Hervorming DKO in een stroomversnelling Klankbordgroep 26 oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Edushock leerfestival
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Vereenvoudiging Banenplannen Stand van Zaken Mei 2010.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Personeel ten laste van het werkingsbudget
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Mag ik u voorstellen ....
DISCUSSIETEKST INHOUDELIJKE VERNIEUWINGEN DKO 2 DE NOTA
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Didier Nachtergaele Autonome Gemeentebedrijven en vastgoedpolitiek Studienamiddag Larcier 8 juni 2006 Didier Nachtergaele.
Opleiding voor schoolsecretariaten 2009 – 2010 Cumulatie
Structuur secundair onderwijs
OVSG, de gemeente maakt school
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Goed onderwijs maken we samen!
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Stand van zaken draagvlak dko Klankbordgroep 28 juni 2013.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
DKO pedagogische ontwikkelingen
Voorontwerp van decreet Waar staan we?
Onderwijsdoelen in het dko
Functiebeschrijvingen DKO
Transcript van de presentatie:

Hervorming DKO in een stroomversnelling Klankbordgroep 26 oktober 2012

2 TIJDSPAD 4 maart 2011 Vlaamse Regering keurt conceptnota goed Kunst Verandert! Inhoudelijke vernieuwing van het dko 1 sept. 2012: start van 4 pilootprojecten najaar 2012: 2 e nota concretiseert inhoudelijke vernieuwing (o.a. personeelsgevolgen), landschapstekening en financiering najaar 2012: start ontwikkelcommissies voorjaar 2013: start regelgevend proces 1 sept. 2013: start nascholingsinitiatieven met het oog op competentieontwikkeling personeelsleden dko 1 sept. 2014: inwerkingtreding decreet

3 2 e NOTA = leidraad voor gesprek met dko-stakeholders, vertegenwoordigd in klankbordgroep (status discussietekst) Concretiseren van de nieuwe opleidingenstructuur Financiering van het dko: inschrijvingsgeld Landschapstekening dko Personeelsgevolgen Samenwerking dko kleuter- en leerplichtonderwijs

4 CONCRETISERING VAN DE NIEUWE OPLEIDINGENSTRUCTUUR Opleidingenstructuur AS IS → TO BE Instrumentenlijst Ruimte voor interdisciplinair project in de 3 e en 4 e graad Studieomvang en groepsgrootte van de opleidingen en opleidingsonderdelen Flexibele leertrajecten

3 e graad algemeen 4 leerjaren 4 e graad doorstroom 4 leerjaren 2e graad algemeen 2 leerjaren 1e graad 2leerjaren 3 e graad specifiek 4 leerjaren 2e graad specifiek 2 leerjaren 4 e graad uitstroom 4 leerjaren BK LG 6 leerjaren BK MG 6 leerjaren BK HG 5 leerjaren BK MG volw. 2 leerjaren BK SG 2 leerjaren OPLEIDINGENSTRUCTUUR AS IS-TO BE BEELDENDE KUNST

3 e graad algemeen 4 leerjaren 4 e graad doorstroom 4 leerjaren 2e graad algemeen 2 leerjaren 1e graad 2 leerjaren 3 e graad specifiek 4 leerjaren 2e graad specifiek 2 leerjaren 4 e graad uitstroom 4 leerjaren MUZIEK LG volw. 3 leerjaren MUZIEK LG jong. 4 leerjaren MUZIEK MG 3 leerjaren MUZIEK HG 3 leerjaren OPLEIDINGENSTRUCTUUR AS IS-TO BE MUZIEK

3 e graad algemeen 4 leerjaren 4 e graad doorstroom 4 leerjaren 2e graad algemeen 2 leerjaren 1e graad 2 leerjaren 3 e graad specifiek 4 leerjaren 2e graad specifiek 2 leerjaren 4 e graad uitstroom 4 leerjaren WOORD MG volw. 3 leerjaren WOORD LG jong. 4 leerjaren WOORD MG jong. 3 leerjaren WOORD HG 3 leerjaren OPLEIDINGENSTRUCTUUR AS IS-TO BE WOORDKUNST

