Methoden voor het meten van klantentevredenheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Reflectie-portfolio beoordelen
Over consumenten, gedrag en marketing
Marktonderzoek als proces
Formatief - summatief evalueren
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Business Marketing Sabine Vermuyten
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Welkom bij de presentatie van het
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Incident & Probleem management
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Figuur 2.1 Prijselasticiteit uitgebeeld
Hoofdstuk 14 Kwaliteit en productiviteit. 1Wat bedoelen we in de context van dienstverlening met productiviteit en kwaliteit en waarom moeten deze in.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Energie ....
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Quality Function Deployment
© de vries business consultancy, 2008
Wat kenmerkt een SGA? Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 1.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Hoofdstuk 6 Service.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Herstelondersteunende zorg en presentie
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Dienstenmarketing Week 4.
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Is testen een project op zich?
Ontwerponderzoek.
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

Methoden voor het meten van klantentevredenheid Waarom meten we klantentevredenheid? Welke methoden kennen jullie als studenten? Welke methoden vinden jullie bruikbaar?

Methoden voor het meten van klantentevredenheid continue metingen in het proces clinics klantenpanel mystery gast servqual en servperf critical incident conjuncte analyse benadering

Servperf en servqual (1) Uitgangspunt: door de afnemer gepercipieerde kwaliteit (customer perceived quality) Verschil tussen verwachtingen en ervaringen

Servperf en servqual (2) Verwachtingen beinvloed door - imago (lokaal, landelijk, internationaal) - marketing communicatie - behoeften consumenten - mond tot mond reclame - fysieke elementen in het aanbod Verwachtingen t.a.v. een prestatie - lage prestatie - billijke/adequate prestatie - gewenste prestatie - ideale prestatie

Servperf en servqual (3) Voorbeeld vraag servqual: het zitcomfort aan boord van het vliegtuig zal hoog zijn het zitcomfort aan boord van het vliegtuig was hoog

Servperf en servqual (4) Problemen met servqual: - tevredenheid of kwaliteit - generaliseerbaarheid - vergelijkingsstandaard - betrouwbaarheid/validiteit - wijze van verschilscore tussen verwachtingen en ervaringen Servperf: alleen meten van prestatie

Critical incident techniek (1) Service encounter centraal en procesgericht Vragen naar specifiek pos. en neg. ervaringen Drie categorieen CIT’s - reactie op fouten - reactie op persoonlijke verzoeken - ongevraagde/onverwachte acties

Critical incident techniek (2) Voordeel: - beschrijven van proces - veel aspecten en sequenti Nadelen: - generaliseerbaarheid en betrouwbaarheid - beperkt deel van de dienst - bijdrage van kenmerk aan overall kwaliteit

Welke klanten benaderen voor het meten van tevredenheid? Belangrijkste klanten (qua omzet of potentieel) structureel en intensief overige o.b.v. representatieve steekproef percentage zeer tevreden klanten percentage ontevreden klanten en redenen voor ontevredenheid

Klachtenmanagement Zwijgers, weglopers en klagers van klagers naar ‘delighters’ verlagen van drempel, korte responstijd, adequate compensatie, oprechte reactie, adequate follow up

Modellen t.b.v. beschrijving en diagnose ‘ISO-normen’ Maturity grid van Crosby (zie blz. 67 boek Van der Bij) Gap-model (zie par. 18.2 boek van der Bij) EFQM Model Nederlandse Kwaliteit

Vijf fasen van het Model Nederlandse Kwaliteit Product georiënteerd Proces georiënteerd Systeem georiënteerd Keten georiënteerd Totale kwaliteit

Kritische opmerkingen MNK Contingentie perspectief niet uitgewerkt Geen verantwoording over veronderstelde verbanden bepaalde aspecten van kwaliteitsmanagement zijn onderbelicht lineaire opbouw