Persoon Experiment http://www.youtube.com/watch?v=hhq umfpxuzI&feature=related (hond) http://www.youtube.com/watch?v=lhW 2z-oeW7g&feature=related (little Albert) http://www.youtube.com/watch?v=KnJ PPaiJG6Y&feature=related (Duif) Pavlov Watson Skinner Ben de Geus Maart 2012

Begrippen Respondente Conditionering UCS Unconditioned stimulus UCR Unconditioned response NS Neutrale stimulus CS Conditioned stimulus CR Conditione respons Hond van Pavlov Vlees (UCS) Speeksel (UCR) Belgerinkel (NS) Geen speeksel Vlees (UCS)+belgerinkel Speeksel (UCR) Belgerinkel(CS) Speeksel (CR) Ben de Geus Maart 2012

Nadelen straf bij conditionering De zorgvrager weet wel wat hij niet mag doen, maar niet wat hij wel mag doen. Wat als straf is bedoeld, werkt soms als sociale bekrachtiger (aandacht) Het veel geven van straf kan leiden tot een machtsstrijd tussen hulpverlener en hulpvrager. (Principe meer van hetzelfde) Ben de Geus Maart 2012

Effectieve bekrachtigers Sociale bekrachtigers; zoals aandacht door middel van aanraken, complimenten Materiële bekrachtigers; ze zijn tastbaar bijvoorbeeld speelgoed, fruit Belonende activiteiten; bijvoorbeeld uitstapje maken, iemand bezoeken, iemand opbellen Tokens; bijvoorbeeld in de vorm van zegeltjes, punten,fiches, stempels die bij een voldoende aantal kunnen worden omgezet in sociale of materiële bekrachtigers Ben de Geus Maart 2012

Werking van bekrachtigers afhankelijk van De mate van deprivatie (behoefte) De mate van verzadiging (bevrediging) De tijd tussen gewenst gedrag en bekrachtiger (de zogenaamde 1 seconde regel) Ben de Geus Maart 2012

Functionele Analyse van gedrag Vaststellen begin situatie S (stimulus) R (respons) C (consequentie) Wat gaat er aan gedrag vooraf In welke situaties treedt het gedrag op(tijdstip, personen) Hoe verloopt het gedrag precies Hoe vaak komt het voor Interventie? Resultaat? Wat volgt op gedrag Hoe reageert groepsleiding/medebewoners Hoe reageert zorgvrager Ben de Geus Maart 2012

Voorwaarden om operante conditionering toe te passen Zorgvrager moet zich veilig voelen in de leefsituatie Het moet zinvol en haalbaar zijn de vaardigheid aan te leren. Haalbaarheid kan worden bepaald door het verstandelijke en sociaal emotionele niveau te laten meewegen. Het afnemen van een SRZ score kan daarvoor worden gebruikt. Degene die gaat trainen heeft een goed contact opgebouwd met zorgvrager. Ben de Geus Maart 2012

Stappen opzet en uitvoering aanleerprogramma’s Formuleren van zo exact mogelijk te behalen resultaat. Concreet waarneembaar gedrag Vaststellen van de beginsituatie - voert het doelgedrag nooit, gedeeltelijk of wel uit maar niet vaak genoeg Vaststellen van de basislijn. In getallen wordt vastgelegd hoe vaak het doelgedrag of delen ervan worden uitgevoerd Het kiezen van aanleerprogramma - gericht om bestaand gedrag te laten toe nemen - gericht om geheel, gedeeltelijk of nieuw gedrag aanleren (Dit aanleren kan zowel via de S of de C) Ben de Geus Maart 2012

Aan –en afleren van gedrag via de “S” (stimulus) Aanleren van gedrag via de “S” Een (discriminatie) prikkel inbrengen die aanzet tot gewenst gedrag Afleren van gedrag via de “S” Via hetgeen vooraf gaat aan het gedrag. De aanleiding van het gedrag wordt weggenomen of er wordt een andere S wordt ingevoerd. Voorbeeld is de zindelijkheidstraining van een kind. Zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=tRb5PBxHhm4 Ben de Geus Maart 2012

Aanleren via de “C” (consequentie) De tweede weg gaat uit van de consequentie (C) en bestaat uit het systematisch bekrachtigen van het gewenste gedrag. Een bijzondere vorm van bekrachtigen is het werken met tokens. Een van tevoren afgesproken aantal tokens geeft recht op bijvoorbeeld een leuke attentie of activiteit. Ben de Geus Maart 2012

Voorbeelden van “aanleerprogramma’s Mondelinge instructie Modeling of voordoen van gedrag Samen doen Het stap-voor-stap programma - Fading - Chaining - forward chaining - backward chaining Opdracht: Hoe zou je het volgende aanpakken. Kees kan zelfstandig zijn jas uittrekken en ophangen. Kees begrijpt wat je zegt. Ben de Geus Maart 2012

Samenvatting Operant conditionneren Aanpak via de S (stimulus) Aanpak via de C S wegnemen Nieuwe s invoeren Niet strafprocedure - extinctie - bekrachtiging tegengesteld gedrag - negatieve oefening - satiatie Strafprocedure - time-out - gedragskosten - overcorrectie - aversieve stimuli Ben de Geus Maart 2012

Adaptatie model Calista Roy Ben de Geus Maart 2012

Adaptatie model Calista Roy Ben de Geus Maart 2012

Adaptatie en gezondheid Adaptatie Met adaptatie of aanpassing wordt de Mogelijkheid van mensen bedoeld om flexibel te kunnen reageren op een veranderende omgeving. Gezondheid Gezondheid is een staat van menselijk functioneren waarbij de persoon zich steeds aanpast aan veranderingen door middel van adaptieve responsen die de integriteit van de persoon bevorderen Ben de Geus Maart 2012

Uitgangspunten Holistische mensvisie Voortdurende wisselwerking met veranderde omgeving en streeft naar evenwicht (adaptatie) Voor aanpassing gebuikt de mens zowel aangeboren als verworven mechanismen De aanpassing van de persoon wordt bepaald door de gecombineerde invloed van 3 categorieën stimuli, zijnde centrale- rand of residu stimuli De mens bestaat uit 4 modi waarbinnen aanpassing met de stimuli kan plaatsvinden - fysiologische behoeften - zijn zelfbeeld - zijn rolfunctioneren - zijn relaties van onderlinge afhankelijkheid Ben de Geus Maart 2012

Uitleg stimuli 1.Centrale stimuli Vormen in wezen de primaire of causale invloed die maakt dat een persoon direct moet reageren. Bijvoorbeeld ziekte, stress, angst, 2.Rand stimuli Dit zijn stimuli die optreden als achtergrond of begeleidend verschijnsel van nieuwe centrale stimuli 3.Residu stimuli Zijn vroegere ervaringen van de persoon en de effecten die deze hebben op zijn verdere leven. Ben de Geus Maart 2012

Mechanismen voor aanpassing De regulator De regulator omvat het autonome zenuwstelsel en het hormonale regelsysteem. (spijsvertering, ademhaling, hart, bloedsuiker) Cognator De cognator omvat de andere aanpassingssytemen. Te denken valt aan het (on-) bewuste en aangeleerde processen. (Denken, keuzes maken etc.) Beiden zijn onderling verbonden en beïnvloeden elkaar Ben de Geus Maart 2012

Ben de Geus Maart 2012

Ben de Geus Maart 2012