3 e graad algemeen 4 leerjaren 4 e graad doorstroom 4 leerjaren 2e graad algemeen 2 leerjaren 1e graad 2 leerjaren 3 e graad specifiek 4 leerjaren 2e graad specifiek 2 leerjaren 4 e graad uitstroom 4 leerjaren DANS LG volw. 2 leerjaren DANS LG jong. 6 leerjaren DANS MG 3 leerjaren DANS HG 3 leerjaren OPLEIDINGENSTRUCTUUR AS IS-TO BE DANS

9 INSTRUMENTENLIJST Inhoudelijke vernieuwing = actualisering van het aanbod → update instrumentenlijst Criteria: leerbehoefte in functie van vervolgonderwijs of kunstbeoefening in de vrije tijd nieuwe doelgroepen belang voor het immaterieel cultureel erfgoed

10 INTERDISCIPLINAIR PROJECT Naast het atelier en de specifieke opleidingsonderdelen bevat elk van de opleidingen een ruimte voor interdisciplinaire projecten in 3 e graad (1lst.) en in 4 e graad (2 lst.) leerlingen en leerkrachten van de verschillende domeinen in de kunstacademie vormen een multidisciplinair team verschillende invalshoeken zijn mogelijk synergie tussen de domeinen doorheen het leerproces

11 STUDIEOMVANG EN GROEPSGROOTTE = evenwicht tussen pedagogisch wenselijke en budgettair haalbare Uitgangspunten: studieomvang daalt niet ten opzichte van de huidige studieomvang over het globale leertraject ( rekening houdend met 60 min → 50 min) groepsgrootte houdt rekening met de lesvorm (groepsgericht individueel of in groep) gemiddelde groepsgrootte over de verschillende keuzemogelijkheden van een opleiding (bv. orkest vs. solistisch musiceren) Cf. AS IS autonomie van academie om het globale urenpakket LS en HS zelf te verdelen over de verschillende opleidingen

12 FLEXIBELE LEERTRAJECTEN Cf. Conceptnota Kunst verandert! Academie kan leertrajecten in verschillende snelheden aanbieden ModeltrajectVersneld trajectGespreid traject 1 e graad2 leerjaren1 leerjaar3 leerjaren 2 e graad2 leerjaren1 leerjaar3 leerjaren 3 e graad4 leerjaren2 leerjaren6 leerjaren 4 e graad4 leerjaren2 leerjaren6 leerjaren

13 FLEXIBELE LEERTRAJECTEN Academie kan eigen lessenroosters samenstellen, overheid bepaalt enkel globale studieomvang van de opleiding en opleidingsonderdelen Opleiding 4 e graad Globale studieomvang: 12 wekelijkse lestijden atelier: 6 wekelijkse lestijden specifieke opleidingsonderdelen: 4 wekelijkse lestijden Interdisciplinair project: 2 wekelijkse lestijden lessenrooster A modeltraject 1 e leerjaar1 wekelijkse lestijd2 wekelijkse lestijden0 2 e leerjaar1 wekelijkse lestijd 3 e leerjaar2 wekelijkse lestijden1 wekelijkse lestijd0 4 e leerjaar2 wekelijkse lestijden01 wekelijkse lestijd lessenrooster B modeltraject 1 e leerjaar1 wekelijkse lestijd 0 2 e leerjaar2 wekelijkse lestijden1 wekelijkse lestijd0 3 e leerjaar2 wekelijkse lestijden1 wekelijkse lestijd0 4 e leerjaar1 wekelijkse lestijd 2 wekelijkse lestijden

14 FINANCIERING VAN HET DKO nieuw tariefrooster voor het inschrijvingsgeld kostenmilderende maatregelen voor leerlingen met beperkte financiële draagkracht vermindering van attestenlast administratieve vereenvoudiging geldstromen inschrijvingsgeld-werkingsmiddelen

15 NIEUW TARIEFROOSTER INSCHRIJVINGSGELD Basistarieven volwassenen 25+ = 365 euro (AS IS 197 euro) volwassenen jaar = 182 euro (AS IS 114 euro studenten, 197 euro niet-studenten) jongeren -18 jaar = 120 euro (AS IS 60 euro) Sociale tarieven volwassenen +18 jaar: maximaal 100 euro (AS IS 114 euro) jongeren –18 jaar: maximaal 50 euro (AS IS 39 euro) Gezinskorting voor jongeren behouden (= -50%)

