Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

-van controle naar loslaten-
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Open normen in wetgeving
Ernstig Incident Ernstig Incident tijdens het vervangen van een HD afsluitercombinatie aan de dr. Kortmanweg in Venray.
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
De vertaling van model naar praktijk
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Handhaving van de EU-GHS verordening
Echte monitoring Waarom? Goede prioriteiten stellen,
Marktonderzoek als proces
Risico’s en gevaren van techniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
DE IGZ, ANDERE RIJKSINSPECTIES EN EEN FRONTOFFICE ‘SAMENWERKENDE RIJKSINSPECTIES’:
Structurele aanpak risicobeheersing
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Veiligheidscommissie
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Marktonderzoek als proces
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
14 oktober 2003 (Safety Assessement of Foreign Aircraft) Steekproef methodiek SAFA Ernst van Duffelen SAFA Nationaal Coördinator CAA-NL.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Introductie OHSAS
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Risicomanagement in projecten
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
16 september 2003 Risico-analyse IVW/DL & Inspectieprogramma Luchtvaart Paul Terpstra Projectleider Risico-Analyse IVW/DL Cluster O&P.
Beleid met betrekking tot roken
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Probleem- en risico analyse handhaving
Visie & Strategie.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
6 stappen in Risico management
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Financiële rechtmatigheid
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Van beleid tot regelgeving
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Veranderopgave handhaving
Milieu wet en regelgeving
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Transcript van de presentatie:

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Masterclass Risicoanalyse IVW Alex de Roos (Specialist Risicoanalyse RWS Bouwdienst) 9 september 2003

Drie delen Externe veiligheid vs. toezicht Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Drie delen 9 september 2003 Externe veiligheid vs. toezicht Case-studie: vervoer gevaarlijke stoffen (RISMAN methode) Tafel van Elf (Case-studie: Arbeidstijdenbesluit Vervoer)

Externe veiligheid vs. toezicht Deel 1 Externe veiligheid vs. toezicht Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Wetten en regels 9 september 2003 Wet- en regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: Nationale bepalingen: Routering, tunnelverbod Internationale overeenkomsten en verdragen: Documentatie, classificatie, verpakkings-voorschriften, kenmerking en etikettering, stuwage en segregatie, constructie-eisen

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Naleving en toezicht 9 september 2003 Vanuit het standpunt dat toezicht en handhaving bijdragen aan een betere naleving van de voorschriften en Vanuit het standpunt dat naleving van de voorschriften bijdraagt aan een kleinere kans op (negatieve effecten van) ongevallen, Mag geconcludeerd worden dat toezicht en handhaving bijdragen aan externe veiligheid?

Externe veiligheid en normen (1) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Externe veiligheid en normen (1) 9 september 2003 Plaatsgebonden risico: Maat voor de veiligheid van omwonenden van een risicovolle activiteit Presentatie: een verzameling van isorisicontouren Norm: 10-6 jaar-1 km-1 10-6 10-5 10-5

Externe veiligheid en normen (2) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Externe veiligheid en normen (2) 9 september 2003 Groepsrisico: Maat voor de ernst van ongevallen met grote aantallen slachtoffers Presentatie: Fn-curve (CCFD-diagram) Norm: rode lijn is richtwaarde F 10-4 10-5 10-6 10-7 10-8 10 100 1000 N

Naleving en externe veiligheid Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Naleving en externe veiligheid 9 september 2003 10-6 norm Tankauto voldoet WEL aan de voorschriften 10-6 norm Tankauto voldoet NIET aan de voorschriften

Bepaling iso-risicocontouren Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Bepaling iso-risicocontouren 9 september 2003 Een belangrijk element in het bepalen van de iso-risicontouren zijn de ongevalsstatistieken. De ongevalsfrequenties (zoals de kans op het kantelen van een tankauto en de kans op uitstroming van de inhoud) zijn veelal bekend (bron AVV); Echter de oorzaken van ongevallen onvoldoende.

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Dus… 9 september 2003 We weten niet in hoeverre naleving en toezicht op naleving de kans op ongevallen beïnvloeden; dus aan het wel of niet kantelen van een tankauto en het wel of niet uitstromen van de inhoud. Met andere woorden: we weten niet in hoeverre toezicht op naleving van de voorschriften bijdraagt aan externe veiligheid. Er dient dus op enigerlei wijze inzicht te worden verkregen in hoeverre het niet naleven van voorschriften KAN leiden tot een ongeval.

Case-studie: Vervoer gevaarlijke stoffen (RISMAN methode) Deel 2 Case-studie: Vervoer gevaarlijke stoffen (RISMAN methode) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Missie IVW 9 september 2003 De Inspectie Verkeer en Waterstaat bewaakt en bevordert een veilig en duurzaam gebruik van lucht, water en land voor transport van personen en goederen, en bericht over de resultaten van het werk in de openbaarheid.

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Visie IVW 9 september 2003 Een veilig, leefbaar, bereikbaar Nederland met zo weinig mogelijk ongelukken, incidenten, milieuvervuiling en overlast, met voldoende mogelijkheden voor economische expansie, met ondernemers en burgers die zich daar eveneens verantwoordelijk voor voelen, in een goed geordende markt.

