Opleiding voor schoolsecretariaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Verandering Schooltijden
VERLOFSTELSELS in het onderwijs situatie 21maart 2013
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
Opleiding voor schoolsecretariaten
Personeel ten laste van het werkingsbudget
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten 2009 – 2010 Cumulatie
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor CLB-secretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Globale puntenenveloppe
Omkadering BuSO /02/2017 WELKOM.
Het ondersteunend personeel
Globale puntenenveloppe
Cursus voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
cursus schoolsecretariaten omkadering BuSO
Globale puntenenveloppe
Cursus voor schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

Opleiding voor schoolsecretariaten 2011 - 2012 WELKOM Opleiding voor schoolsecretariaten 2011 - 2012

Overzicht programma Inleiding Contact Personeelsformatie buitengewoon basisonderwijs Invullen van de BKL-formulieren Geïntegreerd onderwijs (GON) Inclusief Onderwijs (ION)

1. Inleiding 198 scholen voor buitengewoon basisonderwijs - Vrij: 127 scholen - Officeel: 35 scholen - GO!: 36 scholen GO! internaten (16 MPIGO’s) semi-internaten (10) opvangcentra (4)

1. Inleiding 8 types: type 1: kinderen met een licht mentale handicap; type 2: kinderen met een matige of ernstige mentale handicap; type 3: kinderen met ernstige emotionele -of gedragsproblemen; type 4: kinderen met een fysieke handicap; type 5: kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis of op medische gronden verblijven in een preventorium; type 6: kinderen met een visuele handicap; type 7: kinderen met een auditieve handicap; type 8: kinderen met ernstige leerstoornissen

2. Contact Schoolbeheerteam buitengewoon basisonderwijs Groepschef: Christel Bens 02 553 93 24 Uw dossierbeheerder: http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs/agodi/adressen_contactpersonen/ZoekDossierbeheerder.asp?search=&hsrtondnr=1&hdossbeh=1&hws=0

3. Personeelsformatie buitengewoon basisonderwijs Regelgeving: Omzendbrieven: BaO/2005/10 – Personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs NO/2006/02 – Afwijkingslestijden- en uren BaO/97/5 – Onderwijs aan huis

3. Personeelsformatie buitengewoon basisonderwijs WetWijs: http://www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/ Trefwoorden: - Personeelsformatie - Tijdelijk onderwijs aan huis - Zieke leerlingen - Chronisch zieke kinderen en jongeren

3.1. Algemeen Lestijden Uren Punten bestuurs- en onderwijzend personeel Uren paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel Punten  beleids- en ondersteunend personeel

Teldag/-periode leerlingenaantallen Op de eerste schooldag van februari van het voorafgaand schooljaar Type 5: gemiddelde aanwezigheid gedurende de periode van 12 maanden vóór 1 februari van het voorafgaande schooljaar

Uitzonderingen bij herstructurering op de eerste schooldag van oktober van het lopende schooljaar Type 5: gemiddelde aanwezigheid gedurende de maand september; Nieuwe school: de eerste 30 dagen vanaf de datum openstelling

Welke leerlingen worden geteld? Regelmatige leerlingen: Leeftijdsvoorwaarden Inschrijvingsverslag (attest + protocol) Leerling is slechts ingeschreven in 1 school (behalve type 5) Leerplichtige leerlingen zijn regelmatig aanwezig of er is een begeleidingsdossier

3.2. Directie Ambt van de directeur Onderwijsopdracht: < 20 leerlingen: 14 lestijden 20-39 leerlingen: 8 lestijden Leerlingen GON tellen mee indien er begeleiding is door de BO-school van minstens 10 leerlingen

Ambt van adjunct-directeur Bij scholen waar er een fusie is (behalve type 5) Indien in beide scholen een vastbenoemde directeur

3.3. Lestijdenpakket 3.3.1. Lestijden volgens de schalen 3.3.2. Aanvullende lestijden Er op wijzen dat poah, gon en ion later wordt toegelicht.

