Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel. 02-2115612.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT en plaatsbeschrijving
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
De zin en onzin van escrow
Febeliec represents the industrial consumers of electricity and natural gas in Belgium Technisch reglement distributie (E+G) Opmerkingen Febeliec 11/4/2012.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
De strafrechtelijke aspecten van het ‘integratiedecreet’
“Bosatex bodemsanering”; een zorg minder Afspraken convenant door M. Verhees.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Rechtshandelingen van de Unie
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
De Standaard, 21/02/2012 Discrepantie! VB: bioscoop!
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Didier Nachtergaele Autonome Gemeentebedrijven en vastgoedpolitiek Studienamiddag Larcier 8 juni 2006 Didier Nachtergaele.
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
Samenstelling van het onteigeningsdossier met het oog op de machtiging Jeroen Van der Meeren, Adjunct van de directeur,
Energieprestatiecertificaat (EPC) voor publieke gebouwen Vlaams Energieagentschap.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
1 Workshops Samenvatting en conclusies 15 juni 2006.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Bodemregelgeving en risico’s Victor Dries. Opbouw –Preventie –Preventie faalt –Het verleden –Saneringsplicht –Informatie-opbouw –Risico-evaluatie –Ernstige.
Naar één kerkelijk centrum: stand van zaken Er is nog géén besluit genomen! Alle keuzes zijn nog mogelijk! 1.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten Marie VERKAEREN Afdeling Milieupolitie en Bodems Departement Identificatie van verontreinigde.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
Wettelijke verplichtingen inzake milieu en andere vergunningen
Wachtdienstregeling.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Impact van het Bodemdecreet op de autobus- en autocarbedrijven
Over sluiting en sluitingsuren
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Gezonde werknemers in Vervuilde grond Sectoraanpak Grond- Weg- en Waterbouw Leoniek van der Vliet, Programmaleider GWW.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Hfdst 15 strafprocesrecht
Handhavingsprogramma RO
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Winge - Molenbeek Situering – Actoren Knelpunten Winge Algemene aanpak
FAQ Oproep 308 Begeleiding artikel 60. Q&A Kan een OCMW-vereniging als promotor optreden - kan met onderaannemer gewerkt worden en zo ja moet hiervoor.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
De Afkoppeling Stappenplan Timing Wie betaalt wat? Zaken om mee te nemen Dhr. Beeckman.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
HERINRICHTING STAPHORST Voorlichting wenszitting Rob Rijploeg – 3, 6 en 12 juni 2013.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Afkoppelingswerken op perceelsniveau
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Transcript van de presentatie:

Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel

De VVSG verenigt alle gemeenten en OCMW’s en vele intercommunales en politiezones Standpunt : directiecomité 26 juni gebaseerd op eerder standpunt (12 sept. 2005) over saneringsplicht openbaar domein

Info-uitwisseling gemeente – OVAM bodemattest naar gemeente: –niet meer: bij elke wijziging –alleen nog: bij opname in grondeninformatieregister –> OK voor gemeenten maar graag ook nog: nieuwe info over milieukwaliteit (bv. nieuwe onderzoeksresultaten) voortgang bodemsanering up-to-date houden kadastrale info

Info-uitwisseling gemeente – OVAM AMENDEMENTEN art. 5, § 2: " Bij de opname van een grond in het grondeninformatieregister en bij de wijziging van de informatie over de milieukwaliteit of over de voortgang van een bodemsanering, levert de OVAM ambtshalve een bodemattest af …" art. 7, § 2: " De Vlaamse regering stelt, in overleg met de gemeenten, vast welke gegevens op welke manier worden uitgewisseld tussen de gemeentelijke inventaris en het grondeninformatieregister."

Vlarebo-lijst = kolom in Vlarem-lijst inventaris risico-gronden afleiden uit milieuvergunningen-databank Vlarebo-lijst mag niet meer zijn dan selectie uit meest actuele Vlarem-lijst beste manier om dit te garanderen: Vlarebo-code in extra kolom in Vlarem-lijst

Vlarebo-lijst = kolom in Vlarem-lijst AMENDEMENT art. 6: " De Vlaamse regering vermeldt welke inrichtingen risico-inrichtingen zijn in de lijst bedoeld in artikel 3 van het decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning. “

Saneringsplicht Voorstel verstrengt voorwaarden “onschuldig bezit”: geen “onschuldig bezit” mogelijk als verontreiniging ontstond nadat je eigenaar werd (was totnogtoe interpretatietwist) bv. verontreiniging op gemeenteweg : gemeente altijd saneringsplichtig

Wie is hier saneringsplichtig?

Saneringsplicht “onschuldig bezit” pleiten mag niet volledig uitgesloten zijn bij verontreiniging nadat je eigenaar werd redenen om eigenaar saneringsplichtig te maken, gaan niet op bij “eigendom” van publiek toegankelijk openbaar domein

Saneringsplicht AMENDEMENTEN art. 12, § 2 en art. 23, § 2: telkens 2° schrappen: "de bodemverontreiniging is tot stand gekomen voor het tijdstip waarop hij eigenaar van de grond werd.” art. 11, art. 22 en art. 80: telkens aanvullen: "De overheid als eigenaar of beheerder van publiek toegankelijk openbaar domein, wordt voor de toepassing van dit artikel niet geacht de eigenaar of gebruiker van die gronden te zijn."

Waterbodemsanering gelijkaardige / strengere regeling als voor "droge" bodems = geen oplossing (stelt de zaak alleen scherper) saneringsplicht automatisme of beslissing Vlaamse regering? (art. 130) Zullen de waterbeheerders betrokken worden bij de beslissing waar er (prioritair) moet gesaneerd worden?

VMM, Rapport Waterbodemkwaliteit

Waterbodemsanering Saneringsplicht mag geen automatisme zijn Saneringsnoodzaak bekijken –in overleg met de waterbeheerders –ruimen (hydraulisch) en saneren (ecologisch) tegelijk bekijken (op bekken- en deelbekkenniveau) –in het licht van de globale prioriteiten van de overheden in het waterbeleid. bv. eerst wegwerken van lozingspunten (aanleg van rioleringen)

Optreden bij schadegevallen gemeente bevoegd behalve voor gemeentelijke gronden - waarom? absurde toestand: –gemeente bevoegd op autosnelweg –OVAM bevoegd op gemeenteweg –gemeente niet bevoegd tegen eigen huurders eindevaluatie: door saneringsplichtige

Optreden bij schadegevallen AMENDEMENTEN art. 75: “De bevoegde overheid … is: a) de OVAM als het schadegeval gebeurt op: 1° een grond waarop een inrichting gevestigd is die … ingedeeld wordt in klasse 1; 2° een grond waarop een beschrijvend bodemonderzoek of bodemsanering wordt uitgevoerd. b) de betrokken overheid als het schadegeval gebeurt op haar openbaar domein c) in alle andere gevallen de burgemeester van de gemeente waar het schadegeval gebeurt.

Optreden bij schadegevallen AMENDEMENTEN art. 78: " Na de uitvoering van de maatregelen, vermeld in artikel 76, § 2, laat de persoon bedoeld in artikel 80 … een evaluatierapport opstellen waarin de resultaten van deze maatregelen worden opgenomen." art. 80: " De verplichting om … de maatregelen tot behandeling van bodemverontreiniging bij schadegevallen onverwijld uit te voeren, en om het evaluatierapport bedoeld in artikel 78 te laten opstellen, rust op de volgende persoon: …"

Alvast bedankt om hiermee rekening te houden.