Brede school in Berkenbos

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Brede school: Spelen in verbondenheid
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Brede school Kansrijke buurt. Omgevingsananlyse schoolanalyse Moeders max. lager onderwijs 88% Géén lager onderwijs 26,5% Turks/Marokkaanse etn. 95% Thuis.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
vanuit een herstelgerichte visie!
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Schoolopbouwwerk Menen
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Lokaal loket kinderopvang
Kansarmoede in de kleuterschool
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
1.
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Lokaal loket kinderopvang
GOK in BuO Korte geschiedenis
Provinciale Commissie Buitenschoolse Opvang vzw
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Brede school in Berkenbos

Multiculturele school Vrije kleuterschool Pagadder Vrije lagere school Berkenbos

Schoolpopulatie Nederlandstalige en anderstalige (Turkse) kinderen (elk 50 %) Uit de eigen wijk afkomstig Uit andere risicobuurten Hoge score op kansarmoede-indicatoren en op GOK-indicatoren (Moeder geen diploma SO en thuistaal niet Nederlands) Er werd een omgevingsanalyse via het LOP uitgevoerd.

Een wens : een gelijke verhouding autochtone en allochtone leerlingen Het bewaken van het multiculturele karakter van de scholen Kinderen leren elkaar kennen en respecteren Kinderen leren sociaal vaardig en samenlevingsbekwaam maken.

Proeftuin Brede school Berkenbos Doel : Kwaliteitsvolle multiculturele school zijn door een Brede-School-aanpak . Evenwicht bewaken . Netwerk voor autochtone ouders creëren . Samenwerking tussen school, ouders en buurt optimaliseren.

Partners Dienst welzijn en lokale economie (Schoolopbouwwerk, preventiedienst, jeugddienst) Pedagogische begeleidingsdienst OCMW (buitenschoolse kinderopvang) Basiseducatie West-Limburg De hoofdbibliotheek Het CLB Het LOP De Bond Het lokaal Overleg Kinderopvang De academie woord en muziek ‘Bredeschoolkrant ‘ Het geheel van projecten, samenwerkings-verbanden, acties … met externen werd voorgesteld in een krant zodat leerkrachten en externen een overzicht kregen van de vele initiatieven op school

Concrete acties : startfase Werken aan de uitbouw van een netwerk actief zoeken naar partners, een coördinator Het standpunt van verschillende betrokkenen inventariseren om na te gaan wat deze partners ons kunnen bieden en wat wij voor onze partners kunnen betekenen (via een probleemboom). . met leerkrachten van de scholen (oktober 2006) . met de schoolraad (oktober 2006) . met ouders (januari 2007) . met externe partners (januari 2007)

Probleemboom (een klein deel)

Concrete acties : Project ‘Het klikt thuis en op school’ i.s.m. SOW en Basiseducatie Laaggeschoolde/kansarme (anderstalige) ouders komen één voormiddag van 3 uur per week taallessen volgen in de school van hun kind.

Het project ‘Middagslapers op school’ i. s. m Het project ‘Middagslapers op school’ i.s.m. buitenschoolse kinderopvang VZW Stekelbees. Multicultureel koken voor ouders i.s.m. de Bond en de scholen, gegroeid vanuit de ouderwerking. Een interculturele ouderwerkgroep i.s.m. SOW om te werken rond het project ‘Schrijven is … dromen !’ en ‘Het kinderfeest !’.

Schooladoptieproject ‘Doe eens normaal’ i. s. m Schooladoptieproject ‘Doe eens normaal’ i.s.m. de politie en de dienst preventie van de gemeente.

Acties om de school te promoten . Werken aan een sprekende folder, een fotoboek, de algemene zichtbaarheid van de school, …

Problemen die we ervaren ! Laattijdige info over de organisatie van het project (inhoudelijke steun, financiering, ondersteuning, …) Het vinden van een coördinator (iemand die het project inhoudelijk meedraagt en ontwikkelt, meedenkt, mee richting geeft, ervaring meedeelt aan de school,, …) GOK-decreet

GOK-decreet : moeilijkheden !!!! 28 juni 2002 : bewaken van multi-culturele grens 50 % door toepassing van de doorverwijzingsregel Door decreetwijziging 7 juli 2005 : werken met voorrangsperiode Voor onze school : knelpunt, grenzen, onzekerheid …

De vraag Creëert deze situatie gelijke onderwijskansen voor iedereen ? Hoe kunnen wij met mogelijke gevolgen van de nieuwe regelgeving voor onze school omgaan ? Hoe kunnen wij in de gegeven omstandigheden zo goed mogelijk de onderwijskansen van het kind beschermen ?