3.3.1. Lestijden volgens de schalen Gelijk voor alle netten Lestijden volgens de schalen Berekening: per type, per vestigingsplaats, kleuter en lager samen Aanwendingpercentage van 94,5 % Type 5 heeft een specifiek berekeningsdocument Ook leerlingen Permanent Onderwijs aan Huis tellen mee (POAH)

Berekening Voorbeeld 1: School met 2 vestigingsplaatsen (VP): VP 1: lager: 23 type 1 en 41 type 2 VP 2: lager: 31 type 1 kleuter: 36 type 2 Totaal type 1: 54 -> 167 Totaal type 2: 77 -> + 331 498 lestijden x 94,5% = 470,61 -> 471 lestijden

Voorbeeld 2: School type 5: VP 1: lager: 23,06 type 5 -> 23 leerlingen kleuter: 14,62 type 5 -> 15 leerlingen Totaal type 5: 38 -> 175 x 94,5 % =165,37 -> 165 lestijden  8 lestijden onderwijsopdracht directie en 157 lestijden voor onderwijzend personeel

BLIO en BLOA Deze worden uit het lestijdenpakket genomen BLIO: voor leerlingen die bijzondere individuele hulp nodig hebben Er moet minstens 1 lestijd ingericht worden, er is geen maximum aantal lestijden BLOA: Personeelslid wordt belast met opvoedende taken Kan nooit meer dan BLIO zijn en kan maximum 22 lestijden zijn

Meest gekozen godsdienst, niet-confessionele zedenleer of cultuurbeschouwing = meerderheidscursus Gelijk voor alle netten Worden uit het lestijdenpakket genomen Kan door een leermeester gepresteerd worden of door de klastitularis Voor 1 cursus worden ten minste 2 of maximum 3 lestijden uit het pakket genomen (vrije keuze van de school)

Berekening Type 1 en 8: eerste 49 leerlingen delen door 9 en vanaf de vijftigste leerling delen door 10 Type 2,3,4 en 5: eerste 34 leerlingen delen door 6 en vanaf de vijfendertigste leerling delen door 7 Type 6 en 7: eerste 34 leerlingen delen door 5 en vanaf de vijfendertigste leerling delen door 6 De som van de uitkomsten Nadien steeds afronden naar beneden

Voorbeeld 1 Leerlingenaantallen: Type 1: 87 ISL (Islamitische godsdienst) Meerderheidscursus voor Type 1: ISL = 87 lln Berekening: 49 delen door 9  5,44444444444 38 delen door 10  + 3,8 ________ = 9,24444444444  9 cursussen

Voorbeeld 2 Leerlingenaantallen: Type 1: 87 KGD (Katholieke godsdienst) 75 NCZ (Niet-Confessionele Zedenleer) Type 2: 32 KGD 45 NCZ Meerderheidscursus voor: Type 1: KGD = 87 lln Type 2: NCZ = 45 lln

Voorbeeld 2 (vervolg) Berekening: Type 1 49 delen door 9  5,44444444444 38 delen door 10  3,8 Type 2 34 delen door 6  5,66666666666 11 delen door 7  +1,57142857142 16,48253968252  16 cursussen

3.3.2. Aanvullende lestijden Minder gevolgde cursussen in erkende godsdiensten of niet-confessionele zedenleer (NCZ) = minderheidscursussen Permanent onderwijs aan huis (POAH) Geïntegreerd onderwijs (GON) Inclusief onderwijs (ION) Rand en taal (R&T) Gelijke onderwijskansen (GOK)

Minderheidscursussen Voor scholen met minstens 2 godsdienstkeuzes Bovenop het lestijdenpakket Het aantal cursussen is ten hoogste gelijk met de meerderheidscursus Wanneer een leerling wordt ingeschreven voor een mindergevolgde cursus waar nog geen uren voor waren, mag deze cursus onmiddellijk ingericht worden

Rand & taal (R&T) BuBaO-scholen gelegen in de Brusselse randgemeenten, in de taalgrensgemeenten of in de gemeenten die grenzen aan de randgemeenten en aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Toegekend voor 3 jaar (tot 2013-2014) Voor integratie van anderstalige leerlingen