Aanleiding RISMAN vraag Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Aanleiding RISMAN vraag 9 september 2003 IVW Divisie Vervoer wil met behulp van risicoanalyse: Inspectieprogramma beter ontwerpen en doelmatiger inrichten; Beter in staat zijn politieke verantwoording af te leggen; Capaciteitsinzet minder afhankelijk laten zijn van incidenten (politieke waan van de dag), m.a.w. een robuuster inspectieprogramma.

vaststellen doel (OTG) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen De RISMAN methode 9 september 2003 vaststellen doel (OTG) in kaart brengen risico’s vaststellen belangrijkste risico’s in kaart brengen beheersmaatregelen

Het RISMAN proces Uitvoeren risicoanalyse Actualiseren risicoanalyse Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Het RISMAN proces 9 september 2003 Uitvoeren risicoanalyse Actualiseren risicoanalyse Evalueren beheersmaatregelen Kiezen beheersmaatregelen Uitvoeren beheersmaatregelen

Invulling van het proces Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Invulling van het proces 9 september 2003 Vaststellen doel en normering De risicoanalyse: in kaart brengen risico’s analyseren risico’s beoordelen prioriteiten Evaluatie Vaststellen inspectieprogramma Uitvoeren inspectieprogramma

vaststellen doel (OTG) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Aanpak RISMAN analyse 9 september 2003 Een viertal sessies met inspecteurs en beleidsmedewerkers: Definiëren ongewenst topgebeurtenis (OTG); Opstellen foutenboom Vertalen naar risicomatrix Semi-kwantificeren risico’s Inventariseren van waarneembare invloedsfactoren Benoemen handhavingsmaatregelen vaststellen doel (OTG) in kaart brengen risico’s vaststellen belangrijkste risico’s in kaart brengen beheersmaatregelen

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Defenitieprobleem 9 september 2003 De volgende omschrijvingen zijn letterlijk uit de toelichting van het document “Melding Wegvervoer artikel 47 en 48 WVGS” Onder een incident wordt zowel een ongeval als een voorval verstaan. Van een ongeval is sprake wanneer er door toedoen van gevaarlijke stoffen omvangrijke materiële schade ontstaat of hinder wordt veroorzaakt voor de omgeving, of wanneer personen (fataal) letsel oplopen. Het karakter van een ongeval betreft groot en acuut gevaar. Het karakter van voorvallen is, dat het gevaar dat ze veroorzaken niet daadwerkelijk hoeft te leiden tot materiële schade, of hinder voor mens, dier of omgeving. Een voorval leidt tot een korte onderbreking van de normale bedrijfsvoering en het verder als normaal vervolgen van de weg.

Ongewenste topgebeurtenis (OTG) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Ongewenste topgebeurtenis (OTG) 9 september 2003 Een incident of ongeval* bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg waarbij de oorzaak ligt in de niet naleving van de wet- en regelgeving** of waarvan de gevolgen groter zijn dan wanneer wel aan wet- en regelgeving zou zijn voldaan. * Het door toedoen van gevaarlijke stoffen ontstaan van omvangrijke materiële schade en / of ontstaan van hinder voor de omgeving en / of oplopen van (fataal) letsel door personen. ** Wet- en regelgeving: Alleen WVGS, ATW, WVW (i.r.t. gevaarlijke stoffen) N.B. Uitgangspunt: Inhoud wet- en regelgeving staat niet ter discussie!!!

Foutenboom (1) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Foutenboom (2) OTG of overdrachtskans overdrachtskans overtreding Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Foutenboom (2) 9 september 2003 OTG Ongeval a.g.v. overtreding wet- en regelgeving of Gevolgen groter a.g.v. overtreding wet- en regelgeving overdrachtskans overdrachtskans overtreding overtreding optreedkans optreedkans

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Optreedkans 9 september 2003 De kans van optreden van de betreffende overtreding. Het betreft hier de kansen behorende bij de onderste ‘basisgebeurtenissen’ van de foutenboom. U voert, volkomen willekeurig, 100 inspecties uit. Hoeveel keer zult u de betreffende overtreding aantreffen?

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Overdrachtskans 9 september 2003 De kans dat een bepaalde overtreding ook daadwerkelijk leidt tot een ongeval. Hierbij moet er vanuit worden gegaan dát de overtreding reeds is opgetreden. Er wordt, onder vergelijkbare omstandigheden, 100 keer dezelfde overtreding gepleegd. Hoeveel procent van deze 100 gevallen zal ook daadwerkelijk tot een ongeval leiden?