16 NIEUW TARIEFROOSTER INSCHRIJVINGSGELD Ingrijpende verhoging van basistarieven t.o.v. AS IS, maar:  leerling betaalt slechts een beperkt gedeelte van de opleidingskosten (12% TO BE i.p.v. 7% AS IS)  jongerentarief blijft erg democratisch (12 euro per maand, gem. 0,94 euro per lestijd)  inschrijvingsgeld -12 jaar = fiscaal aftrekbaar  volwassenentarief wordt marktconform (cf. tarieven in het buitenland en andere vormen van cultuureducatie en sport in de vrije tijd in Vlaanderen)

17 KOSTENMILDERENDE MAATREGELEN Cf. HIVA-onderzoek: inschrijvingsgeld vaak maar een fractie van de totale private kosten (instrument, danskledij, materiaal, enz.) inschrijvingsgeld van rechthebbenden sociaal tarief blijft in de academie op termijn: publiek-privaat middelenfonds voor duurzame materialen Academies krijgen meer middelen om een actief gelijke kansenbeleid te voeren

18 VERMINDERING VAN ATTESTENLAST Cf. HIVA-onderzoek: 65% van de schooltoelagegerechtigde leerlingen bao die dko volgen, betaalt het volledige tarief koppeling aan recht op schooltoelage of studiefinanciering voor leerplichtigen en studenten HO op termijn automatische toekenning van rechten voor volwassenen zoveel mogelijk gebruikmaken van bewijsstukken die ook in andere levensdomeinen gelden

19 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Veelvuldige geldstromen inschrijvingsgeld-werkingsmiddelen AS IS Vlaamse overheid academie leerling

20 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING → Oprichten van een werkgroep met begrotings- en boekhoudkundige experten van schoolbesturen en Vlaamse overheid Formuleren concrete voorstellen tot administratieve vereenvoudiging

21 LANDSCHAPSTEKENING DKO Uitgangspunten Kunstacademie als uitgelezen organisatiemodel om inhoudelijke vernieuwing te realiseren Puntenenveloppe voor beleids- en ondersteunend personeel van kunstacademies Meer coherente rationalisatie- en programmatieregelgeving

22 LANDSCHAPSTEKENING DKO UITGANGSPUNTEN  Tegen 2020: alleen nog kunstacademies  In gemeenten < inwoners slechts één academie (verschillende vestigingsplaatsen)  In gemeenten > inwoners meer academies  Werkingsgebied = geheel van aangrenzende gemeentes waar een academie dko aanbiedt

23 KUNSTACADEMIE Kunstacademie = minstens volledig leertraject (4 graden) in 3 domeinen waaronder muziek en beeld (cf. AS IS) één instelling één directeur één puntenenveloppe bestuurs- en beleidspersoneel één puntenenveloppe ondersteunend personeel één schoolbestuur Verschillende types Verschillende scenario’s AS IS → TO BE

24 VERSCHILLENDE TYPES KUNSTACADEMIE Werkingsgebied = één gemeente Type 1 Schoolbestuur = - één gemeentebestuur of - scholengroep of - vzw Werkingsgebied = meer gemeentes Type 2 Schoolbestuur = - één gemeentebestuur of - scholengroep of - vzw Type 3 Schoolbestuur = rechtspersoon gevormd door: - meer gemeentebesturen of - gemeentebestuur en scholengroep of - gemeentebestuur en vzw of - meer scholengroepen

25 VERSCHILLENDE SCENARIO’S AS IS → TO BE Scenario 1: fusie van 2 hoofdinstellingen met inbegrip van al hun vestigingsplaatsen Scenario 2: overheveling van een filiaal (al het dko in een gemeente komt in één academie terecht) Scenario 3: oprichting van het ontbrekende domein: de facto vooral beeld

26 PUNTENENVELOPPE Kunstacademie heeft recht op een bestuurs-, beleids- en ondersteunend kader bestaande uit: 1 fulltime (FTE) directeursambt een puntenenveloppe voor bestuurs- of beleidspersoneel een puntenenveloppe voor ondersteunend personeel

27 MEER COHERENTE PROGRAMMATIE RATIONALISATIEREGELGEVING Begrippenkader aanbod TO BE ~ AS IS: kunstacademie ~ instelling, kunstacademie domein ~ studierichting graad ~ graad opleiding (gewone, unieke, nieuwe) keuzemogelijkheid (gewone, unieke, nieuwe) ~ optie