Rand & taal (vervolg) Op de teldag 1 februari 2011 moest de school minstens 10 % leerlingen tellen van wie de thuistaal niet Nederlands is Afhankelijk van percentage wordt een lestijdenpakket toegekend

Gelijke onderwijskansen (GOK) Toegekend voor 3 schooljaren Gericht op kansarme kinderen Enkel externe en semi-interne leerlingen van type 1 en type 3 Minstens 40 % van de leerlingen moet voldoen aan de voorwaarden en men moet minstens 6 lestijden genereren

3.4. Urenpakket Urenpakket scholen afhankelijk van: Richtgetallen per type Verblijfsregeling van de leerling: extern (E) intern (I) semi-intern (S-I) revalidatie (R) gelijkgestelde leerlingen aan E (I-E, S-I-E en R-E) Voor GO! ook een urenpakket voor internaat, semi-internaat en opvangcentrum (OC)

Urenpakket (vervolg) Aanwending uren: voor paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel Psycholoog – Arts – Verpleger – Logopedist – Kinesitherapeut – Maatschappelijk werker – Ergotherapeut – Orthopedagoog – Kinderverzorger In (semi-)internaten en opvangcentra GO!: ook administratief en opvoedend personeel

Berekening urenpakket school 3 soorten berekening: 1) Voor alle scholen zonder I-lln of SI-lln 2) Voor gesubsidieerde scholen (vrij en officieel onderwijs) met lln ingeschreven in een (semi-) internaat van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) 3) Voor gefinancierde scholen (GO!) met lln ingeschreven in een (semi-) internaat van het GO!

1. Scholen zonder I-lln of SI-lln Er wordt per type geteld, kleuter en lager samen Daarna vermenigvuldigen met richtgetallen per type: Type 1 1 Type 2 3,9 Type 3 2,1 Type 4 5 Type 6 Type 7 2,9 Type 8

1. Scholen zonder I-lln of SI-lln (vervolg) Komen in aanmerking: E-leerlingen Alle leerlingen die gelijkgesteld zijn aan E-leerlingen (I-E, SI-E, R-E) Komen helemaal niet in aanmerking: Leerlingen die POAH volgen Leerlingen in type 5-scholen Leerlingen die tijdens de schooluren revalidatie krijgen (R-leerling)

Voorbeeld Leerlingenaantallen: VP 1: 45 E-lln Type 1 waarvan 12 R-lln 57 E-lln Type 3 waarvan 21 R-lln VP 2: 25 E-lln Type 1 waarvan 2 R-lln 68 E-lln Type 8 waarvan 0 R-lln Berekening: Type 1: 56 x 1 = 56 Type 3: 36 x 2,1 = 75,6 Type 8: 68 x 1 = 68  199,6  200 uren

2. Scholen met VAPH-leerlingen Protocol Coens-Steyaert Er wordt rekening gehouden met de personeelsbezetting in de internaten en semi-internaten gesubsidieerd door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) Via BKL5 par feb of BKL5 par okt BKL-VLAFO Niet van toepassing voor GO!

2. Scholen met VAPH-lln (vervolg) Verblijfsregeling I: leerlingen die zijn ingeschreven in een internaat VAPH S-I: leerlingen die zijn ingeschreven in een semi-internaat VAPH I-E en S-I-E: interne en semi-interne leerlingen die zijn ingeschreven in een internaat of semi-internaat, waaraan geen verplegers, kinesitherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten verbonden zijn Combinaties

2. Scholen met VAPH-lln (vervolg 2) BKL 5 PAR bestaat uit drie luiken: pakket U4: type 4-leerlingen pakket UE: externe leerlingen van de types 1, 2, 3, 6, 7 en 8 pakket UI: (semi)-interne leerlingen van de types 1, 2, 3, 6, 7 en 8

3. GO! Scholen met (semi-) interne leerlingen Gewone berekening (1, zie hoger) behalve voor scholen waar een internaat GO! aan verbonden is (MPIGO) Ook voor scholen met leerlingen die in een semi-internaat van het GO! ingeschreven zijn

