Vermelding onderdeel organisatie 1 Wat is het meest informatief in een gebaar? ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Klik op het plaatje om verder te gaan
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Visual Knowledge Building
Kinderwerking Stefania & Yves
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Analyse klantgerichte websites
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
COMPETITIEREGLEMENT  De wedstrijden worden gespeeld op zaterdagmiddag van 13:00 uur – 17:30 uur  Iedereen wordt 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
De rekentoetswijzers 2F en 3F
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Het verslag en het belang ervan
3 januari 2007 VOLUMES EN GENEALOGIE: de volgende generatie.
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Klantgerichte ICT organisatie
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
1 Organisatieverandering ondersteunen door computermodellen Mark Hoogendoorn.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Reclame.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Voorjaar.
Technische universiteit eindhoven 1 1 OO2-project: Beeldbewerking G. de Haan EH9.27.
Hoofdstuk 3 Assenstelsel.
De gezonde school en genotmiddelen
Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen
Welkom welkom.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Visie & Strategie.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  een MIDI track interpreteren, laten zien en afspelen.
1 Workshop: bewustwording loyalty Workshop loyalty, bewustwording en eerste stappen.
Graphic novel: globalisering
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Marketing Coen van Wetering
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
“AOV Advies voorbereidingstool”
Het onderzoeksverslag
DE LEAN STARTUP HOOFDSTUK
Presenteren: Door: Cor, Harro, Herre en Niels.
waarom GAMEN goed voor je is
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Antibioticaresistentie en teamleren
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Kortdurende dynamische psychotherapie
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Basisstof 5: (De interactieve flora) Bladvorm, Bladrand en Nervatuur
Hoofdstuk 28 Distributiesignalen
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Vermelding onderdeel organisatie 1 Wat is het meest informatief in een gebaar? ?

2 Inleiding Ons doel – Automatische Gebaarherkenning Vraagstuk – Hoe gaat herkenning in zijn werk? wat is belangrijk? wat is belangrijk? wat kan genegeerd? wat kan genegeerd? Methode – Perceptie- onderzoek bij gebaarders

3

4 Inzicht in informatieverdeling Welke tijdstippen zijn het meest informatief? Is een geïsoleerd stuk gebaar herkenbaar? Is een geïsoleerd stuk gebaar herkenbaar? Welke stukken geven betere herkenning? Welke stukken geven betere herkenning? Welke kenmerken zijn het meest informatief? Welke kenmerken blijven nuttig in versimpelde vorm? Welke kenmerken blijven nuttig in versimpelde vorm? Twee lijnen van onderzoek: 12

5 Experiment: Informatieve Tijdstippen (rust)(rust)PreparatieRetractieStroke Geeft even goede herkenning als het gehele gebaar Informatief moment Herkenning per deel: preparatie: 66% stroke: 95% retractie: 60% overgang: 93%

6 Experiment: Informatie in Handvorm/Oriëntatie Vraag: Hoeveel helpt het zien van handvorm/oriëntatie de herkenning? Methode: Bied een serie filmpjes aan Bied een serie filmpjes aan Elk filmpje toont meer informatie Elk filmpje toont meer informatie Wanneer verbetert de herkenning? Wanneer verbetert de herkenning?

7 Uitkomst Experiment Oriëntatie weergeven helpt nauwelijks Oriëntatie weergeven helpt nauwelijks Gereduceerde handvorm weergeven geeft grote verbetering Gereduceerde handvorm weergeven geeft grote verbetering Mondbeeld mogelijk belangrijker dan handvorm details voor onderscheid Mondbeeld mogelijk belangrijker dan handvorm details voor onderscheid Handvorm is in gereduceerde vorm al nuttig Herkenning per conditie: C1: 13% C2: 15% C3: 60% C4: 95%

8 Conclusies Experimenten leren dat: Experimenten leren dat: (Begin van) stroke is het meest informatieve deel (Begin van) stroke is het meest informatieve deel Preparatie en retractie bevatten ook informatie Preparatie en retractie bevatten ook informatie Alleen oriëntatie draagt niet bij tot herkenning Alleen oriëntatie draagt niet bij tot herkenning Gereduceerde handvorm verbetert herkenning duidelijk Gereduceerde handvorm verbetert herkenning duidelijk Toepassing: Toepassing: Herkenner richten op stroke alleen Herkenner richten op stroke alleen Neem gereduceerde handvorm op in herkenner Neem gereduceerde handvorm op in herkenner

9 Vragen?