Beleidsdomein Onderwijs en Vorming “Van studietoelagen tot spijbelen” Vernieuwingen in onderwijsland met impact op het lokaal sociaal en flankerend onderwijsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Eerstelijnspsychologische functie Poperinge-Ieper-Diksmuide.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
OVSG, de gemeente maakt school
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Spijbelen en schoolverzuim
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Kostenbeheersing Basisonderwijs Decreet 6 juli 2007: Indeling van kosten in 5 categorieën: 1.Ontwikkelingsdoelen / Eindtermen (OD/ET) 2.Scherpe maximumfactuur.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Gendercrime Aanpak PZ Gent van homofobe en transfobe misdrijven.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Studiekosten in het basisonderwijs
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Algemene Vergadering LOP Oudenaarde Basis 1 februari Overzicht activiteiten sept feb Stand van zaken actie kleuterparticipatie &
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Studiekosten in het basisonderwijs
Cel Armoedebestrijding
Lokaal loket kinderopvang
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Lokaal loket kinderopvang
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming “Van studietoelagen tot spijbelen” Vernieuwingen in onderwijsland met impact op het lokaal sociaal en flankerend onderwijsbeleid Layout Edwin Kindermans

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Van studietoelagen tot spijbelen Welkomstwoord Layout Edwin Kindermans

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Maximumfacturen basisonderwijs Layout Edwin Kindermans Van studietoelagen tot spijbelen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming □ Decreet kostenbeheersing □ Waarom? oGrondwet, internationale verdragen oGelijke kansen Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Twee fasen: □ Kosteloosheid ODET ( ) □ Maximumfacturen ( ) Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Kosteloosheid ODET: -verduidelijkende lijst -extra werkingsmiddelen (45 euro / lln) Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming □ Scherpe maximumfactuur voor verlevendiging □ Maximumfactuur voor meerdaagse uitstappen Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Scherpe maximumfactuur: verlevendiging □ Activiteiten / verplichte materialen nièt ODET □ Ouders bepalen de kostprijs niet □ Kleuteronderwijs: 20 euro per leerjaar □ Lager onderwijs: 60 euro per leerjaar Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Maximumfactuur meerdaagse: □ Kleuteronderwijs: 0 euro □ Lager onderwijs: 360 euro / 6 leerjaren Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming □ Verschraling? Neen! □ Minder kosten voor de ouders meer middelen vanuit de overheid = nieuwe financiering (+ gemiddeld 130 euro per lln) Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Pro memorie: □ ‘Diensten’ (opvang, drankjes,..) = redelijke prijs (bijdrageregeling) □ Kosten voor schooluitrusting □ Link met schooltoelagen Layout Edwin Kindermans Maximumfacturen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Een kansenpas voor het onderwijs Praktijkvoorbeeld maximumfactuur Layout Edwin Kindermans Van studietoelagen tot spijbelen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten en cultuurparticipatie 4.De OK-pas in het onderwijs Layout Edwin Kindermans Een kansenpas voor het onderwijs

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.Kansenpas oPrijsreductie op socio-culturele activiteiten oPreventief en systematisch oToeleiding: niet alleen financiële drempel oKeuzevrijheid 2. Werking oFonds(en) cultuurparticipatie oVerdeelsleutel: gebruikers – aanbieders – OCMW Layout Edwin Kindermans De kansenpas

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) □ Werkgroep Kansen voor Cultuur □ Werking oAanbieders oGebruikers oVerdeelsleutel oToeleiding & informatie

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Schoolkosten en cultuurparticipatie □ Schoolkosten en cultuurparticipatie oNiet-participatie oOnbetaalde schoolrekeningen □ Preventieve maatregelen oVlaamse overheid oLokale overheid □ Stimulans in plaats van vangnet

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De OK-pas in het onderwijs □ Uitbreiding OK-pas naar onderwijs oConvenant oEngagementsverklaring □ Concrete werking oPartners & verdeelsleutel oToeleiding & informatie oAdministratie □ Het LOP als forum voor overleg en evaluatie

