Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
STRATEGISCHE PLANNING
Besturing van (bedrijf)processen
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Organisatie en beheer Week 1.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Organisatie en beheer Week 2.
Klassieke AO Leseenheid1
Taakinvulling door de rekenkamer
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
De essentie van kwaliteit
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Kwaliteitszorg in archieven
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
6 stappen in Risico management
Interne kwaliteitszorg NVAO
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Certificering van assetmanagement
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Kwaliteitszorg les 3.
Cursus Interne auditor
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief Kwaliteitsmaatregelen Contingenties Kwaliteitssysteem Kwaliteitssysteem ‘op maat’ Vraag: wat kunnen jullie op dit moment noemen om de kwaliteit te waarborgen in een proces. Wat mij betreft denken jullie aan een concrete situatieof een concreet bedrijf en noemt wat zaken. Inventariseren wat er wordt gezegd Vragen om men hier een bepaalde ordening in aan kan brengen: een bedrijfskundige ordening. Vragen waar het nu van afhnagt wat je op een gegeven moment doet? Wat zijn dan de factoren waarmee je rekening moet houden bij de keuzes in een organisatie?

Introductie van het college Drie vragen: 1. Wat kunnen jullie nu -na 3 collegeweken noemen aan maatregelen om de kwaliteit te besturen? 2. Welke bedrijfskundige ordening kun je brengen in deze maatregelen? 3. Welke vragen moeten in de colleges nog behandeld worden?

Introductie college Waszink over kwaliteitsborging Definitie van een kwaliteitssysteem Procedures en instructies Opzet van een procesbeheersingssysteem Systeem: regels, vakbekwaamheid en juiste bedrijfsmiddelen borgen: opzetten en op peil houden van een kwaliteitssysteem koppeling tussen de bedrijfsprocessen en de organisatiestructuur kwaliteitssysteem: organisatiestructuur, procedures, processen en middelen die nodig zijn voor het implementeren van kwaliteitszorg. Kwlaiteitshandboek: kwlaiteitsbeleid, tvb’s, organisatieststructuur en neetwerk van bedrijfsprocessen, procedures, beoordeling en beheer van het handboek. Kwaliteitsplan: zie blz. 49 Vraag: wat is een procedure? Zie blz. 49 collegedictaat hoe gespecificeerd is gespecificeerd; noem een voorbeeld van een college? Wat betekent het als je iets minder goed kunt specificeren? Wat zijn de redenen voor een minder goed specificatie? Zie ook blz. 50 (vakbekwaamheid, niveau in de organisatie waarop de procedure wordt gebruikt, waarop heeft de procedure betrekking. doelstelling PBS: zie blz. 54: copy.

Opdracht Bediscussieer het kwaliteitssysteem van Heemstra State op basis van een structuur van een kwaliteitssysteem

Definitie kwaliteitssysteem Het geheel aan maatregelen in een organisatie om gericht de product- en proceskwaliteit te beinvloeden (Broekhuis, 2001), (zie ook figuur 6.1 boek van der Bij) Managementsystem to direct and control an organization with regard to quality (ISO/FDIS 9000, 2000)

Kwaliteitssysteem Drie typen of niveaus van activiteiten: - strategisch kwaliteitsbeleid en -doelstellingen - ontwerp en ontwikkeling van borgings-, beheersings- en verbeteringsactiviteiten - borgings-, beheersings- en verbeteringsactiviteiten

Strategisch niveau Ontwikkelen van interne en externe doelen (ten einde te beheersten en te verbeteren) Omzetten van doelen in actieplannen Bepalen van kwaliteitsdimensies en kwaliteitskarakteristieken (welke product- en proceskwaliteit wil men realiseren)

Tweede niveau: adaptief niveau Keuze coordinatie mechanismen (Mintzberg) Keuze structuur: taken, verantwoorde-lijkheden en bevoegdheden, keuze van leerprocessen Cultuur: zie volgende sheet Evaluatie/audit en review systeem

Cultuur vanuit een kwaliteitsperspectief Vier dimensies: Kwaliteitsborging: * respect voor regels * doelgerichtheid, informatie-doorstroming Kwaliteitsverbetering * gerichtheid op mensen en waarden * innovatie

Operationeel besturingsniveau Keuze van concrete procesinstructies, metingen, specificaties, registratiepunten en - manieren, controles, normen, acties bij afwijkingen van normen Sheet getoond van een keuringsplan (zie ook Hfdst 5 Van der Bij e.a.)

Ontwerp van een kwaliteitssysteem = kiezen van de juiste decentralisatiegraad participatiegraad en delegatiegraad standaardisatie- en coordinatievorm formalisatiegraad verdeling tvb’s keuze controlemechanismen accent op bepaalde procesfasen

Kwaliteitssyteem op maat Besproken op college figuur 7.2, 5.8, 5.9, 5.10 en 7.3