PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Verantwoordelijke Leni.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
Mag ik u voorstellen ....
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Infoavond oudervereniging BS Park 6/9/2011 ‘t Cocon 8/9/2011.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Informatieavond GROEP 8.
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
De weg naar het voortgezet onderwijs
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
2012 Nieuwjaar: zondag 1 januari – Drie Koningen: vrijdag 6 januari.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
4 VMBO-TL/GL Voorstellen: Tiny Arts Teamleider Examenzaken Programma Intersectoraal (PIT) TheoretischeLeerweg Welkom in (stam)lokaal mentor.
Decaan ??????? Begeleidt keuzeprocessen op school:
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Informatieavond VO 12 september Programma informatieavond groep 8 1.Marit Hendriks, Lisa Dreissen: - Uitleg over de BOVO-procedure op de Fontein.
Informatieavond VO 13 september 2010.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Andere schooltijden Informeren.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Informatieavond andere (school)tijden
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
ontdek wat jij kunt bereiken
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Trefdag Alternatieve Gerechtelijke Maatregelen 20/4/2017
Hartelijk Welkom!.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Ouderavond 5 havo 18 september 2018
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Ouderavond 5 havo 18 september 2018
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

PITSTOP

Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11 11u15: vragen

Concept Basisonderwijs -Preventief karakter: risicovolle schoolloopbaan positief ombuigen -Richt zich op de hele klas -Werken rond weerbaarheid en zelfbeheersing -Methodiek Rots & Water

Evaluatie scholen - 3 scholen 5 de leerjaar / 1 school 6 de leerjaar -Totaal 82 kinderen en 4 leerkrachten bereikt -1 opstartvergadering met de school -1 oudercontact -5 sessies met de leerlingen en leerkracht -Evaluatie en bijsturing per sessie samen met de leerkracht -Terugkomdag

De methodiek Rots & Water  Sessie 1: rotshouding versus waterhouding  Sessie 2: stevig staan= gronden  Sessie 3: rust- en krachtcentrum=centreren  Sessie 4: aandacht richten,doelen stellen= focussen  Sessie 5: omgaan met grenzen  Uitreiking getuigschrift

Evaluatie leerkrachten Meer verbondenheid in de klas -Bevordert onderlinge communicatie -Positieve verandering van gedrag bij leerling(en) -Versterking van eigen begeleidershouding -Instrument bij conflicthantering

Evaluatie leerlingen  Groepsgesprek en vragenlijst  79 kinderen positief over de deelname  Over zichzelf: Meer zelfvertrouwen / m’n mening en nee durven zeggen / beter concentreren / mezelf beter leren kennen / minder boos worden  Over de klas: Over elkaar geleerd / soms rustiger / beter opletten / pesten elkaar niet meer / minder ruzie en beter samenwerken

Evaluatie begeleiding Leerlingen/leerkrachten inzicht in eigen functioneren -bevordert positief zelfbeeld -Evenwicht tussen actie en reflectie -Effecten zien ifv aantal sessies -Afstemming verwachtingen van school/leerkracht -Groepsdynamiek kan veranderen

Getuigenissen

Aandachtspunten -Te grote klassen: opsplitsen is nodig -Nood aan een informatieavond voor de ouders -Nood aan een breed draagvlak: sessies voor het hele team, extra ondersteuning van de leerkracht, betrokkenheid CLB

Aandachtspunten -Op voorhand goed de doelstellingen doorspreken zodat iedereen dezelfde verwachtingen heeft -De leerkracht moet hier voor openstaan en erachter staan, het moet een meerwaarde zijn -Selectie van de school in functie van de doelstelling: risicovolle schoolloopbaan ombuigen

Positieve punten -Evolutie is merkbaar -Het werd ervaren als een meerwaarde -Het is een instrument om mee verder aan de slag te gaan

Voorstel scholen basisonderwijs -5de leerjaar of 6de leerjaar -Elke scholengroep mag 1 school voordragen voor 18 juni Gezamenlijk startmoment in september: duidelijke uitleg van doelstellingen, verwachtingen,…

Voorstel per school -Voorbereidend gesprek met directie, leerkracht en SOO -Ouderavond met CLB -Sessie met het leerkrachtenteam (een half dagdeel) -Sessie met de leerkracht -Sessie 1 (eventueel in 2 groepen) tot en met sessie 6 -Sessie met de leerkracht -Evaluatiegesprek met directie, leerkracht en SOO -Terugkomdag met de leerlingen

Voorstel per school in tijd -Week 1: Voorbereidend gesprek (1,5u) -Week 2: Sessie met het leerkrachtenteam (een half dagdeel) -Week 2: sessie 1 (een VM of NM) -Week 2: Ouderavond met CLB (1,5u) -Week 3: sessie 2 -Week 4: sessie 3 -Week 4: sessie met de leerkracht -Week 5: sessie 4 -Week 6: sessie 5 -Week 7: sessie 6 -Week 7: sessie met de leerkracht -Evaluatiegesprek met directie, leerkracht en SOO -Terugkomdag met de leerlingen

Doelstellingen van de extra sessies -Sessie met het leerkrachtenteam: een breder draagvlak creëren -Ouderavond: ouders informeren -Sessie met de leerkracht: coachen van de leerkracht

Timing -19 mei 2010: voorstelling coördinerende directies + CLB -Vrijdag 18 juni: definitieve selectie van de 4 scholen -Week van 6 september: gemeenschappelijk opstartmoment (2u) -School 1: van 6 september 2010 tot 22 oktober School 2: van 8 november 2010 tot 17 december School 3: van 17 januari 2011 tot 25 februari School 4: van 14 maart 2011 tot 6 mei 2011

Inschrijving Pitstop -School: -Leerjaar + naam leerkracht: - adres leerkracht: -Reden tot deelname (doelstelling: risicovolle schoolloopbaan ombuigen): -Voorkeur periode: Wenst deel te nemen aan Pitstop basis en is akkoord met de sessies binnen het projectvoorstel. Doormailen voor 18 juni naar

Vragen