3. GO! Scholen met (semi-) interne leerlingen (vervolg) Verblijfsregeling I: leerlingen die zijn ingeschreven in een internaat GO! die aan de school verbonden is S-I: leerlingen die zijn ingeschreven in een semi-internaat GO! die aan de school verbonden is I-E en S-I-E: interne en semi-interne leerlingen die zijn ingeschreven in een internaat of semi-internaat GO!, maar deze zijn niet aan de school verbonden

Berekening MPIGO Koninklijk besluit 184 tot vaststelling van de wijze waarop voor de Rijksinstituten voor buitengewoon onderwijs en de tehuizen van het Rijk de ambten worden bepaald van het paramedisch personeel en van het personeel toegekend in het kader van het internaat. BKL 5 RI voor berekening urenpakket school en internaat van het Medisch Pedagogisch Instituut van het GO! (MPIGO)

Berekening MPIGO (vervolg) het urenpakket is de som van de producten bekomen door voor elk type en niveau van onderwijs het aantal interne/externe leerlingen te vermenigvuldigen met het overeenkomstig richtgetal Het urenpakket voor het internaat bedraagt altijd ten minste 140 uren, ongeacht het aantal internen

Internaatbeheerder GO! één ambt per internaat voor buitengewoon basisonderwijs van het GO!

Bijkomend urenpakket slapende waak Teldag eerste schooldag van oktober Voor internaat en Opvangcentrum GO! Het urenpakket “slapende waak” = een bijkomend urenpakket, dat aangewend wordt voor de compensatie van de nachtprestaties van de studiemeesters-opvoeders internaat. Berekening: totaal uren delen door 36 (afkappen op 2 cijfers!) daarna x 3,768 (met gewone afronding)

Berekening semi-internaat GO! Het koninklijk besluit van 21 augustus 1978 houdende de organisatie van de semi-internaten in het buitengewoon onderwijs van de Staat en tot vaststelling van de personeelsnormen is hier van toepassing. Pakket bestaat uit ambten: administratief personeel; orthopedagoog, pedagoog of psycholoog; ergotherapeut; opvoeder; hoofdopvoeder

Berekening semi-internaat GO! (vervolg) Voorbeeld: Semi-internaat met 121 lln administratief personeel: 1 ambt ortho-/pedagoog/psycholoog: 1 ambt ergotherapeut: 2 ambten Opvoeder: 4 ambten Hoofdopvoeder: Geen ambt administratief personeel ¼ ambt tot 25 leerlingen + ¼ ambt per groep van 25 leerlingen ortho-/pedagoog/psycholoog ¼ ambt per groep van 25 leerlingen ergotherapeut ½ ambt per groep van 25 leerlingen opvoeder ½ ambt per groep van 15 leerlingen hoofdopvoeder 1 ambt per groep van 150 leerlingen

Berekening opvangcentrum GO! Gemiddelde van aantal leerlingen per type van de voorafgaande zomer- en paasvakantie Vermenigvuldigen met richtgetallen Eindtotaal altijd naar boven afronden, daarna x2 Leerlingenaantal mag niet hoger zijn dan de erkenning van het OC

3.5. Aanvullende uren Geïntegreerd onderwijs (GON)

3.6. Extra en bijkomende lestijden/uren Extra lestijden/uren voor projecten voor buitengewone onderwijsontwikkeling (PBOO) Bijkomende lestijden: Vrijwillige fusie Tijdelijk onderwijs aan huis Bijkomende lestijden/uren voor afwijkingen: Gewone GON ASS (Autisme Spectrum Stoornis)

Projecten voor buitengewone onderwijsontwikkeling (PBOO) toegekend voor 3 schooljaren In totaal 50,5 voltijdse personeelsleden Doel: Ontwikkelen van samenwerkingsverbanden tussen het gewoon en buitengewoon basisonderwijs Integreren van specifieke doelgroepen via GON in het gewoon basisonderwijs Optimaliseren van de werking t.a.v. autistische kinderen Verbeteren van de opvang van interne leerlingen

