2 STAD LEUVEN Aantal inwoners 96.000 Aantal leerlingen –10.200 basisonderwijs –11.660 secundair onderwijs –35.600 hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Dienst Time Out Projecten
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Werken met de BaSO-fiche
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Brede, Bredere, Breedste School! 8 mei 2015 Gent.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Waarom Multimove in Damme ?
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
voor Rotterdamse kinderen
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
het katholiek basisonderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes % anderstaligen thuis 10% Aantal nationaliteiten 156

3 Ingrijpen op de juiste pijnpunten in de onderwijscyclus van het kind 1.Probleemanalyse van lokale situatie (Stadsmonitor, onderzoek,…) 2.Doelgerichte aanpak uitwerken ism onderwijspartners Secundair ond. Hoger onderwijs Lagere school Peuter/ Kleuterschool Pijnpunt ‘watervalfenomeen’ Lage instroom, doorstroom, uitstroom Taalachterstand Leerachterstand Late inschrijving Taalachterstand BUDDY-PROJECT KLEUTERPARTICIPATIE Gerichte acties naar ouders met niet- ingeschreven kleuters Aanpak Gelijke onderwijskansen in de praktijk Leerling beter wapenen via studiebegeleiding

4 Buddy-Project: De Ruggegraat - Ruimte - Coaching - Goodwill - Onderzoek - Know-how - Heroriëntatie - Brugfunctie - Know-how - CLB? - Aanvaarding - Openheid - Opvolging REGIE Lokaal kunnen projecten slechts impact hebben mits integrale en gecoördineerde aanpak

Projecten flankerend onderwijsbeleid THUIS OP SCHOOL THUIS OP SCHOOL

6 Naschoolse studiebegeleiding voor meer kansen in het onderwijs Buddy-Project Gelijke onderwijskansen in de praktijk: Buddy-Project

7 Buddy-Project: Doelstellingen Doorstroming naar en slaagkansen in het hoger onderwijs verbeteren voor kansarme leerlingen Watervalsysteem in S.O. doorbreken Toekomstige leerkrachten vormen in het omgaan met diversiteit

8 Buddy-Project: Win-Win Leerlingen krijgen gratis begeleiding op maat die hun kansen in het onderwijs vergroot Scholen beschikken zo over extra mankracht om die leerlingen een duw in de rug te geven Studenten –Praktijkervaring rond diversiteit = voorbereid op realiteit van toekomst –Toegevoegde waarde CV –Verrijkende levenservaring!

9 Buddy-Project: Doelgroep  Leerlingen 1e graad BaO en SO  Kansarme omgeving (brede interpretatie) en/of leerachterstand  Mix allochtonen - autochtonen  Max. 3 leerlingen per buddy

10 Gelijke onderwijskansen in de praktijk: Buddy-Project Cijfers ( ) ScholenBuddy’sLeerlingen Basisonderwijs Sec. Ond. 1e graad Totaal

Buddy-Project: Ambities KWANTITEIT Uitbreiding van aantal buddy’s (studenten en vrijwilligers) Uitbreiding naar 2 e graad SO en BaO KWALITEIT Omkadering buddy’s Begeleiding leerlingen Selectie leerlingen

Gelijke onderwijskansen in de praktijk: Buddy-Project Buddy-project zorgt voor domino-effect naar andere steden toe!

13 BUDDY-PROJECT WIL INITIATIEF Organisatie&Ondersteuning Participatie Ouders & Lln Draagkracht Gemotiveerde Buddy’s  Netwerk Onderwijs Leuven  Stapsgewijze benadering  Breed, maar pragmatisch!  Stageformule  Vorming  Train the trainer  Regierol Stad Leuven  Projectcoördinator  Kwaliteitsopvolging  Bereik van moeilijke doelgroep  Leerproces rond participatie en communicatie Uitdagingen: creëren draagkracht, project lanceren en inbedden in BaO en secundair onderwijs Kritische succesfactoren

BREDE SCHOOL LEUVEN Doelstelling Netoverschrijdende samenwerking tussen school en buurt om gezamenlijke leeractiviteiten te organiseren voor kinderen. Stand van zaken 1.Brede School Wilsele 2. Brede School Kessel-Lo 3.Brede School Boven-Lo 4.Brede School in het centrum van Leuven

BREDE SCHOOL LEUVEN Schooljaar ‘08-’09Deelnemende scholen Deelnemende partners Bereikte leerlingen Basisonderwijs

BREDE SCHOOL LEUVEN: Ambities Kwalitatief Werken aan de algemene ontwikkelingskansen Participatiedrempel Brede School volledig wegnemen Lokale noden en behoeften opvullen Grotere betrokkenheid leerkrachten realiseren Stageplaatsen creëren binnen de hogescholen en universiteit Verzamelen van pedagogische knowhow rond Brede School

BREDE SCHOOL LEUVEN: Ambities Kwantitatief: Uitbreiding aantal deelnemende kinderen Uitbreiding aantal Brede Scholen Uitbreiding netwerk binnen de bestaande Brede Scholen

Project ‘THUIS OP SCHOOL’ Algemene doelstellingen Ouders betrekken bij de basisschool om de kansen van kinderen in het onderwijs te verbeteren Doelstellingen 1. Ouders informeren over de werking en structuur van het onderwijs 2. Stimuleren van kansarme ouders tot deelname aan werkgroepen over onderwijs en participatieorganen op school. THUIS OP SCHOOL THUIS OP SCHOOL

Project ‘THUIS OP SCHOOL’ THUIS OP SCHOOL THUIS OP SCHOOL Doelstellingen 3. Vorming en sensibilisering rond kansarmoede/anderstaligheid in de scholen 4. Scholen ondersteunen bij hun communicatie met kansarme/anderstalige ouders

Project ‘ZOMERSCHOOL’ Doelstelling Vergroten van de onderwijskansen van anderstalige kinderen door het aanbieden van gevarieerde taal- en spelactiviteiten. Doelgroep Anderstalige kinderen uit de derde kleuterklas, eerste en tweede leerjaar.

Project ‘ZOMERSCHOOL’ Augustus kinderen van 17 verschillende nationaliteiten namen deel aan de zomerschool basisscholen stuurden hun leerlingen naar de zomerschool

Project ‘BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG’ Wat - de opvang vóór en na de schooluren - kinderen uit het basisonderwijs Problematiek - Geen werkingsmiddelen voor scholen - Zware administratieve last - Continuïteit/ kwaliteit personeel

Project ‘BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG’ Gefaseerde aanpak Fase 1: Onderzoek en voorbereiding Fase 2: Invoeren centrale administratie (binnenring) Fase 3: Overname van personeel door stedelijke vzw Kinderopvang Fase 4: Uitrol in de gehele stad Fase 5: Verankering Brede School

Contact Mohamed Ridouani Tel: 016/ Projectcoördinator Lieve Debrabanter Tel: 016/