Externe veiligheidsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Ruimte voor risico’s Overwegingen bij vrijwillige risicoacceptatie door burgers in het nieuwe omgevingsrecht dr. Rik Peeters NSOB.
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Wie gaat daar eigenlijk over?
RE 7 Non Life & Health Les 1.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
solidariteit en moreel wangedrag
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Risicokaart Antwerpen: 8 oktober 2009 Monique van Spijker
Overstromingsrisico’s
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Risicocommunicatie nVWA Dilemma’s in risicocommunicatie bij rampen
Risico’s en gevaren van techniek
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Bost Adviesgroep BV Waddinxveen1 Bost Adviesgroep BV Postbus AH Waddinxveen Bezoekadres: Noordkade 64 (geb. A) 2741 EZ Waddinxveen (t)
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
Brieven risiconormering buis Samenvatting van: Brief Alders aan Minister VROM Brief Minnister VROM aan Tweede Kamer Reactie Gasunie Simone van Dijk, Merle.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Introductie OHSAS
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
procedures Duo werkplannen Viag 2010
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Preventie van Ongevallen
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
Seveso III /BRZO 2015.
Externe Veiligheid en Windturbines
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
gespreksvaardigheden
Technische toelichting ontwerp - structuurvisie windenergie Adviescommissie Fysiek 17 november 2015 Woensdag 21 oktober.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Thema-avond Chemours en DuPont
Waterveiligheid.
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
RISICOANALYSE Documentatie
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Een veilige leefomgeving?
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Transcript van de presentatie:

Externe veiligheidsbeleid In Nederland en Europa

Risico’s waartegen we regels maken Klein Groot Verkeerongelukken Vallen Roken Skieen ... Hongersnood Epidemieën Aardbevingen Overstromingen .. Gevolgen Kansen Bijensteek Bliksem .. Explosies Gaswolken Vallende vliegtuigen Overstromingen

Mortaliteit Roken 5*10-3 Verkeer (1999) 8*10-5 Bliksem 5*10-7 Bijensteek 2*10-7 Dijkdoorbraak 1*10-7 Schiphol 2*10-8 Chemie 6*10-9

De Delftsche Donderslagh 12 oktober 1654

Leiden 1807

1810: Napoleon: Drie zone model Niet in de woonbebouwing toegelaten; bevoegd gezag bepaalt plaats; In de woonbebouwing toegelaten, wanneer aangetoond is dat er geen gevaar is; In de woonbebouwing toegelaten. Nota nemen van de bezwaren van de omwonden

Opnieuw ongevallen 1974 Flixborough 28/0* 1975 Beek 14/0 1976 Seveso 0/0 1978 Los Alphaques 1/216 * doden, binnen/buiten de poort

Creshent City (1970)

Feyzin (1979)

Flixborough

DSM

Bhopal (1984)

Cindu 1992

1992

Eerste externe veiligheidsbeleid LPG stations (1978) interimstandpunt hoofdinspecteur Zonering DSM 500 m zone (voorstel) te onderbouwen met risico analyse (maar dat konden we toen helemaal nog niet) Alleen brandbaar toxische gaswolken komen niet vrij

LPG Beleid 10M ton of LPG door Rotterdam Groei in import, overslag, opslag en transport Groei LPG gebruik in auto’s Noodzaak geharmoniseerd landelijk beleid.

Interimstandpunt Hoofdinspecteur

1979: Minister president van Agt Minister van Milieu coördineert gevaarlijke stoffen (maar niet het transport???) Er komt een afdeling externe veiligheid Er komt een wet externe veiligheid (later kaderwet, nota, AmvB….)

De Folder

1986: Omgaan met Risico’s: Normeren op risico

Enschede 2000

2001: Minister president Kok Minister van Milieu coördineert gevaarlijke stoffen Maar zonder de onvervreemdbare verantwoordelijkheden van de andere ministers aan te tasten (en dus geen transport?) geen luchtverkeer Er komt een projectdirectie externe veiligheid bij VROM en een Centrum voor Externe Veiligheid bij het RIVM Er komt een AmvB externe veiligheid

De Folder

Verplichtingen Een bedrijf valt onder het BRZO als het de lage grenswaarde overschrijdt Dan moet het een Preventiebeleid Zware Ongevallen hebben neergelegd in een veiligheidsbeheerssysteem. Onderdeel van Als het bedrijf ook de hoge drempelwaarde overschrijdt is een veiligheidsrapport verplicht waarin voor delen van de installatie en kwantitatieve risico analyse dient te worden gegeven.