Lestijden vrijwillige fusie Z-lestijden Bijkomende lestijden worden toegekend om de eventuele negatieve gevolgen van een vrijwillige fusie te spreiden in de tijd. Stopt het vierde jaar na de fusie

Onderwijs aan huis (OAH) Voor lln afwezig wegens ziekte of handicap 4 lestijden per week 2 soorten: Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) In gewoon en buitengewoon onderwijs Chronisch of niet-chronisch Permanent onderwijs aan huis (POAH) Enkel in buitengewoon onderwijs Onderwijs aan huis ≠ huisonderwijs

Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) Niet-chronisch Vanaf 5 jaar of ouder Langdurig afwezig wegens ziekte of ongeval >21 kalenderdagen ononderbroken, vakantieperiodes inclusief! Kind kan niet of minder dan halftijds naar school gaan. Op vraag van de ouders Attest van de huisarts of behandelende arts Volledig ingevuld formulier TOAH: Vak 2: in te vullen door een geneesheer (= attest). De geneesheer duidt aan welke periode het kind niet naar school zal kunnen gaan wegens ziekte of door een ongeval. Bijvoorbeeld: 01/02/2012 – 30/06/2012.. Hij kruist tevens aan of het kind niet of minder dan halftijds naar school kan gaan. (moet!) + niet vergeten ondertekenen. (geen CLB-arts, tenzij in samenspraak met huisarts, maar moet een bewijs van zijn) Vak 3: in te vullen door de directie  punt 9: ‘Op welke datum is het kind 21 dagen afwezig wegens ziekte of een ongeval?’ Dit is de begindatum die de arts schrijft + 21kalenderdagen. (vakanties + opname ziekenhuis inclusief) Punt 11: ‘gegevens van de lessen die aan huis worden gegeven’ Aantal lestijden per week: 4 Begindatum: mag vanaf 22e kalenderdag, dus in geval van vb: 22/02/2012. Einddatum: door de arts bepaald op het ziekteattest. Voor-en achternaam lesgever: wie de lessen zal geven. Punt 12: indien lesgever vervangen wordt voor gewone lesopdracht: naam en stamboeknummer vervanger invullen Vak 4: in te vullen door Kim Verbeeren (krijgt u teruggestuurd) ! Verlenging? Nieuwe schriftelijke aanvraag, met ingevuld medisch attest. Wachttijd 21 kalenderdagen vervalt. ! Hervallen binnen de 3 maanden (vakanties exclusief) = geen wachttijd ! In vb: tem 30/06 = geen wachttijd om te starten op 1/09/2012., wel aanvraag indienen!

Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) Chronisch Vanaf 5 jaar of ouder Chronisch ziek Continue of repetitieve behandeling van min. 6 maanden (nierpatiëntjes, astmapatiëntjes,…) Per 9 halve dagen afwezigheid: recht op 4lt TOAH (moeten niet aansluiten) Op vraag van de ouders Per schooljaar: attest van geneesheer-specialist Volledig ingevuld formulier TOAH – chronisch: Vak 2: ‘in te vullen door een geneesheer-specialist bij een 1e aanvraag:  verklaren of kind aan chronische ziekte lijdt en of het kind al dan niet onderwijs aan huis mag krijgen. Vak 3: ‘in te vullen door de directie’:  puntje 9: hoeveel halve lesdagen afwezigheid? (in principe per 9 halve dagen, maar mag ook opgespaard worden (vb 27 halve lesdagen)  puntje 12: 4 lt per week; begindatum (te kiezen, maar na goedkeuring); einddatum: einde van opgebouwd recht voorbeeld: 27 halve dagen : 9 = 3  recht op 3 weken TOAH

Opname in ziekenhuis, preventorium of K-dienst waar onderwijs georganiseerd wordt: thuisschool ‘tijdelijk ontslagen van verplichting’ om OAH te organiseren. thuisschool staat bij bij organisatie van onderwijsaanbod.