Semi-kwantificeren risico’s Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Semi-kwantificeren risico’s 9 september 2003 K: 1=< 5%; 2= 5%-25%; 3=25%-50%; 4= > 50% Oorzaak Oorzaak Oorzaak optreedkans overdrachtskans k1*k2

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Grootste risico’s 9 september 2003 Ongeval als gevolg van het niet voldoen aan wetgeving Menselijke fout; niet (goed) gesloten verpakking: risicogrootte 9 Ongeval waarvan de gevolgen groter zijn omdat niet aan de wetgeving is voldaan. Menselijke fout; niet (goed) gesloten verpakking: risicogrootte 12 Rijdt in weersomstandigheden waarbij hij niet mag rijden: risicogrootte 12 Chauffeur parkeert op verkeerde locatie: risicogrootte 12 Door beschadiging niet (goed) gesloten verpakking: risicogrootte 8+

Invloedsfactoren en beheersmaatregelen Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Invloedsfactoren en beheersmaatregelen 9 september 2003 Oorzaak Invloedsfactoren Beheersmaatregelen

Vervolgstappen Verfijnen Vertalen Verbreden Verheffen Herhalen RA Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Vervolgstappen 9 september 2003 Verfijnen Herhalen RA Vertalen Nieuwe accenten leggen in bestaand inspectieprogramma 2003 Verbreden Toepassen binnen een ander speerpunt of project Verheffen Toepassen binnen een totale afdeling van de divisie

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Conclusies 9 september 2003 Inspectieprogramma past vrijwel 1-op-1 in risicomanagement cyclus OTG blijkt moeilijk te definiëren Eenduidige definities zijn voor risicoanalyse essentieel Foutenbomen werken goed bij inventariseren risico’s Anders bij inspectieprogramma: waarneembare invloedsfactoren nodig voor beheersmaatregelen Hoe kunnen we invulling geven aan dit laatste punt?!

Tafel van Elf (Case-studie: Arbeidstijdenbesluit Vervoer) Deel 3 Tafel van Elf (Case-studie: Arbeidstijdenbesluit Vervoer) Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Tafel van Elf 9 september 2003 (Door-)ontwikkeld door het Expertisecentrum Rechtshandhaving van het Ministerie van Justitie Een methodiek om inzicht te krijgen in het nalevingsgedrag van de doelgroep (een monitor) Een hulpmiddel bij het opzetten van een inspectieprogramma

Drie categorieën, elf dimensies Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Drie categorieën, elf dimensies 9 september 2003 Spontane naleving Kennis, kosten/baten, acceptatie, gezagsgetrouwheid, informele controle Controle dimensies Informele melding, controlekans, detectiekans, selectiviteit Sanctie dimensies Sanctiekans, sanctie-ernst

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Ex ante, ex post 9 september 2003 Ex ante: Vooraf de handhaafbaarheid toetsen van nieuwe wet- en regelgeving (als onderdeel van een handhavingstoets). Ex post: Achteraf het nalevingsgedrag van de doelgroep toetsen ten aanzien van wet- en regelgeving (als toets op eigen handhavingsbeleid)

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Opzet monitor ATB-V 9 september 2003 Bepalen hoofdzonde (in casu dagelijkse rusttijd uit het Arbeidstijdenbesluit Vervoer) Bepalen doelgroep: op wie is de hoofdzonde van toepassing (enquête onder 300 transportbedrijven en 300 chauffeurs op basis van T11) Analyse resultaten T11 Expertmeeting: inschatting naleving door eigen medewerkers op basis van T11 (rol eigen handhavingsmethodiek)

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Kennis 9 september 2003

Kosten/baten van naleven Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Kosten/baten van naleven 9 september 2003

Gezagsgetrouwheid Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Subjectieve controlekans Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Subjectieve controlekans 9 september 2003

Detectiekans Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Sanctiekans 9 september 2003

Sanctie-ernst Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Conclusies (1) Spontane naleving: Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Conclusies (1) 9 september 2003 Spontane naleving: Voorlichting over doel en duidelijkheid van regels Discussie versimpeling compensatieregels Benchmark/beleidseffectmeting

Conclusies (2) Controle dimensies: Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Conclusies (2) 9 september 2003 Controle dimensies: Onderzoek naar mogelijkheden kliklijn; onder de aandacht brengen van klachtenprocedure Selectief controleren op basis van risicoanalyse Verhogen controlekans door gebruik van digitale systemen Alle overtredingen signaleren en kenbaar maken

Conclusies (3) Sanctie dimensies: Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Conclusies (3) 9 september 2003 Sanctie dimensies: Tijdens wegcontroles lik-op-stuk toepassen Mogelijkheden bestuurlijke boete Bestuursrechtelijke handhaving richting transportondernemingen: Last onder dwangsom (Gedeeltelijke en/of tijdelijke) intrekking vergunning Aansprakelijkheid opdrachtgever tot vervoer

Afsluiting Wat moet er gebeuren Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen 9 september 2003

Risicoanalyse vervoer gevaarlijke stoffen Discussie 9 september 2003 Risicoanalyse is een belangrijke, zo niet de belangrijkste pijler in het inspectieprogramma (meten is weten) Niet alleen de ongevalsfrequenties zijn belangrijk, maar nog meer de oorzaken als het gaat om inzicht in externe veiligheid (normen) Zonder goed inzicht in het nalevingsgedrag van de doelgroep worden inspectie-inspanningen, hoe goed ook bedoeld, ondermijnd (wie waarop aanpakken).