Nederland Wet Milieubeheer Arbeidsomstandighedenwet Wet Rampen en Zware Ongevallen Brandweerwet

Belgie Wet instemming met het samenwerkingsakkoord van 21 juni 1999 tussen e Federale Staten, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de beheersing van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken. Verplichtingen dezelfde als in Nederland

United Kingdom Health and Safety at Work Act (HASAWA, 1974) The Control of Major Hazards Regulation (COMAH, 1984 resp 1999) Zelfde verplichtingen als in Nederland Beoordeling door HSE Technische eisen aan de installatie ongeacht het risico Meestal strenger dan in Nederland HSE is een executive: dwz dat ze maatregelen kunnen afdwingen.

Bondsrepubliek Duitsland Bundes Immissionsschutzgesetz Störfall Verordnung (laatste versie 3/5/2000) Verplichtingen gaan verder dan in Nederland Informatie ten behoeve van de rampenbestrijding Veel meer detail ten aanzien van aard en locatie van gevaarlijke stoffen Eisen ten aanzien van de omgang met de omgeving Gedetailleerde “richtlinien” (die overigens meestal gericht zijn op het voorkomen van de vorige ramp)

Frankrijk Décret no. 99-1220 du 28 decembre 1999 modifiant le décret de nomenclature no. 53578 du 20 mai 1953 modifié pris dan la cadre de la loi no. 76-663 du 19 juillet 1976 sur les installations classes. Décret no. 2000-258 du 20 mars 2000 modifiant le décret no 77-1133 du 21 septembre 1977 portant applicataion de la loi sur les installations classes. Circulair du 0 mai 2000 relative à la prévention des accidents majeurs impliquant des substances ou des préparations dangereuse présentes dans certaines catégories d’installations classes pour la protection de l’environment soumises autorisations.

Frankrijk verplichtingen Veiligheidsafstanden zijn gebaseerd op De 1% letaliteitsgrens De afstand voor irreversibele effecten Veiligheidsrapport is net als in Nederland een combinatie van externe en interne veiligheid De nadruk ligt echter meer op maatregelen die zijn genomen om ongevallen te voorkomen Werkwijze is verder conform “paarse boek”

Ruimtelijke ordening Land Generieke veiligheids-afstanden Effectgericht beleid Risicogericht beleid Criteria voor ruimtelijke ordening Regelingen in ontwikkeling Nederland X Belgie X (Wallonie) X (Vlaanderen) Frankrijk Duitsland Verenigd Koninkrijk x

Wat maakt het oordeel negatiever Gevolgen en kansen rampzaligheid onvrijwilligheid onbillijkheid (veronderstelde) onbeheersbaarheid van optreden of gevolgen (mate van persoonlijke invloed) gebrek aan vertrouwen in of openheid van verantwoordelijke instanties onvertrouwde, nieuwe technologie verborgen, uitgestelde en onomkeerbare schade onhelderheid over maatschappelijke voordelen van risicodragende activiteit mogelijkheid tot identificatie met slachtoffers schadelijke intentie veroorzakers

Vreselijk Niet vreselijk antibiotica cafeine Stuwdammen alcohol onbekend risico DNA Magnetron DES “pil” Radioactief afval X-ray kerncentrales antibiotica pesticiden cafeine DDT Niet angstwekkend angstwekkend roken Stuwdammen alcohol fietsen vuurwerk Auto-ongevallen Bekend risico

Risicomaten Individueel risico Groepsrisico Verwachtingswaarde Kans per jaar dat een persoon die zich permanent op dezelfde plaats bevindt overlijdt.. Groepsrisico Kans per jaar dat er een ongeval gebeurt met tenminste een bepaald aantal slachtoffers. Verwachtingswaarde Gemiddelde aantal doden per jaar.