28 MEER COHERENTE PROGRAMMATIE RATIONALISATIEREGELGEVING Begrippenkader inplanting TO BE ~ AS IS: vestigingsplaats ~ vestigingsplaats, filiaal, hoofdinstelling hoofdvestigingsplaats werkingsgebied kunstacademie ~ instelling, kunstacademie

Gemeente vp HI FI vp academie vp AS IS FI HI

Gemeente van werkingsgebied Gemeente vp VP vp kunstacademie = werkingsgebied vp TO BE vp administratieve hoofdzetel = hoofdvestigingsplaats

31 PERSONEELSGEVOLGEN Loopbaandebat onderwijspersoneel Bredere kader, kan voorstellen dko nog bijsturen Inzetbaarheid van het personeel Volgens huidige decreten rechtspositie Opleidingsonderdeel ankerpunt voor leerkracht Stelsel van bekwaamheidsbewijzen

32 PERSONEELSGEVOLGEN Invoering nieuwe opleidingenstructuur Concordanties van vakken naar opleidingsonderdelen Salarisschalen status quo 1 ste, 2 de, 3 de graad: 301 (functieverloning) 4 de graad: 302 – 347 – 501 (diplomaverloning) N.B. opleidingen die indalen: behoud salarisschaal via TBSOB Prestatiestelsel Eenvormig: voltijds leerkracht 22 lesuren per week Jaaropdracht (Loopbaandebat ) Alle werkuren, in 3 componenten Kernopdracht – competentieontwikkeling – andere taken Op jaarbasis

33 PERSONEELSGEVOLGEN Invoering nieuwe opleidingenstructuur Dynamisch opleidingsaanbod TBSOB Reaffectatiecommissies (regionaal) Meer ruimte voor tijdelijke leerkrachten Verhouding vast / tijdelijk moet verschuiven Maximum-% vast benoemden Selectief vacant verklaren (afspraken regionaal) Inzetbaar volgens competenties Erkenning artistieke ervaring Voordrachtgevers: specifieke expertise, beperkte opdracht Uren-leraar inruilen voor geld Contractueel

34 PERSONEELSGEVOLGEN Ondersteunend personeel Concordantie van opsteller naar administratief medewerker Puntenenveloppe Differentiatie naargelang diplomaniveau mogelijk: verschillende salarisschalen en puntenwaarden Overgangsregeling studiemeester-opvoeder loopt door

35 SAMENWERKING DKO KLEUTER- EN LEERPLICHTONDERWIJS ≠ strategische doelstelling dko, maar expertise-uitwisseling tussen dko en bao/so blijft belangrijk Operationalisering: kortlopende cursussen op maat voor leerkrachten bao en so en studenten van geïntegreerde lerarenopleidingen Focus op leerkrachten: geen werking voor de leerlingen bao en so, wel verbinding met andere initiatieven via ENCE

36 START ONTWIKKELCOMMISSIES  AKOV: de formele ontwikkelopdracht  Voorbereidend studiewerk  interne werkdocumenten:  lijst van generieke competenties voor het kunstonderwijs (dko, het kso, hoger kunstonderwijs artistieke sector)  studieprofiel doorstroom kunstonderwijs (kso en dko: Leraren, pedagogische begeleiders, directeurs en lerarenopleiders)  Ontwikkelcommissies, in dialoog met belanghebbenden, met het oog op het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs

37 START ONTWIKKELCOMMISSIES 4 december (14u – 16u30): opstartcommissie December – April: Specifieke eindtermen dko en kso “[…]doelen met betrekking tot de vaardigheden, de specifieke kennis, inzichten en attitudes waarover een leerling van het voltijds secundair onderwijs beschikt om vervolgonderwijs aan te vatten.” (Codex secundair onderwijs, Art. 143) December – Juni: Basiscompetenties dko (1 ste en 2 de graad)

38 PLANNING REGELGEVEND PROCES maart 2013: eerste principiële goedkeuring voorontwerp van decreet mei-november 2013: onderhandelingen maart 2014: definitieve goedkeuring in Vlaams parlement voorjaar 2014: intensieve informatiecampagne voor het werkveld: infosessies enz. sept. 2014: inwerkingtreding decreet en uitvoeringsBVR