Opname in ziekenhuis, preventorium of K-dienst Tussen 2 behandelingen door of tijdens herstelperiode na de opname: thuisschool organiseert aansluitend onderwijs aan huis, indien aan alle voorwaarden voldaan. in overleg met type 5-school of K-dienst

Permanent onderwijs aan huis (POAH) Kinderen kunnen omwille van handicap niet naar een school voor buitengewoon onderwijs, maar kunnen wel onderwijs volgen Voor leerplichtige leerlingen Voldoen aan de toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs Gunstig advies van de Commissie van Advies voor Buitengewoon Onderwijs (CABO) School aangeduid door CABO (meestal de dichtstbijzijnde school voor BO)

Bijkomende lestijden/uren in het kader van afwijkingen Beperkte pot, omvatten een pakket lestijden/uren 0,475 % van het totaal pakket lesuren en uren, per net, van het voorafgaande schooljaar aanvraag uiterlijk 15 september van het betrokken schooljaar Afwijkingslestijden/uren kunnen in lokale noodsituaties hulp bieden

Bijkomende lestijden/uren in het kader van afwijkingen GON ASS om de bestaande GON - omkadering aan te vullen met het oog op de begeleiding van leerlingen met autismespectrumstoornis aanvraag uiterlijk 15 juni van het voorafgaande schooljaar

Puntenenveloppen Toegekend aan de school: Punten ICT-coördinatie Punten administratieve ondersteuning Toegekend aan de scholengemeenschap Punten zorg Stimulus (ter ondersteuning van de scholengemeenschap)

Punten ICT -coördinatie Voor elke BO-school die toegetreden is tot een samenwerkingsplatform ICT of een scholengemeenschap Berekening: Aantal leerlingen (op teldag) x 1,25 x 0,03969 Voorbeeld: 200 x 1,25 x 0,03969 = 9,9225 punten  10 punten

Punten administratieve ondersteuning Berekening gesubsidieerde scholen: 9 + {[(leerlingen lager onderwijs x 1) + (kleuters x 0,6636)] x 0,2857} Berekening gefinancierde scholen: 9 + {[(leerlingen lager onderwijs x 1) + (kleuters x 0,6636)] x 0,2378} Uitzondering: type 5-scholen Basisenveloppe van 53 punten, daarnaast 41 extra punten per vestigingsplaats

Punten zorg Voor het buitengewoon basisonderwijs is er geen puntenenveloppe zorg Zorg kan enkel ingericht worden wanneer de school voor buitengewoon basisonderwijs punten ontvangt via de scholengemeenschap. De opdracht: ter ondersteuning van het gewoon onderwijs voor de stimulatie van de kleuterparticipatie in het gewoon of buitengewoon basisonderwijs.

4. Invullen van de BKL-formulieren BKL-algemene gegevens Aanwending van het lestijden-, uren- en puntenpakket in een school voor buitengewoon basisonderwijs Aanwending van het urenpakket internaten, semi-internaten en opvangcentra van het GO! Personeelslijst van het niet-gesubsidieerde personeel

Regelgeving Omzendbrief Invullen van de BKL-formulieren Trefwoorden in Wetwijs: BKL-formulieren

BKL-algemene gegevens (zie bijlage 6) Dit document wordt door het SBT opgestuurd in augustus Alle gekende gegevens van de school staan reeds ingevuld. De school dient de ingevulde gegevens na te kijken en indien nodig te verbeteren en terug te sturen vóór 10 september. OPENEN BKL-alg gegevens op het scherm

Een nieuw rekeningnummer wordt bevestigd met een brief en getekend door het schoolbestuur Éénklassige vestigingsplaats: per onderwijsniveau minder dan 2 voltijdse betrekkingen Tweeklassige vestigingsplaats: per onderwijsniveau ten minste 2, maar minder dan 3 voltijdse betrekkingen

In een 1- of 2-klassige vpl mag de titularis vanaf de eerste dag afwezigheid vervangen worden Bij meerdere vestigingsplaatsen dient de afstand tot de administratieve vestigingsplaats genoteerd te worden Als de lln tijdelijk op een ander adres verblijven (vb verbouwingen) dient u dit te vermelden

