8.12 Veranderingen in de sociale zekerheid en zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Advertisements

Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
WIA Wet Werk en Inkomen naar arbeidvermogen
W I A. W I A Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen W I A Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen.
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
Wetgeving in vogelvlucht
De pensioenregeling van Stichting Pensioenfonds Groothandel Vegro
WGA-Hiaat verzekering KNR
Ontwikkelingen WIA de nieuwe WAO
 (het wordt niet makkelijk…)
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Arbeidsongeschikt. Een risico?
EFFECTEN VAN NIEUWE WAO-STELSEL OP PENSIOENREGELINGEN
Universiteit Maastricht Hervorming van de zorgverzekering Hans Maarse BEOZ Eindhoven, 20 oktober 2005.
7.1: Van de wieg tot het graf
De nieuwe zorgverzekering
15 maart 2005 Ton van den Berge, CBBS Presentatie SchildersVakdag 2005.
verplicht sociaal verzekerd
17.3 t/m 17.5 Sociale zekerheid, herverdeling, sociale verzekeringen en sociale voorzieningen.
Thema: verzorgingsstaat
FourstaR Reïntegratie
Stromen tussen werkloosheid en OCMW. Sanctiebeleid van de RVA “een uitkeringsgerechtigde moet tijdens zijn werkloosheidperiode een aantal verplichtingen.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
Sociale Zekerheid Verzekering en voorziening
Afschaffing ziektekostenbijdrage gepensioneerden
Zorgverzekering.
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
Ambtenaar en recht Utrecht,
Hypotheek en inkomensrisico’s
Programma Modernisering Ziektewet Prikkels voor vangnetters
‘Modernisering Ziektewet’
Wetgeving in vogelvlucht
Participatiewet.
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Modernisering ZW NISZ 27 november2014 P.S. Fluit.
Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal
7.1: Van de wieg tot het graf
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
3.3 Wie zijn zorg is dat? Iedereen in Nederland is verzekerd voor kosten voor gezondheidszorg. Iedere Nederlander is voor de wet verplicht om een zorgverzekering.
Kijken naar wat de klant wel kan!
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
| Zo zit dat met het (ABP)pensioen! Zo zit dat met het (ABP)pensioen!
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
THEMA WERKLOOSHEID Werkloosheidswet / WW WW en TW.
H5: verzorgingsstaat.
Wat betekent sarcoïdose voor werk en inkomen?
Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal
Werk en kanker, re-integratie
1 H8: verzorgingsstaat. 2 § 4: van nachtswakersstaat tot verzorgingsstaat Negentiende eeuw nachtwakersstaat: - orde handhaving - bescherming - voorzieningen.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
WGA Eigenrisicodragerschap. 2 Scope eigenrisico- dragerschap WGA 0-35% AO Categorieën WIA Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten Volledig en.
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
Koopkrachtberekeningen voor 100 huishoudens Nibud 12 november
15-Jul-16 | 1 Financiële organisatie van het Nederlandse zorgsysteem: Welke gezondheidseconomische principes liggen ten grondslag aan het Nederlandse zorgstelsel?
WGA en ARBO VEB congres 23 maart 2017.
De mogelijkheden na de huisartsenopleiding:
Collectieve sector Sociale zekerheid
Financiering van het zorgstelsel
Verzekeren Er zijn in Nederland meerdere mogelijkheden van verzekeren:
Stelsel sociale zekerheid
Financiering van het zorgstelsel
Transcript van de presentatie:

8.12 Veranderingen in de sociale zekerheid en zorg Actuele stand van zaken in aanvulling op het tekstboek

Keuzes overheid binnen de sociale zekerheid Werken wie werken kan! Accent op ‘arbeidsgeschiktheid’ Financiële prikkels voor werkgevers, werknemers en uitvoerders Acceptatieplicht tot werken t.b.v. behoud uitkering

Vergrijzing en ontgroening 2004: 7 miljoen werkenden t.o.v. 4,2 miljoen uitkeringsgerechtigden … er komen twee miljoen AOW-ers bij de komende twintig jaar 2020: schatting 6 miljoen werkenden t.o.v. 6 miljoen uitkeringsgerechtigden