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Van studietoelagen tot spijbelen Praktijkvoorbeeld schooltoelagen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Schooltoelagen LOP Gent □ Pilootproject voor LOP Gent (basis en secundair) □ LOP-werkgroep Schooltoelagen □ Actiepunten: oUitbouwen van netwerk oVorming oS-team oSensibilisering

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Schooltoelagen LOP Gent □ Netwerk schooltoelagen o Oproep naar onderwijs en welzijn o grote respons ● 60 verenigingen (OCMW, zelfhulporganisaties, vakbond, …) o basis- en secundaire scholen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Schooltoelagen LOP Gent □ vorming o 4 sessies met gemiddeld 25 deelnemers o ism dienst schooltoelagen in Oost-Vlaanderen o regelgeving – online invullen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Schooltoelagen LOP Gent □ S-team o Vrijwilligers vanuit netwerk o Ondersteunen van scholen/organisaties o Invullen van schooltoelagen.

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Schooltoelagen LOP Gent □ Sensibiliseren o uitdeeldag materiaal o blijvend onder de aandacht brengen ● brugfiguren in Basisonderwijs ● scholen informeren ouders ● aandacht vanuit organisaties ● …

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Van studietoelagen tot spijbelen Een sluitende aanpak voor spijbelen en schoolverzuim

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Inhoud □ Waarom aandacht voor spijbelen? □ Probleem werd opgepikt door het beleid □ Spijbelactieplan □ Lokale aanpak van spijbelen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Waarom aandacht voor spijbelen? □ Spijbelen = belangrijk probleem binnen onderwijs: leerplicht betekent nog niet dat iedereen ook naar school gaat oAbsoluut verzuim oRelatief verzuim □ Leerrecht en gelijke kansen: vooral bij sociaal achtergestelde leerlingen of leerlingen met moeilijkheden op school

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Probleem werd dan ook opgepikt door het beleid □ Huidige regeerakkoord Vlaamse Regering: aandacht voor spijbelproblematiek □ Beleidsnota Vandenbroucke: verdere uitwerking – vraag om globale aanpak □ Evaluatie van de bestaande situatie □ Van daaruit: plan van aanpak = spijbelactieplan

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Spijbelactieplan Rekening houden met volledige context om symptoombestrijdingen te vermijden: oIntegraal beleid nodig: ► Sensibilisering ► Preventie ► Begeleiding ► Sanctionering oSamenwerking met verschillende actoren/sectoren Daarom: 12 acties

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 12 actiepunten 1.Gerichte informatiecampagnes 2.Betere registratie afwezigheden 3.Ondersteunen positief schoolklimaat 4.Duidelijke afspraken school - CLB 5.Leerlingen en ouders betrekken 6.Beleid op maat van doelgroepen 7.Afspraken medische attesten 8.Sterkere samenwerking met welzijn 9.Projecten voor ernstige problemen 10.Streng als het moet 11.Controle door lokale besturen 12.Efficiëntere procedures departement

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Actie 1: Gerichte informatiecampagnes □ Probleem: oGevolgen spijbelen onderschat oBetrokkenen onderschatten hun verantwoordelijkheid □ Actie: gerichte campagnes voor huisartsen, hulpverleners, migrantenorganisaties, ouders van kleuters, … □ Reeds gerealiseerd: oRonde van Vlaanderen voor secretariaten (7/2008) oWebsite omtrent leerplicht (online 11/2007) oBrochure over spijbelen (11/2007) oProefproject Mechelen oPersconferentie Turkse en Marokkaanse media oStudiedagen ism VVSG