Individueel risico 10-8 10-7 10-6

Verwachtingswaarde (PLL) Groepsrisico 10-3 10-4 10-5 Frequentie (F) Verwachtingswaarde (PLL) 10-6 10-7 10-8 1 10 100 1000 Aantal slachtoffers (N)

Basis IR Dijken: kans op verdrinken is 10-6 Verkeer: kans op dood is minimaal 10-4

Individueel risico Onaanvaardbaar 10-5 Aanvaardbaar wanneer nieuw 10-6 ALARA Toenemend risico

Basis Groepsrisico Ankerpunt 10 doden bij 10-5 uit LPG stations Helling steiler dan -1 (want risk avers) Er circuleren waarden tussen -1 en -2 Okrent: -1.2 Turkenburg -1.5 Hubert -2 Alleen hele exponent in de Kamer te verkopen.

Normennota Groningen

Groepsrisicocriteria Installaties Nederland 10-3 ALARA Orienterende waarde 10-4 Transport 10-5 Frequentie F 10-6 10-7 10-8 1 10 100 1000 Aantal doden N

Risicocriteria Vlaanderen 1 10 100 1000 10-8 10-7 10-6 10-5 10-4 10-3 Aantal doden N Frequentie F 10-8 10-7 10-6 10-5 10-4 10-3 Kwetsbare bestemmingen Buiten de inrichting Buiten industriezone

Risicocriteria Wallonie Is de gebeurtenis fysiek onmogelijk? Blijft het effect buiten de woonomgeving? Kan de bevolking op tijd weg komen Is de kans klein genoeg zodat het en ongeloofwaardig incident genoemd kan worden. Maar wat dat dan is is ter beoordeling van het bevoegd gezag

Risicocriteria UK Groepsrisico: via de scaled risk integral 10-8 10-7 10-6 10-5 10-4 10-3 Grote concentraties mensen bevolking Groepsrisico: via de scaled risk integral komt neer op N-kwadraat regel

Risicocriteria Duitsland In principe geen risico voor de bevolking ex grondwet. Geen ruimte voor kansen discussie Effect benadering Wat het “grootst denkbare ongeval” kan zijn verschilt per geval want ter beoordeling aan het bevoegd gezag. Namelijk of het maximale ongeval in het VR goed is beschreven.

Risicocriteria Frankrijk Effectbenadering Echter scenario’s die moeten worden gebruikt voor het berekenen van het maximale effect zijn voorgeschreven Daarmee zijn frequenties begraven in de regelgeving In de praktijk is een en ander onderhandelbaar

Nederland vs de rest van de EU Nederlandse systeem is ingewikkelder Maar ruimtelijk gezien kan er (veel) meer In Nederland nemen we dus meer risico

Interne vs externe veiligheid Kwantitatief beleid tav arbeidsrisico’s nu in ontwikkeling Onderscheid tussen “eigen” activiteiten, activiteiten van anderen binnen de tent en externen. Maar er Zijn nog meer “niet externen” Passagiers Wachtenden Uitzwaaiers

Rampenpotentieel Dijkring 1 Rangeren in de binnenstad Luchtvaart praten we liever niet over

Dijkring 1

Oplossing IJsselmonde Nederleggen tijdens transport mag altijd en overal Doorgaande sporen tellen niet mee

Mentaliteitsverandering Wie bevoegd is, is verantwoordelijk Niet verschuilen achter een (alomvattend) collectief Beslis alleen met kennis van zaken Je hoeft er geen verstand van te hebben als je het maar kunt managen Aanvaard risico’s expliciet Vliegveld Maastricht: Er is gen beleid re groepsrisico dus is er geen groepsrisico (en willen we het niet weten als het er wel is ook, minister VenW) Zie af van spitsvondigheden Als het maar binnen de wet is doet het er niet toe dat het en idioot plan is Betaal de schade En laat de belastingbetaler er niet voor opdraaien Neem je verantwoordelijkheid Afrekenen is onderdeel van het rouwproces