Veranderingen Ziektewet Financiële prikkels voor werkgever om verzuim te verminderen Premiedifferentiatie (1992) Werkgever betaalt 1 jaar loon bij ziekte zelf (1996) (Wet ULBZ) Ziektewet is vangnetvoorziening geworden (1996) 2004: Wet verlenging loonbetalingsverplichting bij ziekte (Wet VLZ doorbetaling 2e jaar)

Voorbeeld ‘afslanken’: maatregelen WAO/ WAZ 1985: vermindering uitkering 80% naar 70% 1987: opheffen verdiscontering werkloosheid 1992: invoering bonus / malus regeling 1993: Wet TBA 1998: Pemba, WAZ en Wajong (wet REA) 2002: Wet verbetering poortwachter 2004: Afschaffing WAZ per 1 augustus 2004 2006: WIA (Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen)

Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) 1e ziektejaar : 100% 2e ziektejaar: 70% WIA-beoordeling door UWV > 50 jaar IOAW < 50 jaar WWB 0 – 35% a.o. IVA > 80% a.o. 35-80% a.o. WGA - LGU Ziek na 1-1-2004 WW WGA-vervolguitk.

WAO-herziening in 2006 WAO wordt WIA – Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen – bestaat uit de regelingen: IVA WGA IVA = Inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten WGA = Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten

Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt (duurzaam is binnen vijf jaar geen herstel meer mogelijk) Ook recht op IVA bij slechts geringe kans op herstel  dan wel jaarlijkse herbeoordeling gedurende 5 jaar IVA uitkering = 70% van het dagloon (laatst verdiende loon) tot 65 jaar Verhoging IVA-uitkering naar 75% van dagloon indien doelstelling (< 25.000 mensen in IVA in 2006) EN dat afspraak van 170% loon over twee ziektejaren wordt nageleefd

Loonverlies < 35% Gedeeltelijk arbeidsongeschikt is iemand met loonverlies > 35% Bij minder loonverlies geldt geen bijzondere regeling (dus reguliere WW en bijstand) Wet Werk en Bijstand voor werklozen < 50 jaar = met vermogenstoets en partnertoets IOAW voor werklozen > 50 jaar = wel partnertoets, geen vermogenstoets

Vermogenstoets Wet Werk en Bijstand Vermogen is waarde in economisch verkeer bij vrije oplevering en is van invloed op hoogte vaststelling uitkering Grensbedragen (2005): € 5.105,- voor een alleenstaande € 10.210,- voor een alleenstaande ouder € 10.210,- voor gehuwden gezamenlijk Grensbedragen eigen woning EUR 43.100 (grenzen kunnen worden aangepast)

Partnertoets (inkomenstoets) bij alle bijstandsregelingen) Alleen bijstandsaanvulling indien totale gezinsinkomen onder sociaal minimum ligt Sociaal minimum is afhankelijk van leefsituatie: Gehuwd of daarmee samengesteld: 100% minimumloon Alleenstaande ouder met kind(eren) onder de 18 jaar – 90% van het minimumloon Alleenstaanden (overig) – 70% van het minimumloon

Regeling WGA bij loonverlies > 35% Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten Eerst een WGA loongerelateerde uitkering (conform duur werkloosheidswet) Hoogte uitkering is 70% van verschil tussen voormalig loon en hetgeen op dat moment met werken wordt verdiend Indien geen werk dan heeft betrokkene altijd nog 70% van laatste loon (tot max. € 43.770) over

Uitkering na WGA loongerelateerde uitkering Afhankelijk van loon in relatie met verdiencapaciteit Nieuw loon < 50% van theor. verdiencapaciteit  vervolguitkering gebaseerd op 70% van minimumloon * arbeidsongeschiktheidspercentage Nieuw loon > 50% van theor. Verdiencapaciteit  loonaanvullingsregeling gebaseerd op 70% van het loonverlies door de arbeidsongeschiktheid Indien totale gezinsinkomen onder sociaal minimum ligt, dan geldt WGA bijstandsaanvulling door UWV (zonder vermogenstoets)