BKL-aanwending van het lestijden-, uren- en puntenpakket in een school voor buitengewoon onderwijs (bijlage 7) Dit document wordt ingevuld door de school en teruggestuurd uiterlijk op 15 oktober Als er in de loop van het schooljaar nog wijzigingen zijn, dient er een bijkomende BKL opgestuurd te worden

De BKL invullen adhv van de dienstbrieven die de school ontvangen heeft. (bijlage 8) De school kan lestijden afstaan en ontvangen van andere scholen, dit is beperkt tot 3% van het lestijdenpakket en dit moet gebeuren vóór 15 oktober. TONEN VAN DE DIENSTBRIEF VAN JUNI OP HET SCHERM De meest gevolgde cursus godsdienst/NCZ moet ook ingevuld worden door het vrij onderwijs.

De minderheidscursus mag niet groter zijn dan de meerderheidscursus Een eventuele latere wijziging van het aantal lt dient gemeld te worden Invullen als de school afwijkingslt ontvangen heeft via een dienstbrief

Alleen scholen T1 en/of T3 kunnen GOK-lestijden krijgen (zie dienstbrief bijlage 9)

De school kan uren afstaan aan en ontvangen van andere scholen dit moet gebeuren vóór 15 oktober BPT uren zijn uren die aangewend kunnen worden voor bijzondere pedagogische taken, max 3 % van het urenpakket

Invullen als de school afwijkingsuren ontvangen heeft via een dienstbrief

De ptn ICT-coördinatie kunnen afgestaan worden aan de scholengemeenschap of aan het samenwerkingsplatform De ptn administratieve ondersteuning kunnen afgestaan worden aan de scholengemeenschap Alleen een school van het GO! kan RAGO-ptn ontvangen van het GO!

Een BuBaO-school kan punten zorg ontvangen van de scholengemeenschap Het puntengewicht van een betrekking kan u terugvinden in de omzendbrief BaO/2005/12 Puntenenveloppen voor scholen en scholengemeenschappen basisonderwijs: personeelsformatie en personeelsaspecten 1.4.

De BuBaO-school kan ptn ontvangen van de scholengemeenschap en hiermee verschillende ambten inrichten. De BuBaO-school kan ptn ICT ontvangen uit het samenwerkingsplatform

Vul het aantal GON-eenheden in (zelf te berekenen in afwachting van dienstbrief, zie bijlage 10) De school kan eenheden GON afstaan en ontvangen

Een BuBaO-school kan bijkomende lt en uren voor lln met ASS in het kader van GON aanvragen en toegekend krijgen. (zie dienstbrief bijlage 11)

De lt en uren die de school betaalt met haar werkingsbudget

BKL-Aanwending van het urenpakket in internaten, semi-internaten en opvangcentra van het GO! (bijlage 12) Dit document moet alleen door de scholen voor buitengewoon onderwijs van het GO!, die een internaat, semi-internaat en/of een opvangcentrum hebben, ingevuld worden. De administratie heeft elektronische zendingen met de gegevens van het personeel van de internaten, semi-internaten en opvangcentra van het GO! Er moeten dus geen personeelslijsten meer opgestuurd worden.

Het urenpakket invullen adhv de dienstbrief+ berekening slapende waak (bijlage 13) urenpakket internaat + uren slapende waak FOUT: Het aantal uren PBOO moet niet meer ingevuld worden op de BKL

Het aantal ambten in het semi-internaat invullen (zie dienstbrief bijlage 8)

= Urenpakket OC + uren slapende waak

Personeelslijst van het niet-gesubsidieerde personeel (bijlage 14) In de gesubsidieerde scholen (vrij en officieel onderwijs) kunnen personeelsleden werken die in dienst zijn van een internaat of een semi-internaat dat gesubsidieerd wordt door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Deze personeelsleden dienen vermeld te worden op de lijst.

Bij een eventuele aanstelling in het onderwijs kunnen deze diensten onder bepaalde voorwaarden opgenomen worden als onderwijsdiensten en komen ze bijgevolg in aanmerking voor de berekening van de geldelijke anciënniteit.

