Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Onze kernwaarden.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Waarderen van leren Eric Halsberghe
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Workshop ‘Competenties’
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Samenwerking werkveld - HAN
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Project Atilla starten met certifiëring van verworven competenties Infodag Europass - Vrijdag 26 november 2010 Vicky De Roo.
Welkom Luc Hamelinck - Voorzitter Op zoek naar een aantrekkelijke werkgever Vertrekkend van de UITDAGINGEN Wat is onze VISIE? Basis voor een syndicaal.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Duurzame inzetbaarheid
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
#EBJ16.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Transcript van de presentatie:

Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO Workshop 5 EQF en Bologna de Vlaamse Kwalificatiestructuur in perspectief studiedag 10 februari 2012 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO

3 STELLINGEN TER DISCUSSIE 1 HBO5 ten volle hoger onderwijs met alle consequenties 2 Belang algemene en algemeen beroepsgerichte competenties neemt toe 3 EVC’s we staan nog nergens, we kunnen een grote sprong voorwaarts maken

HBO5 behoort duidelijk tot het hoger onderwijs de consequenties hiervan worden best doorgetrokken Zelfde benaderingen inzake de Vlaamse Kwalificatiestructuur Zelfde benaderingen inzake kwaliteitszorg Zelfde mogelijkheden inzake toekenning EVK’s en EVC’s Niet enkel arbeidsmarktgericht – ook mogelijkheden van doorstroming Geen te strakke koppeling tussen beroeps- en onderwijskwalificaties Voldoende flexibiliteit in curricula van HBO5-opleidingen, zelfde vrijheidsgraden als voor bachelors Zelfde procedure erkenning nieuwe opleidingen

Voor het HO zal het belang van algemene en algemeen beroepsgerichte competenties toenemen Specifieke beroepsgerichte competenties blijven van belang voor gereglementeerde beroepen De algemene en algemeen beroepsgerichte competenties worden wel verworven in concrete beroepscontexten – specifieke beroepsgerichte competenties geen doel op zich, maar functioneel voor verwerven andere competenties Specifieke beroepsgerichte competenties zijn minder dominant: naarmate beroepen sneller evolueren naarmate verscheidenheid van profielen/functies binnen een beroep toeneemt naarmate steeds nieuwe beroepen en functies ontstaan

Voor het HO zal het belang van algemene en algemeen beroepsgerichte competenties toenemen De niveau’s (5, 6 en 7) worden vooral bepaald door de algemene en algemeen beroepsgerichte competenties mate van autonomie mate van verantwoordelijkheid diversiteit en complexiteit van contexten Een behaald niveau voor een opleiding betekent niet dat alle verworven competenties op dat niveau behaald zijn in een bachelor opleiding worden ook veel competenties verworven op niveau 5

Voor het HO zal het belang van algemene en algemeen beroepsgerichte competenties toenemen Consequenties van de stelling: Benadering voor HBO5 opleidingen is wellicht te zwaar, te traag, te star en te sterk gefocust op specifieke beroepscompetenties SYNTRA kan veel sneller inspelen op marktevoluties Vindingrijkheid en creativiteit nodig voor aanvullingstrajecten (basis verschil niveau 5 en 6) Verworven competenties minder duidelijk naar werkveld Specifieke competenties afleiden uit diplomasupplement en inhoud eindwerken/projecten/bachelorproeven Formuleren learning outcomes zal probleem niet oplossen Zoeken naar betere omschrijving verworven credits in termen van competenties

EVC’s in hoger onderwijs goed bezig, maar we staan nog nergens als we levenslang leren echt willen bevorderen DOEL: maximaal erkennen en valoriseren van wat mensen reeds kunnen Ook informele en non-formele verworven competenties erkennen en valoriseren Competenties hebben altijd betrekking op een dubbele integratie: integratie van kennis, vaardigheden en attitudes, geïntegreerd in bepaalde context(en) Kunnen we kennis ontkoppelen in functie van erkenning en waardering? Kunnen we competenties erkennen/waarderen die verworven zijn in een andere context?

EVC’s in hoger onderwijs goed bezig, maar we staan nog nergens als we levenslang leren echt willen bevorderen Niet enkel op te lossen met de huidige benaderingen Bekijken in breder tijdsperspectief / in functie van development niet enkel bij start ook in de loop van een opleiding, bij evaluatie rekening houdend met groeipotentieel Toekenning EVK’s en EVC’s sterk binden aan instelling – opleiding voorwaarde kwaliteitsvolle aanpak

EVC’s in hoger onderwijs goed bezig, maar we staan nog nergens als we levenslang leren echt willen bevorderen Aangepaste curricula hoge flexibiliteit snowflaken (personaliseren trajecten) alternatieve trajecten minder lineaire, meer circulaire-spiraalsgewijze trajecten meer gericht op creditaccumulatie mogelijkheden om kennis te ontkoppelen van de rest inherente compensatie door aard opdrachten en aanpak duurzaam leren Samenspel aanbieders – VDAB – werkveld uitbouwen leernetwerken en leerladders uitbouwen gemengde leerroutes

3 STELLINGEN TER DISCUSSIE 1 HBO5 ten volle hoger onderwijs met alle consequenties 2 Belang algemene en algemeen beroepsgerichte competenties neemt toe 3 EVC’s we staan nog nergens, we kunnen een grote sprong voorwaarts maken

15u00 Thematische parallelsessie 2 Workshop 1 > Peter Paul Rubens (2e verdieping) Workshop 2 > Pieter Bruegel (3e verdieping) Workshop 3 > Jan Van Eyck (3e verdieping) Workshop 4 > Antoon Van Dyck (2e verdieping) Workshop 5 > Valerius De Saedeleer (2e verdieping)