Waarom een nieuw zorgstelsel? Stijging van de zorgkosten mede door vergrijzing / nieuwe technologieën Overheidsmaatregelen kostenbeheersing zijn beperkt Gebudgetteerde zorg leidde tot wachtlijsten Vaste tarieven in zorg worden geleidelijk losgelaten Macht NU bij zorgaanbieder  heeft belang bij hoge verzuimconsumptie Verzekeraars keren slechts uit, hebben nu nog weinig invloed om schade te beperken

Nieuw Zorgstelsel moet doelmatiger en kostenbewuster! Van aanbod naar vraag (vraag van klant staat centraal) Zorginkoop door verzekeraars (afspraken over volume, prestatie en prijs) zorgaanbieders moeten contracten afsluiten met verzekeraars Er ontstaat geleidelijk markt / concurrentiewerking Verzekerden mogen jaarlijks wisselen, dus verzekeraars worden afgerekend op goede prijs / kwaliteit Zorgaanbieders zullen ook goede tarieven moeten hebben, anders gaan verzekeraars naar buurman verderop

Eén basisverzekering voor iedereen gelijk Geen onderscheid tussen particulier en ziekenfonds Basisverzekering is gebaseerd op ziekenfondsdekking van noodzakelijke zorg Iedereen heeft recht op zorg! Verzekeraar bepaalt waar! = Basisverzekering is vervanging van huidige ziekenfonds, de particuliere ziektekostenverzekering en de publiekrechtelijke regelingen voor ambtenaren. Ziekenfondsen worden zorgverzekeraars (mogen 1e 10 jaar geen winstoogmerk hebben). De particuliere verzekering eindigt van rechtswege (voor gedeelte gelijk aan basisdekking).

Basisverzekering Acceptatieplicht voor verzekeraar ongeacht zorgconsumptie gebruik Risicoverevening via het Zorgverzekeringsfonds (leeftijd, geslacht, regio, medicijngebruik, aandoeningen en aard van het inkomen) No claim regeling (< 255 euro) Huisarts, medische zorg voor kinderen en verloskundige hulp vallen buiten no claimregeling Vrijwillig eigen risico (€ 100, € 200, € 300, € 400, € 500)

Concurrentie tussen verzekeraars op prijs en kwaliteit Er ontstaan veel verschillende polisvarianten met verschillende nominale premies: Polis in natura (vergelijkbaar met huidige ziekenfonds) Restitutie polis (vergelijkbaar met particulier ziektekosten) Gecontracteerde zorgpolis (werknemer beperkt zijn keuze tot zorgaanbieders waar verzekeraars gunstige contracten mee heeft afgesloten, daardoor goedkopere polis) Zorg collectief of niet? – Werkgever heeft belang bij goede en SNELLE gezondheidszorg

Premiestructuur nieuw stelsel Nominale premie (verschillend per polisvariant) voor elke volwassene (premie is ca. 1100 tot 1200 euro per jaar). Procentuele inkomensafhankelijk bijdrage (verplicht door werkgever) = 5,96% van loon over max. € 30.800 Kinderen tot 18 jaar betalen geen premie! Compenserende zorgtoeslag via de Belastingdienst

Hervorming van de AWBZ AWBZ terug naar kern – wat is onverzekerbare zorg? (AWBZ gaat over in nieuwe wet op de Maatschappelijke Ondersteuning) Zorg voor gehandicapten Zorg voor zorgbehoevende ouderen Zorg voor (psychiatrische) patiënten die langer dan een jaar in een inrichting verblijven WMO = samenvoeging van de AWBZ, WVG (Wet Voorzieningen Gehandicapten) en de Welzijnswet  gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering

(Nabije) toekomst Cultuuromslag (niet alleen rechten, ook plichten) ‘werken voor uitkering’ ‘passende arbeid voor loon’ financiële prikkels werknemers in eerste ziektejaar Integratie van arbozorg, reïntegratie, zorg- en inkomensverzekeringen Arbeidspools : op brancheniveau, industrieterreinen, tussen toeleveranciers en afnemers, bevriende ondernemers, ondernemerskringen)

De toekomst: Werken wie werken kan