5. Geïntegreerd onderwijs (GON) Inleiding: algemeen principe, regelgeving en enkele cijfers Toelatingsvoorwaarden + documenten GON-pakket Aandachtspunten Zending

1. Inleiding: algemeen principe samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs: voor leerlingen met handicap en/of leer- en opvoedingsmoeilijkheden volgen les in gewoon onderwijs met hulp vanuit het buitengewoon onderwijs alle niveaus uitzondering: universitair onderwijs begeleiding kan niveau-overschrijdend

1. Inleiding: regelgeving Omzendbrief ‘Geïntegreerd onderwijs’ GD/2003/05 van 11-09-2003 Trefwoorden in Wetwijs: Geïntegreerd onderwijs (GON) GON-dossier GON-pakket Integratieplan (GON)

1. Inleiding: enkele cijfers GON-begeleiding buitengewoon basisonderwijs 2011-2012 135 scholen buitengewoon basisonderwijs begeleiden 8337 leerlingen in gewoon onderwijs In totaal worden er 12237 GON-leerlingen begeleid

2. Toelatingsvoorwaarden en vereiste documenten GON-dossier toelatingsvoorwaarden gewoon onderwijs teldag = eerste schooldag oktober inschrijvingsverslag Attest bij het inschrijvingsverslag: zie bijlage 1 en bijlage 6 omzendbrief GON protocol diagnosestelling ASS voor nieuwe GON-leerlingen vanaf 1 september 2007 (kinder)psychiater, COS of referentiecentrum autisme adressen: zie bijlage 7 omzendbrief GON zending integratieplan: zie bijlage 2 omzendbrief GON

3. GON-pakket GON-eenheden Flexibele aanwending toegekend aan BO-school zie bijlage 3 omzendbrief GON Flexibele aanwending t.a.v. het GON-team: zowel lestijden als uren t.a.v. leerlingen

4. Aandachtspunten Voorafgaand jaar in BO voor type 1/3/8 Type 4/6/7: 3de jaar matig = geen recht uitzondering: kleuters 11-jarige type 8-leerling op 1/9 Leeftijdsvoorwaarden op 1/10 opletten met instapdata jonge kleuters

5. Zending Zending: uiterlijk 10de werkdag na de teldag door de begeleidende school buitengewoon onderwijs GON-leerlingen begeleid met afwijkingslestijden/uren: NIET in de zending Aanduiding ‘GON’ in stamboek = filter tussen eigen leerlingen school / GON-leerlingen niet van toepassing in gewoon onderwijs

5. Zending: terugzendingsrapport Leerlingenlijst controle schoolnummer gewoon onderwijs J/N aanduiding * bij wijziging t.o.v. vorig schooljaar belang van rijksregisternummers leerlingen met 0 eenheden? Totalen totaal aantal leerlingen en eenheden

6. Inclusief onderwijs (ION) 1. Inleiding: algemeen principe en regelgeving 2. Verschillen en gelijkenissen met GON 3. Aanvraag

1. Inleiding: algemeen principe samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs: voor leerlingen met een matige of ernstige mentale handicap volgen les in gewoon onderwijs met hulp vanuit het buitengewoon onderwijs begeleiding kan niveau-overschrijdend

1. Inleiding: regelgeving Omzendbrief ‘Integratie van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijk handicap in het gewoon lager en secundair onderwijs (ION)’ NO/2008/05 van 22-07-2008 Trefwoorden in Wetwijs: Integratie van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke handicap – type 2 (ION)

2. Gelijkenissen met GON Inschrijvingsverslag Integratieplan Begeleiding gebeurt door een school van het buitengewoon onderwijs

2. Verschillen met GON Type 2 moet ingericht worden in begeleidende school Enkel voor lager en secundair Enkel voor onderwijskundige hulp (5,5 lestijd) Geen teldag Volledige en permanente integratie Geen elektronische zending

3. Aanvraag Schriftelijk door de begeleidende school Aangetekend bij een eerste aanvraag Aanvraagformulier: bijlage 1 omzendbrief ION, samen met kopie attest type 2 Beslissing: schriftelijk naar ouders en scholen Per schooljaar verlengen

Schoolbeheerteam buitengewoon basisonderwijs Vragen? Bedankt!