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Actie 5: Leerlingen en ouders betrekken □ Probleem: gebrekkig contact met kwetsbare groepen verhoogt spijbelkans Betrokkenheid : het creëren en onderhouden van een band met leerlingen en ouders is essentieel om schooluitval te vermijden. □ Actie: oLOP’s zoeken structurele samenwerking met organisaties allochtonen en kansarmen o200 extra Jo-Jo’s (= meer dan maal 2) oOuderkoepels stimuleren grotere betrokkenheid ouders bij spijbelproblemen □ Reeds gerealiseerd: oIn kaart gebracht welke LOP’s nu reeds samenwerken met organisaties allochtonen en kansarmen. Nagaan hoe deze samenwerking nog kan worden uitgebreid oWijzigingen aan regelgeving schooltoelagen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Actie 11: Controle door lokale besturen □ Probleem: niet alle overheden nemen probleem ernstig □ Actie: oafspraken met steden met grote problemen (incl. Brussel), ook over rol politie en OCMW ogezamenlijke visie met VVSG oprojecten in kader stedelijk onderwijsbeleid ogegevensuitwisseling versterken □ Reeds gerealiseerd: oProjecten lokaal flankerend onderwijsbeleid rond spijbelen oOverleg met Centraal Meldpunt A’pen en ‘t Steunpunt Gent oSamenwerking met VVSG voor informeren lokale besturen en diensten (gemeente, OCMW, lokale politie,…) oSamenwerking met Franse Gemeenschap voor leerplichtcontrole in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Pleidooi voor een lokale spijbelaanpak □ Heeft een aantal voordelen t.o.v. een centrale aanpak: oMen kent de situatie en de achtergrond van de leerling en kan dus beter inspelen op de concrete toestand met een aanpak op maat; oMen kan sneller reageren en dus korter op de bal spelen; oHeel wat steden en gemeenten nemen een steeds grotere rol op in het onderwijsbeleid in hun stad/gemeente (cf. flankerend lokaal onderwijsbeleid). Dit kunnen we enkel aanmoedigen en stimuleren. Het voeren van een spijbelbeleid is hier een onderdeel van.

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Samenwerking op lokaal vlak □ Er zijn heel wat actoren waarmee een lokaal bestuur best kan samenwerken, zoals politie, onderwijsdiensten en de OCMW’s. □ De steden en gemeenten spelen bovendien ook een rol in de leerplichtcontrole. Hierbij kan ook samengewerkt worden met de lokale politie.

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Rol van een OCMW in de spijbelaanpak □ Voornamelijk preventieve rol oAlert zijn voor spijbelen oCliënten wijzen op het belang van naar school gaan oMee stappen in lokale samenwerkingsverbanden rond spijbelen

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Contactgegevens □ Het spijbelteam: Evi Verduyckt, Katrien Bonneux en Evi Neven o02/ □

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Van studietoelagen tot spijbelen Samenwerken rond spijbelproblematiek Een praktijkverhaal

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Ontstaan van samenwerking □ Ministeriële omzendbrief PLP41: aanpak jeugdcriminaliteit met specifieke aandacht voor scholen □ Vast aanspreekpunt voor scholen bij lokale politie

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Samenwerkingsprotocol □ 3 actoren: onderwijs – Parket – politie □ Samenwerken= communicatie tussen de actoren □ Communicatie= het opbouwen van een vertrouwensrelatie tussen actoren □ Vertrouwen= vroegdetectie

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Samenwerkingsprotocol □ Doel: aanpak aanhoudend spijbelgedrag en agressie/delinquent gedrag in en om de scholen □ 01/01/2007 – 31/12/2009, met jaarlijks evaluatiemoment □ Wie?: cel onderwijs van Stad Turnhout, coördinators van CLB’s, directies van scholen, Procureur, Politie, Time-Out, huisartsenkring, LOP

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Samenwerkingsprotocol □ Wat? oSchool vult meldingsformulier in en stuurt dit naar politie en parket oPolitie onderneemt actie oSchool wordt op de hoogte gehouden

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Aanpak door politie □ Nazicht in politionele bestanden □ Contactname met MJ en ouders □ Gesprek indien mogelijk – laatste kans dmv afspraken □ Terugkoppeling aan school □ Volgende spijbelbeurt: proces-verbaal □ >30 halve dagen afw: proces-verbaal □ POS/MOF: proces-verbaal

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Gevolg van pv □ POS: CBJ □ MOF: JRB

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Hiaten in samenwerking □ Decreet rechtspositie van de minderjarige:goedkeuring van de MJ □ Weinig mogelijkheden naar aanpak van spijbelen □ Slechte communicatie tussen scholen en CLB’s □ Geen uniforme werking tussen verschillende PZ en parketten

Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Van studietoelagen tot spijbelen Toespraak minister Vandenbroucke “De tienkamp voor gelijke kansen, ook op lokaal niveau”